Problemen met D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Rogowat

Re: Problemen met D90

Bericht door Rogowat » wo jan 21 2009 4:03 pm

wopper schreef:Het andere van ERR en CHA is verholpen 8)
Beste Wopper,
Hoe heb je dit precies voor elkaar gekregen?
Mijn D90 is nieuw van december en ondertussen heb ik in diverse situaties hetzelfde probleem gehad "ERR" en "CHA".
Enkel door even de spanning eraf te halen (batterijklepje open) kon ik de D90 opnieuw gebruiken.
Ik gebruik de kitlens (18/105) en een 4gB SDHC Sandisk geheugenkaart.

wopper
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door wopper » wo jan 21 2009 4:48 pm

Rogowat schreef:
wopper schreef:Het andere van ERR en CHA is verholpen 8)
Beste Wopper,
Hoe heb je dit precies voor elkaar gekregen?
Mijn D90 is nieuw van december en ondertussen heb ik in diverse situaties hetzelfde probleem gehad "ERR" en "CHA".
Enkel door even de spanning eraf te halen (batterijklepje open) kon ik de D90 opnieuw gebruiken.
Ik gebruik de kitlens (18/105) en een 4gB SDHC Sandisk geheugenkaart.
Nou mijn toestel is ook van december 2008(D-90).
Als ik die problemen had(hoop dat ze weg blijven,heb ze niet meer gehad) moest ik ook de spanning er vanaf halen door middel van de grip los te maken.
Daarna ging hij weer gewoon, maar nu ben ik terug geweets naar de foto zaak waar ik hem heb gekocht en heb daar een nieuwe SD kaart gekregen.
Volgens alles was er iets mis met de SD kaart vandaar.

De oude kaart was een SanDisk Ultra2 met 15MB/s ,van 2GB.
Mijn nieuwe kaart is dezelfde alleen met 4 GB.

Dat is tot nu toe de oplossing voor mij geweest.
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

Flyinghigh

Bericht door Flyinghigh » wo feb 04 2009 12:48 pm

Op diverse fora op het internet hebben mensen het over hetzelfde probleem. Een knipperend F--teken in de rechterbovenhoek van het LCD schermpje. Dit probleem doet zich een enkele keer voor als je wilt afdrukken voor de foto. De lens reageert dan helemaal nergens op. Het F-- symbool duidt op een communicatie probleem tussen lens en body. De body denkt dat er geen lens is bevestigd terwijl dit wel degelijk het geval is.

Op een andere forum gaf iemand de tip om de lens en de body enkele keren achter elkaar op elkaar te schroeven. Hierdoor slijten de contacten als het ware op elkaar in. Een miliscuul dun laagje oxidant (roest) dat zich op de contactpunten vormt is een soort van isolator waardoor er communicatieproblemen kunnen ontstaan tussen lens en body. Dat gebeurt ook bij nieuwe apparatuur en zelfs gouden contactpunten. Door de lens enkele keren te herplaatsen slijt dit dunne laagje weg, waardoor er geen communicatieproblemen meer kunnen ontstaan.

Bovengenoemde methode heeft bij mij in ieder geval gewerkt en ik heb het probleem met de knipperende F-- niet meer gehad.

Ik hoop dat deze methode ook voor jullie werkt als je dit probleem ervaart.

j0kkel

Bericht door j0kkel » wo feb 04 2009 1:29 pm

Jouw relaas Flyinghigh, lijkt me te kloppen.

Ook ik had deze klacht enkele keren, toen ik de D90 nog maar pas had. Sinds een aantal weken blijft dit probleem gelukkig helemaal weg. Ik heb gedurende deze periode regelmatig van objectief gewisseld. Als jouw toelichting klopt, dan is dat dus de verklaring waarom het probleem weg blijft.

