SB 600 weigert soms ondanks flash-ready

Discussies over flitsers
frankd

SB 600 weigert soms ondanks flash-ready

Bericht door frankd » ma feb 09 2009 1:20 pm

Hallo.

Ik gebruik een SB 600 icm een D70.
Nu zijn er met deze combinatie al een groot aantal foto's gemaakt maar de laatste tijd merk ik dat de SB 600 kuren heeft. Ondanks dat het flash-ready ledje oplicht is er geen garantie (meer) dat de flits een correcte hoeveelheid licht geeft.

Dit euvel is repeteerbaar door de SB 600 te activeren met de camera of in M stand met de testknop. Vaak komt de volledige flits, soms niets of bijna niets. Getest door te flitsen en direct na oplichten flash-ready led weer te flitsen (meest intensieve belasting).
Inmiddels 3 typen NiMh accu's geprobeerd die vers uit de (Voltcraft IPC-1) lader kwamen om invloed van accu's uit te sluiten, allen reageerden het zelfde.

Een tijdje Googelen in NL en internationaal leverde mij geen informatie op. Mijn fotograferen is reportage waarbij flitsen met een korte interval meer regel als uitzondering is.

Ik denk aan de condensator in de flitser, maar daar ik geen electronicus ben.... misschien iemand die het bovenstaande herkent en de rest van het verhaal weet??

Bvd,

Frank

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: SB 600 weigert soms ondanks flash-ready

Bericht door Léon Obers » ma feb 09 2009 4:55 pm

En wat is het resultaat als je een seconde of wat langer wacht met flitsen nadat het readylampje oplicht?
Het kan best zijn dat de indicatie wat erg optimistisch is in zijn status.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » ma feb 09 2009 6:57 pm

Het lampje gaat soms iets te vroeg aan, als ik direct na het lampje flits is het soms iets donkerder. Zo heb ik vastgesteld in een studio opstelling. Ik wacht dan ook een seconde langer en dan is alles prima en betrouwbaar.

Maar dat je zelfs (bijna) helemaal geen licht krijgt is wel erg raar. Dat kan de condensator zijn, maar ook iets anders in het cicuit, dus dat zegt niets.

Ik stel voor dat je testfoto's (manueel, statief, dus geen andere variatie tussen de foto's) maakt om het verschijnsel te objectiveren en vast te leggen. We kunnen dan even meekijken in de EXIF om te zien of er nog een vergeten instelling is die roet in het eten gooit.

Levert dat ook geen antwoorden dan dit er maar een ding op: opsturen naar Beverwijk. Want aan een onbetrouwbare flitser heb je niks.

frankd

Bericht door frankd » ma feb 09 2009 11:10 pm

Hallo heren,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb even wat huiswerk gedaan, camera in M stand, op statief tegen mijn fototas (zwart) laten flitsen geen bouncer, recht vor z'n raap. Flitsen met de lensdop op de camera vraagt misschien nog net iets meer power, alleen wat lastig om de foto's te vergelijken... :mrgreen:

Het resultaat van mijn huiswerk staat op: http://www.dercksen.info/x-ch/flits/.
De foto's zijn verkleind maar wel met de originele EXIF. In de .PDF's staan een contact vel van de foto's en de EXIF (via Irfanview) info.
Vanavond an een vriend zijn SB 600 geleend, deze heeft de eigenschap van mijn flitser (gelukkig) niet (ook is het serienummer van zijn flitser >220.000 hoger....)

Ik ben benieuwd of jullie hier iets mee kunnen, alvast hartelijk dank voor jullie support.

Gr,

Frank

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma feb 09 2009 11:16 pm

Je hebt toch geen Duracell batterijen in je flitser? Die zijn nl. voor konijntjes, niet voor Nikon flitsers :D Aldus Roeland van het Nikon Service Point in Beverwijk op een clubdag van Nikon in Utrecht, waar mijn SB-800 dienst weigerde.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 09 2009 11:21 pm

Het resultaat is feitelijk wel of niet flitsen.

EDIT:
Mijn vorige conclusie eruit gehaald.
Je flitser is gewoon kapot omdat opeenvolgende opnamen geen belichting hebben.
Zou de tijd bij de ene flits na het readylampje te kort zijn en daarom niet flitsen. Een opeenvolgende opname zou het dan zeker wel moeten doen.

Ik zou zeggen, service Beverwijk. Wel van tevoren kosten opvragen en een coulance regeling om minder te betalen voor de onkosten. Een flitser die namelijk net uit de garantie is, mag niet die fouten hebben.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma feb 09 2009 11:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

frankd

Bericht door frankd » ma feb 09 2009 11:33 pm

Léon Obers schreef:... Wel van tevoren kosten opvragen en een coulance regeling om minder te betalen voor de onkosten. Een flitser die namelijk net uit de garantie is, mag ook dit niet als resultaat hebben.
Hallo Leon.
Eeehhh, mijn, deze, flitser is gekocht in november 2004 en al een keer of wat gebruikt, 20-30K flitsen? :huh:
Misschien wel een beetje versleten, hoewel ik net een beetje aan de flitser begon te wennen :wink: Is denk ik geen garantie meer.... :(

Maar Leon, ik deel jouw mening, vandaar mijn initieele gedachte, een defect in de flitser. Jammer, Sinterklaas is net het land uit.

