NX2.1.1 op mijn MAC reageert niet meer !
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
NX2.1.1 op mijn MAC reageert niet meer !
Ik gebruik ik NX2.1.1 op mijn MAC G5 maar sinds een paar dagen start het programma niet meer op (het reageert niet meer) en moet ik telkens alles opnieuw installeren, dus van versie 2 naar versie 2.1 en versie 2.1.1.
Het is gewoon een geregistreerde versie. Wie weet wat hier aan de hand is.
Het is gewoon een geregistreerde versie. Wie weet wat hier aan de hand is.
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: NX2.1.1 op mijn MAC reageert niet meer !
NR,
Ik heb niet veel MAC ervaring, maar wel met diverse Nikon software.
Veel problemen zijn op te lossen door de software te de-installeren en opnieuw te installeren.
Als de je benodigde licentiecode(s) bij de hand hebt: ik zou het gewoon proberen.
Houd er wel rekening mee dat sommige downloads van de Nikon sites updates zijn.
Begin dus met het installeren van de laatste beschikbare FULL versie. (dat is niet noodzakelijkerwijs de versie die je op CD-ROM kreeg bij aanschaf van het pakket).
Groeten, GIjs
Ik heb niet veel MAC ervaring, maar wel met diverse Nikon software.
Veel problemen zijn op te lossen door de software te de-installeren en opnieuw te installeren.
Als de je benodigde licentiecode(s) bij de hand hebt: ik zou het gewoon proberen.
Houd er wel rekening mee dat sommige downloads van de Nikon sites updates zijn.
Begin dus met het installeren van de laatste beschikbare FULL versie. (dat is niet noodzakelijkerwijs de versie die je op CD-ROM kreeg bij aanschaf van het pakket).
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Ik weet niet wat er aan de hand, heb zelf geen problemen met NX2 op mijn Powermac G5 2,7GHz.
Je zou eens kunnen proberen om met een programma als Onyx je systeem te schonen c.q. op te ruimen, permissies te herstellen, enz.
Succes.
Je zou eens kunnen proberen om met een programma als Onyx je systeem te schonen c.q. op te ruimen, permissies te herstellen, enz.
Succes.
gr
Peter
Peter
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt voor de tips, ik ga die het weekend uitproberen.
Het programma Onyx ken ik niet, is dit betrouwbaar ? en waar is dit te koop of te krijg ?
Nikonijn
Het programma Onyx ken ik niet, is dit betrouwbaar ? en waar is dit te koop of te krijg ?
Nikonijn
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Gooi eerste eens de voorkeuren weg. Gebruiker/Bibliotheek/Preferences/com.nikon.CaptureNX(2?).plist. Dit wil vaak helpen en is de eerst aangewezen methode om weigerachtige programma's weer goed te laten draaien. Een nieuwe voorkeurlijst wordt door het programma neergezet na opstarten. Moet je wel weer je voorkeuren opnieuw instellen, maar is een stuk makkelijker dan herinstalleren.
Onyx is te downloaden (versiontracker.com). Om permissies te herstellen kan je ook naar Schijfhulpprogramma gaan (meegeleverd). Waarschijnlijk zal je je probleem hiermee niet oplossen, maar het kan geen kwaad. Trek je niets aan van de mededelingen die Schijfhulpprogramma laat zien na permissieherstel. OS X is dusdanig geprogrammeerd dat permissies automatisch (om 3.00 uur 's nacht dacht ik) hersteld worden.
Onyx is te downloaden (versiontracker.com). Om permissies te herstellen kan je ook naar Schijfhulpprogramma gaan (meegeleverd). Waarschijnlijk zal je je probleem hiermee niet oplossen, maar het kan geen kwaad. Trek je niets aan van de mededelingen die Schijfhulpprogramma laat zien na permissieherstel. OS X is dusdanig geprogrammeerd dat permissies automatisch (om 3.00 uur 's nacht dacht ik) hersteld worden.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Heb zelf Onyx een tijd gehad, best goed. Maar heb nu Main Menu. Wat eenvoudiger maar prima. En inderdaad, gooi de playlist eens weg.
gr. Ruud
D610/D90/, glas en de Macbook R.