Pjotter

Bericht door Pjotter » za feb 07 2009 6:24 pm

Het zou kunnen zijn dat je camera geheuegen op dat moment de plaatjes naar je SD kaart aan het schrijven is.
Als je bijvoorbeeld in RAW mode en JPG fine op grootste formaat aan het schieten bent dan schiet je met 3-4 shots/seconde een aardige hoeveelheid data die wel eventjes tijd kost om naar de geheugenkaart geschreven te worden. Het hangt een beetje af van de snelheid van je geheugenkaart en de opeenvolgende hoeveelheid foto's wanneer de cue volloopt.
Het gaat als volgt:
Foto wordt genomen. Camera stelt in interne geheugen de RAW en JPG samen en schrijft die vervolgens zo snel als mogelijk naar de geheugenkaart. Ondertussen echter heb je de volgende foto alweer gemaakt en die wordt door de camera in zijn interne geheugen gebufferd (zowel de RAW als JPG) zodra 1e foto op de kaart staat wordt de 2e uit geheugen naar kaart getransferred etc. Indien de wachtrij uiteindelijk groter wordt dan het interne geheugen zegt de camera simpelweg (door niets te doen) ik ben vol, momentje....
Groet, Peter

j0kkel

Bericht door j0kkel » zo feb 08 2009 6:49 pm

Pjotter schreef:Het zou kunnen zijn dat je camera geheuegen op dat moment de plaatjes naar je SD kaart aan het schrijven is.
Als je bijvoorbeeld in RAW mode en JPG fine op grootste formaat aan het schieten bent dan schiet je met 3-4 shots/seconde een aardige hoeveelheid data die wel eventjes tijd kost om naar de geheugenkaart geschreven te worden. Het hangt een beetje af van de snelheid van je geheugenkaart en de opeenvolgende hoeveelheid foto's wanneer de cue volloopt.
Hallo Pjotter. Dit is al eerder in deze thread genoemd. De foto die gemaakt werd was er ééntje, in singleshot modus en niet direct/kort na een eerder gemaakte foto. Wat je beschrijft zou oorzaak kunnen zijn, maar is dat in deze gevallen niet.

Na het verwisselen van mijn lens vanmorgen had ik dit verschijnsel van wel scherpstellen, maar niet kunnen ontspannen toch nog weer een keer. Met deze thread en de toelichting van Flyinghigh in gedachten, het ik de lens zonder deze af te nemen proberen heen-en-weer te bewegen alsof ik hem zou verwisselen (nadat o.a. een keer uit-en-aan zetten van de camera het probleem niet oploste, en ik keek of er een waarschuwing voor het "ontbreken van de lens" aanwezig zou zijn, hetgeen niet het geval was). Dat ging niet/nauwelijks omdat deze er goed passend op zit, maar daarna ging het foto's maken direct wel probleemloos verder. Dit sterkt mij in mijn inschatting dat Flyinghigh's opmerking precies juist lijkt.

FO-Z6

Bericht door FO-Z6 » do feb 26 2009 7:17 pm

Hallo mede D90 gebruikers.

Ik heb voor ons werk 6 stuks D90 met Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 xr lenzen aangeschaft.
Al onze camera's hebben de zelfde problemen. In het display aan de bovenzijde verschijnt F--.
Volgens de beschrijving zou er geen objectief of een objectief zonder CPU zijn geplaatst.
Soms kan men bijvoorbeeld 100 foto's hebben gemaakt en plotseling loopt de camera twee keer achter elkaar vast.
Vervolgens kan de camera ook niet meer worden uitgezet, dit hebben we verholpen door de batterij uit te nemen of het objectief te verwijderen en weer terug te plaatsen.
Het probleem doet zich voornamelijk voor als men probeert inzoomen.
Aangezien dat wij onze camera's dagelijks gebruiken probeer ik morgen de leverancier bellen en het probleem voor leggen. Heeft iemand anders hier al een antwoord van de leverancier of de importeur gekregen?
PS Het objectief van Tamron werkt perfect op de D80.

Groet,

Marco

j0kkel

Bericht door j0kkel » do feb 26 2009 9:27 pm

FO-Z6 schreef:Heeft iemand anders hier al een antwoord van de leverancier of de importeur gekregen?
Ik niet in elk geval. Het probleem heeft zich nog niet weer voorgedaan. Het lijkt me opvallend duidelijk een D90-probleem, nu jij/jullie het bij een aantal camera's die je gelijktijdig in gebruik hebt genomen allemaal op dezelfde manier hetzelfde probleem hebben. Dat kan geen toeval zijn lijkt me. 'k Ben dan ook heel benieuwd naar de reactie die je gaat krijgen.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » do feb 26 2009 10:11 pm

heb het hele topic nog niet terug gelezen maar volgens mij zit het probleem in het objectief van tamron , of heb je met andere objectieven ook dit probleem ?

