Ervaringen 70-300 VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Ervaringen 70-300 VR

Bericht door MvBoetzelaer » zo feb 04 2007 10:53 pm

Hallo allemaal,
Dit weekend was het prachtig weer en dus volop de gelegenheid om mijn nieuwe 70-300 VR uit te proberen. Hij is van plastic en zo voelt hij ook aan in de hand met 790 gram, inclusief zonnekap. Vergeleken met de metalen 17-55 (820 gram incl zonnekap) voelt hij een stuk minder degelijk. Desondanks is het een fijne lens in gebruik. De grote zoomring is makkelijk in gebruik en de AF-S is snel (maar niet zo snel als de 17-55). Een leuk detail dat ik vantevoren niet wist is dat de scherpstelring een overbrenging van ongeveer 1:2 heeft, waardoor het handmatig scherpstellen heel nauwkeurig kan. De VR geeft alleen een lichte zoom af, maar doet zijn uitstekend werk verder ongemerkt. Vergeleken met de 70-200 VR is de afwerking meer plastic, ook de schakelaartjes voelen fragieler aan. De hantering vind ik veel prettiger dan de zware 70-200 knots, waar ik echt geen hele dag mee rond zou gaan sjouwen.

Dit weekend had NS Reizigers de Efteling afgehuurd voor het personeel en daar schoot ik uit de hand o.m. de volgende plaatjes:

1. Vogel Rok (185mm, 1/200, f11, ISO 100)
Afbeelding

2. Indoor Chinees (85mm, 1/30s, f5.6, ISO 800)
Afbeelding

3. Mijn vrouw met haar Coolpix 7900 (300mm, 1/250, f5.6, ISO 100)
Afbeelding

4. Langnek (300mm, 1/250, f5.6, ISO 100)
Afbeelding

5. Raponsje heeft haar haar laten vallen (185mm, 1/180, f7.1, ISO 100)
Afbeelding

6. Vrouw Holle (122mm, 1/250, f4.8, ISO 100)
Afbeelding

7. Dezelfde Vrouw Holle met de 17-55/2.8 (55mm, 1/90, f6.3, ISO 100)
Afbeelding

8. Stilleven (75mm, 1/125, f10, ISO 100)
Afbeelding

9. IJsvis (85mm, 1/100, f8, ISO 100)
Afbeelding

Naar mijn bescheiden mening produceert dit objectief hele fatsoenlijke plaatjes. Alle foto's zijn met mijn D200 en uit de hand genomen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

BUG322

Bericht door BUG322 » zo feb 04 2007 10:59 pm

Ziet er idd goed uit betere contrasten als de oude 70-300
en aardig scherp zo te zien

bedankt!!

Edwin
Forumlid
Forumlid

70-300vr

Bericht door Edwin » zo feb 04 2007 10:59 pm

Misschien is deze lens wat minder van mechanische kwaliteit.
Maar deze foto's zijn scherp en mooi van kleur. :)
boekie

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo feb 04 2007 11:04 pm

Mooie scherpe prenten, Marnix!
Je had natuurlijk wel het weer mee, ben benieuwd naar je bevindingen met bewolking en minder scherp en fel licht.
De lens is in ieder geval het overwegen waard!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: 70-300vr

Bericht door MvBoetzelaer » zo feb 04 2007 11:05 pm

Edwin schreef:Misschien is deze lens wat minder van mechanische kwaliteit.
Maar deze foto's zijn scherp en mooi van kleur. :)
"Minder" is natuurlijk relatief. Voor een consumerlens vind ik hem uitstekend afgewerkt. De pech is dat ik ook de 17-55 heb en dat is een metalen pro-lens en dat verschil voel je meteen zodra je ze vastpakt en even aan de zoomring draait. De AF-S is ook merkbaar minder snel. Dat mag je ook verwachten van een lens die minder dan de helft kost (na enig aandringen € 579 bij foto Verschuren in Breda).

Ik ben er tot nu toe zeer tevreden mee vergeleken met de AF 70-300D die ik had is dit een hele sprong vooruit. De AF is veel sneller en de foto's hebben naar mijn idee een scherper en mooier contrast. Gauw veer verder met de hobby. Dank voor je commentaar.

Groeten,
Marnix

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo feb 04 2007 11:12 pm

chip54 schreef:Mooie scherpe prenten, Marnix!
Je had natuurlijk wel het weer mee, ben benieuwd naar je bevindingen met bewolking en minder scherp en fel licht.

Met minder scherp licht heb ik vandaag in het bos met een wandeling met de Berner Sennen (=hondenras) vereniging gemerkt. Dit was in een bos met laag staande zon en soms bewolking. Met een maximaal diafragma van 4.5-5.6 heb je dan al snel last van te lange sluitertijden. Heb daarom alles op ISO 400 geschoten.

1. Onze eigen lieverds (180mm, 1/125, f5)
Afbeelding

2. Een van de andere honden (78mm, 1/120, f4.5)
Afbeelding

3. De achterhoede (270mm, 1/125, f5.6)
Afbeelding

4. Een van de weinige paden met vergezicht (270mm, 1/60, f6.3)
Afbeelding

Vooral die laatste foto loopt wazig en blauw weg in de verte. De eerste laat heel aardig het probleem zien dat VR niet voor je oplost: 1/125 is gewoon te lang voor een bewegende hond, de grond is wel scherp.