D610/D90/, glas en de Macbook R.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Laat vannacht de computer aanstaan (03:00 uur !!) en morgen als nodig nog even Onyx los op mijn computer.
Vandaag heb ik de preferences er uit gegooid maar dat helpt niet.
Nog een keer alles eraf en opnieuw geïnstalleerd. Heb dan ook problemen met deïnstalleren van met name NX (NX 1).
Inmiddels heb ik ook enkele vragen afgevuurd richting Nikon.
Harry
Vandaag heb ik de preferences er uit gegooid maar dat helpt niet.
Nog een keer alles eraf en opnieuw geïnstalleerd. Heb dan ook problemen met deïnstalleren van met name NX (NX 1).
Inmiddels heb ik ook enkele vragen afgevuurd richting Nikon.
Harry
-
- Forumlid
Het lijkt windows wel als ik dit allemaal zo lees. 

- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Heeft, denk ik, eerder met Nikon dan met Windows of Mac OS te maken. Nikon maakt goede camera's en lenzen, maar de software kan nog wel wat beter.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Onyx en andere veegtools zijn niet nodig om het probleem op te lossen denk ik. Het lijkt erop dat er 'oude' programmabibliotheken zijn achtergebleven.
Eenvoudig weggooien van de applicatie zoals je gewend bent, en zoals het hoort natuurlijk, is helaas niet voldoende om het volledig te de-installeren. Capture NX2 is geen goede Mac applicatie in onder andere dat opzicht. Het lijkt een directe port van de Windows-versie.
Maar ja, het NEF bewerkingsresultaat is nog steeds onovertroffen.
Heb je Capture NX2 ook al eens gedeïnstalleerd met de de-installeertool?
Deze vind je in: Programma's -> Nikon Sofware -> Capture NX2 -> Capture NX 2 Deïnstallatie
Wat je zeker ook even moet doen is de cache van Capture NX 2 wissen. Het programma werkt zich nog wel eens in de nesten met de cache en loopt dan vast.
Verwijder daarvoor alle bestanden en directories in de directory [gebruikersnaam] -> Bibliotheek -> Application Support -> Nikon -> Capture NX
Als je Capture NX2 daarna opstart zal hij de cache opnieuw opbouwen. Je krijgt een waarschuwing maar die kan je wegklikken.
Eenvoudig weggooien van de applicatie zoals je gewend bent, en zoals het hoort natuurlijk, is helaas niet voldoende om het volledig te de-installeren. Capture NX2 is geen goede Mac applicatie in onder andere dat opzicht. Het lijkt een directe port van de Windows-versie.
Maar ja, het NEF bewerkingsresultaat is nog steeds onovertroffen.

Heb je Capture NX2 ook al eens gedeïnstalleerd met de de-installeertool?
Deze vind je in: Programma's -> Nikon Sofware -> Capture NX2 -> Capture NX 2 Deïnstallatie
Wat je zeker ook even moet doen is de cache van Capture NX 2 wissen. Het programma werkt zich nog wel eens in de nesten met de cache en loopt dan vast.
Verwijder daarvoor alle bestanden en directories in de directory [gebruikersnaam] -> Bibliotheek -> Application Support -> Nikon -> Capture NX
Als je Capture NX2 daarna opstart zal hij de cache opnieuw opbouwen. Je krijgt een waarschuwing maar die kan je wegklikken.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Onno,
Ik heb Nikon het volgende bericht gezonden:
Geachte heer Maerlant,
Bijgesloten heb ik 2 bestanden. Een is van een melding die ik krijg als ik NX1 wil deïnstalleren en de andere is het systeemprofiel. Dit gaat dus niet. Mogelijk is er e.e.a. mis gegaan toen ik van een 30-dagen-versie alle bestanden gewoon in de prullenbak gegooid heb. Via aankoop van mijn D300 heb ik toen een originele versie gekregen en geïnstalleerd. Deze werkte gewoon.
Later heb ik een upgrade van NX2 gekocht (CD) en geïnstalleerd, Dit werkte prima. daaroverheen had ik versie 1 en 1.1 geïnstalleerd. Dit werkte ook prima.
