Wel RAW/ JPG geen RAW naar de pc transporteren

Discussies over fotobewerking en archivering
Ferry72

Wel RAW/ JPG geen RAW naar de pc transporteren

Bericht door Ferry72 » di feb 10 2009 6:58 pm

Hoi allemaal,

Even een vraag.
Sinds een tijdje ben ik ook met RAW begonnen en kamp ik met het volgende probleem.

Als ik de CF-card in de cardreader stop, in de pc, kan ik via het Windowsysteem wel de RAW/ JPG transporteren naar een map maar de RAW bestanden niet.
Windows zegt dat er geen bestanden op de CF-card staan.
Heeft iemand dit probleem ook wel eens gehad en wat moet ik doen om het wel voor elkaar te krijgen?

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Wel RAW/ JPG geen RAW naar de pc transporteren

Bericht door ArjanL » di feb 10 2009 10:45 pm

Is al je software en besturingssysteem up-to-date?
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » di feb 10 2009 10:59 pm

Zou kunnen zijn dat je een klein stukje software mist. Indien je windhoos xp hebt kijk dan hier eens:

http://www.microsoft.com/downloads/deta ... layLang=en

Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » di feb 10 2009 11:10 pm

Waarom melden dat er geen bestanden op de kaart staan als deze er wel staan? Echt Windows... :-) Meld dan tenminste dat er bestanden op staan die niet ondersteund of herkend worden. Dan weet je als gebruiker waar je aan toe bent.

Je zou Nikon Transfer eens kunnen proberen:
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... aqid=26224

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 10 2009 11:14 pm

Ik gebruik Nikon Transfer voor het overzetten. Kan je gelijk de bestandsnamen veranderen in iets wat je bevalt... En je hebt nog wat meer handige opties.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 10 2009 11:17 pm

Gaat het echt om een CF-kaartje of een SD-kaartje?
Met SD heb je ook SDHC type kaartjes. Die kunnen niet door alle kaartlezers uitgelezen worden.

Gaat het gewoon om een CF-kaartje kan een cardreader ook wel storingen geven. Heb ik in het verleden meermaals meegemaakt. Probeer eens een andere cardreader.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ferry72

Bericht door Ferry72 » di feb 10 2009 11:26 pm

ArjanL schreef:Is al je software en besturingssysteem up-to-date?
Yep, alles up to date.

Ferry72

Bericht door Ferry72 » di feb 10 2009 11:30 pm

Léon Obers schreef:Gaat het echt om een CF-kaartje of een SD-kaartje?
Met SD heb je ook SDHC type kaartjes. Die kunnen niet door alle kaartlezers uitgelezen worden.

Gaat het gewoon om een CF-kaartje kan een cardreader ook wel storingen geven. Heb ik in het verleden meermaals meegemaakt. Probeer eens een andere cardreader.
Ja het is echt een Compact Flash (D300)
Ik zal eens een andere cardreader proberen morgen.
Ben bang dat dat niet veel uitmaakt omdat hij RAW/JPG wel pakt.
Maar je weet nooit.
Misschien is Nikon Transfer een optie.

Bedankt voor de tips u allen.

george013

Bericht door george013 » di feb 10 2009 11:36 pm

Iets fout gegaan met mijn vorig bericht.

Je bestanden zijn of RAW(NEF) of JPG.
Als je gebruik maakt van een programma dat de .NEF existensie niet kent, heb je grote kans dat deze ook niet gecopieerd wordt.
Het gemakkelijkst is, ga naar je kaart of camera, selecteer de bestanden, copieren en plaatsen. Je kunt je kaart bereiken want je kunt ook de JPG bestanden copieren.
George

Ferry72

Bericht door Ferry72 » wo feb 11 2009 7:32 am

Hoi George013,

Als ik beide bestanden kies te fotograferen/ opslaan werkt het transporteren via Windows prima.
Hij zet dan een RAW en een JPG keurig naast elkaar weg in een map.
Kies ik alleen voor JPG dan werkt het ook prima.
Kies ik alleen voor RAW (NEF) dan kent windows de bestanden niet, vreemd maar waar.
Jou uitleg begrijp ik wel want zo zet ik ze nu ook weg maar dat is mijn probleem niet.
george013 schreef:Iets fout gegaan met mijn vorig bericht.

