70-300 VR op D40 geen scherpe foto's bij inzoomen

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Moros

Re: 70-300 VR op D40 geen scherpe foto's bij inzoomen

Bericht door Moros » vr feb 06 2009 6:10 pm

Als ik jou was zou ik eens een boek halen over fotografie, daar staan de meeste dingen in zoals sluitertijd, diafragma, ISO en nog meer dingen die toch wel erg belangrijk zijn met een spiegelreflexcamera.

Duuster

Bericht door Duuster » vr feb 06 2009 6:12 pm

Dat was ik inderdaad ook van plan te doen.
Zijn er boeken die je me aan kan raden?

dragon2

Bericht door dragon2 » vr feb 06 2009 6:38 pm

Ik zal eens gaan kijken in de menustructuur of ik iets kan vinden over mijn sluitertijden, waar die op staan ingesteld.
Die staat niet in een menu, die zie je op je display/in je zoeker, en achteraf in de EXIF van een genomen foto (voor windows, rechtermuisklik op je foto, eigenschappen, details dan ff naar beneden scrollen).

De sluitertijd kun je alleen zelf instellen als je de plaatjes/pretstandjes niet gebruikt, maar zet je camera eens op P ("paniekmodus" hehheh, alles op automatisch maar je kunt al dingen zelf instellen), stel scherp en kijk eens wat de zoeker aangeeft voor sluitertijd en diafragma, nu aan je instelwieltje draaien dan zie je beide getallen verschuiven. De belichting blijft correct (voor zover er genoeg licht is) maar de sluitertijd kun je hiermee korter zetten bv op 1/200 (bij genoeg licht) dat zal al heel veel scherpte opleveren.

Met een telelens schiet je best in de stand S, S betekent dat je zelf eerst de sluitertijd kiest (bv 1/200 sec) en dat de camera er dan het diafragma bij kiest, dus de scherptediepte. Bij de stand A is het andersom, dus jij bepaalt de scherptediepte en de camera de sluitertijd, dat maakt het een handige stand voor zaken als portretten, macrofoto's en landschapsfoto's (op statief). Ik zou als ik jou was even bij S blijven met de 30-300 VR en goed mee oefenen, en ja een fotoboek lezen zal zeker veel helpen.

Duuster

Bericht door Duuster » za feb 07 2009 1:22 pm

Bedankt, daar ga ik dan eens mee aan het stoeien.
Heb tot nog toe deze stand nooit gebruikt, maar zal eens kijken wat het op levert.
Bedankt voor de uitleg alvast.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » za feb 07 2009 1:49 pm

Kijk, misschien is dat wel het probleem: Je gebruikt de auto als statief. Op een statief moet de VR juist UIT! Probeer dat ook eens...
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » za feb 07 2009 3:51 pm

chip54 schreef:Kijk, misschien is dat wel het probleem: Je gebruikt de auto als statief. Op een statief moet de VR juist UIT! Probeer dat ook eens...
Heel scherp! Daar zou ik nou niet meer aan hebben gedacht... :oops:

Duuster

Bericht door Duuster » za feb 07 2009 11:11 pm

Ook dat gaan we dus uitproberen.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » zo feb 08 2009 10:15 am

Als je het dak van je auto als steun of "statief" gebruikt zou je denk ik de VR uit moeten zetten, deze heeft in een dergelijke situatie een averechtse werking en veroorzaakt juist onscherpte i.p.v. scherpte (Toch ?????)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Duuster

Bericht door Duuster » di feb 10 2009 11:09 am

In stand S ben ik wat aan het testen geweest, maar dan krijg alleen volledig zwarte beelden en nee, had het kapje niet meer voor de lens

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di feb 10 2009 11:13 am

Duuster schreef:In stand S ben ik wat aan het testen geweest, maar dan krijg alleen volledig zwarte beelden en nee, had het kapje niet meer voor de lens

Dan doe je, denk ik, toch echt het één en ander verkeerd. Kijk maar eens naar dit draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=15943 . Foto gemaakt met de 70-300VR, op statief, dus VR uit, op een D2H.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » di feb 10 2009 12:00 pm

Duuster schreef:In stand S ben ik wat aan het testen geweest, maar dan krijg alleen volledig zwarte beelden en nee, had het kapje niet meer voor de lens
Dan denk ik dat je de sluitertijd veel te kort had staan.
Heb je in je kennissenkring nog mensen met een Nikon spiegel? Dan kun je eens kijken of die hetzelfde probleem hebben met je 70-300.
Zolang je geen foto's plaatst kunnen wij verder weinig concreets zeggen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Duuster

Bericht door Duuster » di feb 10 2009 11:50 pm

Als het morgen een beetje fatsoenlijk weer is zal ik eens wat foto's gaan schieten en deze hier plaatsen.
Dan kunnen jullie eventueel zien hoe de instellingen zijn.

Haket
Clublid
Clublid

Bericht door Haket » wo feb 11 2009 12:25 am

Hallo Duuster,
Vanmiddag even geprobeerd een foto te schieten. ISO 3200 en f 5.6 op 300 mm kom je met de sluitertijd op 180.
Daar krijg je uit de hand geen echt scherpe foto's mee. Kortom het is nog te donker buiten.

Duuster

Bericht door Duuster » wo feb 11 2009 12:15 pm

Inderdaad, het is hier ook erg triest buiten. Zal vandaag dus niets worden helaas

hansvk

Bericht door hansvk » do feb 12 2009 12:50 pm

Het is voor jou van belang dat je begrijpt hoe diafragma, sluitertijd, scherpte/diepte e.d. werkt. Op het internet is genoeg te vinden over de basis van fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera. Google bijv. maar eens op "fotocursus".

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”