Wat er opeens gebeurd is weet ik niet maar nu zit ik in de problemen.
Als ik nu opstart krijg ik de melding dat capture wordt opgestart en dan reageert het programma niet meer (start dus niet op) via ' forceer stop' ga ik er dan weer uit.
Ik heb na het proberen te verwijderen van NX1 (kan niet helemaal verwijderd worden, zie een van de bijgeleverde bestanden) ook NX2 geïnstalleerd, dit werkte niet, daarna nog 1 en 1.1 maar dit werkte allemaal niet. Daarna heb ik nog eens alles weer geïnstalleerd, omdat ik immers een upgrade van NX2 heb, maar dat werkte niet meer.
Ik hoop van harte dat u een oplossing heeft omdat ik mijn computer dagelijks nodig heb voor het verwerken van beelden.
Ik heb ook een kopie van dit mailtje naar mijn werkadres (overdag) gezonden om e.e.a. te kunnen volgen.
Zo als je gelezen hebt heb ik al het e.e.a. gedaan, echter morgen ga ik toch nog even met jou tip aan de slag.
De melding die ik krijg in een venstertje krijg bij deïnstalleren van NX1 (NX2 kan ik gewoon deïnstalleren):
"echo 'Isbom -I -f -p fT '/Library/Receipts/Capture NX Setup.pkg/Contens/Archieve.bom' | grep 'Application Support/Nikon/Capture NX'`" begrijpt het «event sysoeexec«-bericht niet. (-1708)
Harry
Ik heb Nikon het volgende bericht gezonden:
Geachte heer Maerlant,
Bijgesloten heb ik 2 bestanden. Een is van een melding die ik krijg als ik NX1 wil deïnstalleren en de andere is het systeemprofiel. Dit gaat dus niet. Mogelijk is er e.e.a. mis gegaan toen ik van een 30-dagen-versie alle bestanden gewoon in de prullenbak gegooid heb. Via aankoop van mijn D300 heb ik toen een originele versie gekregen en geïnstalleerd. Deze werkte gewoon.
Later heb ik een upgrade van NX2 gekocht (CD) en geïnstalleerd, Dit werkte prima. daaroverheen had ik versie 1 en 1.1 geïnstalleerd. Dit werkte ook prima.
Wat er opeens gebeurd is weet ik niet maar nu zit ik in de problemen.
Als ik nu opstart krijg ik de melding dat capture wordt opgestart en dan reageert het programma niet meer (start dus niet op) via ' forceer stop' ga ik er dan weer uit.
Ik heb na het proberen te verwijderen van NX1 (kan niet helemaal verwijderd worden, zie een van de bijgeleverde bestanden) ook NX2 geïnstalleerd, dit werkte niet, daarna nog 1 en 1.1 maar dit werkte allemaal niet. Daarna heb ik nog eens alles weer geïnstalleerd, omdat ik immers een upgrade van NX2 heb, maar dat werkte niet meer.
Ik hoop van harte dat u een oplossing heeft omdat ik mijn computer dagelijks nodig heb voor het verwerken van beelden.
Ik heb ook een kopie van dit mailtje naar mijn werkadres (overdag) gezonden om e.e.a. te kunnen volgen.
Zo als je gelezen hebt heb ik al het e.e.a. gedaan, echter morgen ga ik toch nog even met jou tip aan de slag.
De melding die ik krijg in een venstertje krijg bij deïnstalleren van NX1 (NX2 kan ik gewoon deïnstalleren):
"echo 'Isbom -I -f -p fT '/Library/Receipts/Capture NX Setup.pkg/Contens/Archieve.bom' | grep 'Application Support/Nikon/Capture NX'`" begrijpt het «event sysoeexec«-bericht niet. (-1708)
Harry
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik wil jullie (v.n. mac-gebruikers) een klein stukje laten meelezen betreffende mijn probleem met NX2 (ik verwacht niet dat dit aan mijn Mac light, immers alle andere programma's 'draaien' gewoon).
Hieronder het laatste bericht van mij aan Nikon, zoals je ziet doet Maerland er alles aan mij te helpen.
