joepert schreef:Als er in feite niets mis is met de AF-D, waarom is er dan een roep om een nieuwe op FF?
Ik bedoel dit echt als serieuze vraag, omdat ik zelf niet zo goed weet of:
* De AF-S voor mensen met een FX-body echt zoveel toegevoegde waarde biedt (ik denk zelf: een beetje sneller/stiller, maar hoe erg zit men daarom te springen; misschien alleen meerwaarde in heel specifieke situaties).
* Hoe groot effectief het verschil is tussen f/1.4 en f/2.0. Met de enorme ISO-waarden die tegenwoordig ruisvrij zijn te realiseren op de duurdere camera's heb je dat verschil in lichtsterkte toch eigenlijk niet heel hard meer nodig? Of is die redenering te kort door de bocht?
De doelgroep voor een AF-S f/1.4 FF versie is dan misschien wel zo klein dat het de investering niet rechtvaardigt.
De nieuwe 50mm is ook vrij lauw ontvangen. Misschien verwachten mensen van een nieuw objectief wel dingen die gewoon niet kunnen.
Lichtsterkte was met de vorige generaties dslr's nodig om bij weinig licht acceptabele sluitertijden te krijgen. Met de nieuwe hoge-isosensoren kun je lichtsterkte vooral gebruiken voor creatieve doeleinden = minder scherptediepte.
AF-S geeft je de mogelijkheid om de autofocus scherpstelling subtiel bij te kunnen stellen, iets wat ik bij mijn AF-D 35mm is. Verder maken de nieuwe coatings echt verschil zoals de prestaties van de nieuwste objectieven laten zien.