groet ruud

j0kkel

Bericht door j0kkel » do feb 26 2009 11:10 pm

ruud schreef:heb het hele topic nog niet terug gelezen maar volgens mij zit het probleem in het objectief van tamron , of heb je met andere objectieven ook dit probleem ?
Ja, 'k weet uit eigen ervaring dat het ook met Nikkor DX objectieven en Sigma voor komt.

wopper
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wopper » vr feb 27 2009 7:35 am

In het begin toen ik de camera had, had ik ook doe problemen.
Ten eerste had ik een probleem met de SD kaart, die is vervangen.
Ten tweede had ik ook steeds de F-- melding in het venster, accu eruit halen en lens los maken was de oplossing.
Nu ik de laaste tijd de lens vaker heb gewisseld heb ik de F-- melding NIET meer gehad, zou het niet zijn dat de contacten ietwat moeten inslijten of dat er een vet laagje opzat.
Bij mij is het probleem tot nu toe weg.
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

iefie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » vr feb 27 2009 5:42 pm

ik ben ook aan het kijken voor een D90, maar als ik zie wat eem problemen dat ding heeft, blijf ik denk ik voorlopig bij mijn D80 die het altijd gewoon doet....
blijf het volgen
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

j0kkel

Bericht door j0kkel » vr feb 27 2009 8:58 pm

wopper schreef:Nu ik de laaste tijd de lens vaker heb gewisseld heb ik de F-- melding NIET meer gehad, zou het niet zijn dat de contacten ietwat moeten inslijten of dat er een vet laagje opzat. Bij mij is het probleem tot nu toe weg.
Hetzelfde geldt op dit moment ook voor mij ... 'k Hoop dus dat je helemaal gelijk zult blijken te hebben.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr feb 27 2009 10:40 pm

Ik heb gelukkig nog geen problemen ondervonden met de D90 (mijn collega die hem tegelijk kocht ook niet). Moet er wel bij vermelden dat ik zeer regelmatig van lens wissel.
Spul waarmee je foto's maakt...

FO-Z6

Bericht door FO-Z6 » wo mar 25 2009 5:23 pm

Hallo mede forum gebruikers,

Ik kreeg van Rene de vraag of de problemen ondertussen waren opgelost.
Graag wil ik deze informatie ook met jullie delen. Het is zeer goed mogelijk dat dit de oplossing is.....

"Door dit forum kreeg ik het vermoeden dat de contactpunten van de D90 voorzien waren van een coating of dat ze geoxideerd waren. Ik heb deze vraag aan de leverancier gesteld. Deze wist van niets en hij en zijn collega's hadden nog niets van dit probleem vernomen. Vervolgens hebben ze toch navraag gedaan. Hun antwoord: “het probleem lag het volgens hen aan het objectief”. Dit omdat het een ouder objectief betrof en deze geen CPU bevatte. Maar als service mocht ik alle zes de objectieven omruilen voor Sigma objectieven (netjes toch?) Vervolgens heb ik met Nikon Nederland gebeld. Ook zij hadden nog nooit van de problemen gehoord. Maar het kon volgens hen alleen maar aan het objectief liggen en omdat het geen objectief van Nikon betrof, was het gesprek snel beëindigd. Vervolgens heb ik naar Tamron in Duitsland gebeld. Deze waren ook niet op de hoogte van het probleem, maar ze gaven wel aan dat er problemen waren met instellingen bij een hoge ISO waarde en met de functie live-view. (Deze medewerkers waren objectief en meedenkend). Vervolgens heb ik toch maar zelf de contacten van de body’s en de objectieven voorzichtig met alcohol schoon gemaakt. Hierna hebben zijn de objectieven een aantal keer op de body geschroefd. Nadien was het probleem verholpen. Tot nu toe geen klachten meer en zoals ik al eerder vermelde maken we veel foto’s in alle weersomstandigheden. Uiteindelijk zijn we blij met deze perfecte combinatie het is een grote vooruitgang tov van de D70.

Conclusie maak de contacten met alcohol voorzichtig schoon (vermoedelijk is er een coatinglaagje voor transport en opslag aangebracht of er zit een dun laagje oxidatie op). Plaats het objectief een aantal keer zodat de contacten inslijten dit heeft bij ons geholpen. "

Met vriendelijke groet,

Marco

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”