Van digitaal naar analoog

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Gert Wagelaar

Van digitaal naar analoog

Bericht door Gert Wagelaar » zo feb 25 2007 5:43 pm

Al dat moois van digitaal ten spijt, denk ik momenteel aan een analoge body als aanvulling op mijn digitale set, heeft iemand ervaring, mijn DX lensen zijn sowieso niet te gebruiken, maar is een 80 400 mm met VR inzetbaar op bijvoorbeeld een F5, of mijn 1.4 50m met de toevoeging D, zal die werken, wat is overigens een goede analoge camera, ivm gebruik autofocus denk ik aan F4 of F5, maar heb ook wel oog voor de FE

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo feb 25 2007 6:20 pm

Hallo Gert ,

De twee door jou genoemde lenzen werken prima op een F5 de toevoeging D op bepaalde lenzen staat voor distance en heeft niets met digitaal te maken. Deze D lenzen geven informatie over de afstand door tussen het onderwerp waar op scherp gesteld is en de kamera. Dit moet voordeel opleveren bij het flitsen. Door al die digitale kamera's kan je overigens nu voor relatief weinig geld een mooie analoge body kopen. Als ik jou was zou ik dan wel voor een F5 of een F100 gaan de techniek van de F4 is toch al weer een stuk ouder, dit merk je vooral aan de AF.
Volgens mij werkt VR ook niet op een F4.

Groeten Jan.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo feb 25 2007 6:23 pm

Een FE is een prachtig toestel; vroeger werd wel gezegd dat je met een FE (of een FM) een spijker in de muur kon slaan. Het enige tegenwoordig is, dat je niets aan je AF- lenzen hebt. Je kunt alleen MF-lenzen gebruiken. Voor de rest, ik heb zelf een FE en wil dat toestel absoluut niet meer kwijt.

Wil je echter wel gebruik maken van de AF-lenzen, ga dan voor een F5 of een F100. Ik heb ter aanvulling en ter opvulling van het gat tussen FE en D70 ook een F100 aangeschaft. Toestel komt morgen of dinsdag binnen. Ik verheug me daar echt op!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo feb 25 2007 9:25 pm

Als je in de handleiding van je lenzen kijkt dan staat daar een tabel welke functies op welke camera's beschikbaar zijn. Mocht je de handleidingen niet meer hebben dan staan hier de meeste handleidingen van actuele lenzen:
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... aqid=18421
Gezien je wensen zou de F5 of F6 een leuke aanwinst zijn.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”