Hallo Riemke,
Nee hoor, geen Duracel, mijn flitser lust geen wortels. Goede tip, wanneer ik ooit een Nikon reparatie heb, niet tav Roeland sturen.

Gr,

Frank

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 09 2009 11:44 pm

frankd schreef: Hallo Leon.
Eeehhh, mijn, deze, flitser is gekocht in november 2004 en al een keer of wat gebruikt, 20-30K flitsen? :huh:
Misschien wel een beetje versleten, hoewel ik net een beetje aan de flitser begon te wennen :wink: Is denk ik geen garantie meer.... :(
Ik had inmiddels mijn bericht veranderd in het huidige. Maakt voor jouw vervolgreactie echter niet uit.
Maar met de extra info van 20-30K flitsen lijkt me dat het flitsbuisje zijn langste tijd gehad heeft. Condensator zal nog goed zijn. Die verslijt namelijk minder door intensief gebruik dan met weinig of geen gebruik over langere perioden rust. En uiteraard geen garantie meer. Dat flitsbuisje is volgens mij tegen niet al te hoge kosten nog wel te vervangen. Misschien kun je het zelfs zelf doen. (Ik heb van iemand wel eens gelezen die dat zelf heeft gedaan. Misschien zelfs hier in het forum --> probeer het met een zoekactie).

frankd

Bericht door frankd » di feb 10 2009 1:59 pm

Hallo samen,

Gisteravond de flitskop nog even uitelkaar gehaald, de flitsbuis is nog als zodanig herkenbaar, wat moet daar anders zitten, maar voor de rest is het opvallend dat deze nog ontsteekt.

Nikon servicepoint Nederland wil geen flitsbuis leveren, reparatie kost EUR 90 ex BTW ex verzendkosten...... :(
daar kun je dus bijna een nieuwe SB600 voor kopen. Inmiddels wel 'how to' etc gevonden,:
http://flickr.com/photos/mustanir/1834261328/
http://photo.net/nikon-camera-forum/00KKbf halverwege de pagina "Steve Cheung , Mar 17, 2007; 07:16 p.m."
vergeet vooral niet de condensator te ontladen vóór je aan de gang gaat, zie hier:
http://www.clubsnap.com/forums/showthre ... 939&page=2 (op het moment van schrijven de laatste posting)

Tot nu toe alleen hier http://www.sdcamerasolution.com/index.p ... &parent=22 de flitsbuis (FSA03601-XE701) gevonden, mocht iemand nog andere adres(sen) weten verneem ik het graag. Op Ebay lijkt ook alles van San Diego Camera Solution te komen.

Tot zover.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di feb 10 2009 9:58 pm

Het zou me verbazen als het de flitsbuis is. Dan zou hij het niet afwisselend wel en niet doen lijkt me.

En kijk inderdaad uit met je vingers. Ik heb eens een klap gehad van een opengemaakte SB-600, terwijl ik toch zo voorzichtig mogelijk deed. Auw!!! :shock:

frankd

Bericht door frankd » di feb 10 2009 10:22 pm

ElRonno schreef:Het zou me verbazen als het de flitsbuis is. Dan zou hij het niet afwisselend wel en niet doen lijkt me.
Hallo Ron, ehhh, dan heb jij de flitsbuis van mijn SB600 nog niet gezien..... :oohh:

Afbeelding

Mocht je je afvragen of hier een speciaal opgeruwde reflector in zit??? Nee, dat is de reflectie van de flitsbuis. :mrgreen:

Graag verneem ik jouw mening, zou 't misschien toch de flitsbuis kunnen zijn????

Gr,

Frank

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di feb 10 2009 10:30 pm

Hoort zo'n flitsbuis niet glad te zijn? :| Maar moet het met Ron eens zijn, het blijft vreemd dat hij het soms wel en soms niet doet. Dan zou het eerder aan de contacten moeten liggen o.i.d. Een gloeilamp doet het ook of wel, of niet. Als die hapert ligt het ook aan je fitting of de draadjes. Als ie stuk is is ie stuk en zal hij het nooit meer doen.

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

frankd

Bericht door frankd » di feb 10 2009 10:48 pm

Ja, een nieuwe flitsbuis is glad;
Afbeelding

En zonder terzake deskundig te zijn kan ik mij, met mijn WTB achtergrond, voorstellen dat de kuren van mijn SB600 te wijten zijn aan de huidige status van de flitsbuis. Inmiddels ben ik op jacht naar een nieuwe flitsbuis, een kapotte SB600 die ik voor de flitsbuis kan kannabaliseren of een goede SB600 voor een goede prijs.

Gr,

Frank

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di feb 10 2009 10:58 pm

Oke, oke, die is stuk :mryellow:

Maar als je het voor elkaar krijgt om de buis zo aan gort te krijgen zal er wel meer kaduuk zijn. :huh:

frankd

Bericht door frankd » di feb 10 2009 11:08 pm

Mocht ik een vervangingsbuis vinden wordt ie uitgewisseld en laat ik weten of er misschien meer stuk is. :wink:

Gr,

Frank

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”