Je bestanden zijn of RAW(NEF) of JPG.
Als je gebruik maakt van een programma dat de .NEF existensie niet kent, heb je grote kans dat deze ook niet gecopieerd wordt.
Het gemakkelijkst is, ga naar je kaart of camera, selecteer de bestanden, copieren en plaatsen. Je kunt je kaart bereiken want je kunt ook de JPG bestanden copieren.
George

george013

Bericht door george013 » wo feb 11 2009 7:51 am

Ik begrijp niet waar je mee bezig bent. Je kunt de kaart benaderen en je ziet de bestanden, ook de NEF. Klik een bestandje aan, ctrl-c, ga naar een andere map en ctrl-v. Er wordt NIET naar de extensie gekeken.
George

Ferry72

Bericht door Ferry72 » wo feb 11 2009 8:02 am

Beste George,

De manier die jij aangeeft is mij bekend en heb ik aangegeven in de vorige post. Wat jij uitlegt dat vraag ik niet en als je het antwoord niet weet reageer dan niet.
Jammer voor mij maar hier heb ik niks aan.
george013 schreef:Ik begrijp niet waar je mee bezig bent. Je kunt de kaart benaderen en je ziet de bestanden, ook de NEF. Klik een bestandje aan, ctrl-c, ga naar een andere map en ctrl-v. Er wordt NIET naar de extensie gekeken.
George

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo feb 11 2009 8:52 am

Dit komt door de manier waarop de camera is ingesteld als USB apparaat. Als dat als camera-modus is dan herkent de pc dat ook en verwacht alleen JPG's. Als het is ingesteld als mass storage dan zal de PC de geheugenkaart zelf detecteren en zijn al je bestanden zichtbaar.

Op mijn D50 is het verschil tussen "Mass Storage" en "PTP" waarbij PTP de camera modus is.

Edit: ik lees nu dat je de cardlezer gebruikt dus bovenstaande is niet van toepassing
Laatst gewijzigd door a90 op wo feb 11 2009 8:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

george013

Bericht door george013 » wo feb 11 2009 8:53 am

Ferry72
Als ik de CF-card in de cardreader stop, in de pc, kan ik via het Windowsysteem wel de RAW/ JPG transporteren naar een map maar de RAW bestanden niet.
Duidelijkheid jouwerzijds zal ook helpen. Als je met RAW/JPG 2 bestanden bedoelt met de existensie .NEF en .JPG moet je via de verkenner een selectie van minimaal 2 bestanden hebben gemaakt. Hezij dmv ctrl-a, alles dus, of door het aanklikken. Ik ga ervanuit dat de bestanden zichtbaar zijn op je kaart en deze direkt vanaf de kaart wilt copieeren.
Als ik beide bestanden kies te fotograferen/ opslaan werkt het transporteren via Windows prima.
Bovenstaande opties zijn niet van de verkenner. Je bent volgens mij met een (hulp)programma bezig. Hopelijk heb je geen Vista.
Je moet de bestanden direkt benaderen, en dan heb je GEEN optie fotograferen/opslaan.

Ferry72

Bericht door Ferry72 » wo feb 11 2009 12:31 pm

george013 schreef:
Ferry72
Duidelijkheid jouwerzijds zal ook helpen. Als je met RAW/JPG 2 bestanden bedoelt met de existensie .NEF en .JPG moet je via de verkenner een selectie van minimaal 2 bestanden hebben gemaakt. Hezij dmv ctrl-a, alles dus, of door het aanklikken. Ik ga ervanuit dat de bestanden zichtbaar zijn op je kaart en deze direkt vanaf de kaart wilt copieeren.
Bovenstaande opties zijn niet van de verkenner. Je bent volgens mij met een (hulp)programma bezig. Hopelijk heb je geen Vista.
Je moet de bestanden direkt benaderen, en dan heb je GEEN optie fotograferen/opslaan.
George,

Ik zal proberen om het nog eens wat duidelijker te formuleren.

Ik heb gekozen om RAW/JPG te fotograferen, dus een RAWbestand en een JPGbestand.
Als ik dan de foto`s naar naar een map wil kopieëren dmv de CFkaart in de kaartreader te stoppen, vraagt Windows wat er moet gebeuren, ik kies "afbeeldingen naar een map kopieëren" en beide (alle) bestanden komen netjes in de map te staan die ik gekozen heb, dus eerst de JPG dan de RAW, enz.
Fotografeer ik alleen JPG dan gebeurd er hetzelfde. Windows vraagt wat er moet gebeuren, ik kies "afbeeldingen naar een map kopieëren" en de JPG`s komen keurig in de map te staan die ik gekozen heb.
Fotografeer ik alleen RAW dan herkent Windows de RAWbestanden niet. (Windows zeg dat er geen bestanden op de kaart staat)
Vreemd toch?

Mijn vraag is dus, waarom is dit en heeft iemand dit al eens meegemaakt en hoe is dit op te lossen?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”