Groeten,
Marnix

SPIKE

Bericht door SPIKE » ma feb 05 2007 12:17 am

Hee Marnix

De foto’s genomen in de Efteling zijn echt heel mooi…mooie van kleur, mede ook door de D200? Als de D200 echt zo groot verschil laat zien t.o.v de D70…dan maakt het bij mij enige koopdrang los. Ik zat nog even te twijfelen om meer (weer) met mijn oude analoge camera te gaan stoeien, maar als ik dit resultaat zie..top man. :shock:
Ook mijn schone zus en mijn zwager hebben van de NS een dagje uit gekregen.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma feb 05 2007 9:43 am

De scherpte bij minder scherp licht valt alleszins mee! Inderdaad alleen de laatste foto loopt wat wazig en blauw weg, foto 3 daarentegen heeft een mooie onscherpte in de achtergrond.
Aankoop meer dan waard, lijkt me.

PS Het ras Berner Sennen kende ik, heb een keer vrij hoog in het Berner Oberland bij een nest gezeten.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma feb 05 2007 1:23 pm

SPIKE schreef:Hee Marnix

De foto’s genomen in de Efteling zijn echt heel mooi…mooie van kleur, mede ook door de D200? Als de D200 echt zo groot verschil laat zien t.o.v de D70…dan maakt het bij mij enige koopdrang los. Ik zat nog even te twijfelen om meer (weer) met mijn oude analoge camera te gaan stoeien, maar als ik dit resultaat zie..top man. :shock:
Ook mijn schone zus en mijn zwager hebben van de NS een dagje uit gekregen.
Beetje off deze topic, maar de D200 vind ik inderdaad een prachtcamera. Wat je hier ziet zijn plaatjes op 0,43Mp (800x535), dus om deze kwaliteit te maken heb je echt geen 10,2Mp nodig. Met 6Mp moet je met een D70 dus vergelijkbare plaatjes kunnen maken. Veel belangrijker is de kwaliteit van het objectief en de fotograaf.

Ik zou zeker ook de D80 in overweging nemen. Die is gebaseerd op dezelfde CCD, maar gewoon wat goedkoper uitgevoerd (plastic body, minder fps, SD-kaart, minder knoppen). Ik denk dat als ik nu voor de keuze zou staan, dat het een D80 geworden zou zijn. Analoge camera (F70) heb ik sinds de aankoop van mijn D200 niet meer aangeraakt en kort geleden van de hand gedaan om de 70-300 VR te financieren. Met een D200+grip en de 70-300 heb je toch wel een indrukwekkend stuk gereedschap in handen.

@Cees: de rechterhond op foto 1 hebben we vanaf 8,5 week! Echt zo'n wollebal. Helaas groeien ze heel erg snel, ze is nu ruim 1,5 jaar.

Groeten,
Marnix

MadMike

Bericht door MadMike » di feb 06 2007 1:06 am

hallo allemaal,

ik ben vandaag ook naar de winkel gegaan en ben met de 70-300 VR erg blij naar buiten gekomen.
ik ben erg onder de indruk van het VR mechanisme, je ziet het echt werken en ik heb op 300 mm op 1/20 sec. nog acceptabele fotos kunnen maken, jammer genoeg nog niet mooi genoeg om te posten...

maar de lens vind ik een prachtstuk, lekker flink. voelt wel wat fragiel aan door de kunststof behuizing maar is stevig genoeg om bij wind uitgeschven te schieten. AF werkt lekker en snel ook bij 300mm.

naar mijn mening het geld zeker waard!

Gegroet,

Mike.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » zo feb 25 2007 2:19 am

Hoi Mike,
Al wat presentabele plaatjes geschoten met je nieuwe aanwinst?
Ben benieuwd, heb zelf ook mijn zinnen gezet op dit objectief.
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Arabia » zo feb 25 2007 2:29 pm

Sinds gisteren ook in het bezit van de AF-S 70-300 VR. In combinatie met de D80 een prima lens qua prijs en prestatie. Daarom ook mijn keuze.
Daarnaast geeft de VR mijzelf meer de mogelijkheid om uit de hand te "schieten".
Ook een reden geweest om deze lens te kiezen.

Wat betreft de onscherpte in diepte..... ik persoonlijk vind dit wel charmant en zeer mooi(j). :P

Conclusie: veel lens voor weinig.
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Ronald-D

Bericht door Ronald-D » zo feb 25 2007 3:09 pm

Ik begin nu toch óók wel een beetje te twijfelen over deze lens.... de voorbeeld plaatjes zien er tóch wel heel aardig uit.

Maar ik denk dat 300 mm wat te kort schiet voor wildlife? :(

Bijvoorbeeld een keertje naar de veluwe, en vanaf een observatiepost wat wild te fotograferen?

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » zo feb 25 2007 4:49 pm

congo schreef:Ik begin nu toch óók wel een beetje te twijfelen over deze lens.... de voorbeeld plaatjes zien er tóch wel heel aardig uit.

Bijvoorbeeld een keertje naar de veluwe, en vanaf een observatiepost wat wild te fotograferen?
Dan heb je 0,0 aan 300mm.
500mm komt dan in de buurt, mits de observatiepost in de dierentuin staat.

Ronald-D

Bericht door Ronald-D » zo feb 25 2007 5:12 pm

Brenzef schreef:
congo schreef:Ik begin nu toch óók wel een beetje te twijfelen over deze lens.... de voorbeeld plaatjes zien er tóch wel heel aardig uit.

Dan heb je 0,0 aan 300mm.
500mm komt dan in de buurt, mits de observatiepost in de dierentuin staat.
Daar was ik al bang voor, maar wist het ook ergens wel. :(

wordt het toch over een paar maandjes uitkijken naar de bigma... als redelijk goedkope oplossing dan :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”