Ik heb inmiddels al een aantal opdrachten van Maerlant uitgevoerd, maar helaas nog zonder resultaat.
Vandaag naar Nikon verzonden:
Geachte Maerlant,
Met behulp van spotlight heb ik alles met het trefwoord Nikon verwijderd. Hierna heb ik schijfhulp uitgevoerd.
Hierna heb ik nogmaals NX2 van de CD geïnstalleerd. Start weer niet op.
Daarna NX2.1.0 een van Nikon gedownloade versie, ook deze start niet op, ook niet in de evaluatieversie.
Al mijn andere programma's doen het wel!
Ook heb ik de computerdatum een jaartje terug gezet omdat ik dacht dat een eerder door mij geïnstalleerde evaluatieversie (NX) verlopen was en hierdoor NX2 niet meer kon opstarten
Ik ben nu ten einde raad...
Ik heb nog 3 meldingen op 1 blad gezet een bijgesloten via de beantwoordingslink.
Inmiddels heb ik een melding van een apple-verkooppunt dat Nikon zich diep in het systeem ingraaft, mogelijk in de 'root'.
Graag toch spoedig een oplossing !
Met vriendelijke groet,
Geachte Harry,
Dank u voor uw geduld.
Graag zou ik u willen vinden om met behulp van Spotlight te zoeken met het trefwoord 'Nikon' . Verwijdert u aub alle gevonden bestanden, eventueel met uitzondering van uw beeldbestanden.
Mocht u hierbij problemen ondervinden, dan wil ik u aanraden contact op te nemen met Apple Support, om u assistentie te verlenen bij dit proces.
Probeert u hierna opnieuw een installatie, bij voorkeur alleen Capture NX 2.
Graag hoor ik uw bevindingen.
Met vriendelijke groeten,
Maerlant van Bremen
Nikon Europe Support
www.europe-nikon.com/support
Nikon Nederland
18/02/2009 03:40 PM
Geachte Harry,
Dank u voor het toesturen van het systeemoverzicht.
Aan de hand hiervan zal ik trachten de oorzaak van uw probleem te traceren, door het voor te leggen aan ons ontwikkelteam. Zodra ik een reactie ontvang, hoort u van mij.
Maerlant van Bremen
Nikon Europe Support
Hieronder het laatste bericht van mij aan Nikon, zoals je ziet doet Maerland er alles aan mij te helpen.
Ik heb inmiddels al een aantal opdrachten van Maerlant uitgevoerd, maar helaas nog zonder resultaat.
Vandaag naar Nikon verzonden:
Geachte Maerlant,
Met behulp van spotlight heb ik alles met het trefwoord Nikon verwijderd. Hierna heb ik schijfhulp uitgevoerd.
Hierna heb ik nogmaals NX2 van de CD geïnstalleerd. Start weer niet op.
Daarna NX2.1.0 een van Nikon gedownloade versie, ook deze start niet op, ook niet in de evaluatieversie.
Al mijn andere programma's doen het wel!
Ook heb ik de computerdatum een jaartje terug gezet omdat ik dacht dat een eerder door mij geïnstalleerde evaluatieversie (NX) verlopen was en hierdoor NX2 niet meer kon opstarten
Ik ben nu ten einde raad...
Ik heb nog 3 meldingen op 1 blad gezet een bijgesloten via de beantwoordingslink.
Inmiddels heb ik een melding van een apple-verkooppunt dat Nikon zich diep in het systeem ingraaft, mogelijk in de 'root'.
Graag toch spoedig een oplossing !
Met vriendelijke groet,
Geachte Harry,
Dank u voor uw geduld.
Graag zou ik u willen vinden om met behulp van Spotlight te zoeken met het trefwoord 'Nikon' . Verwijdert u aub alle gevonden bestanden, eventueel met uitzondering van uw beeldbestanden.
Mocht u hierbij problemen ondervinden, dan wil ik u aanraden contact op te nemen met Apple Support, om u assistentie te verlenen bij dit proces.
Probeert u hierna opnieuw een installatie, bij voorkeur alleen Capture NX 2.
Graag hoor ik uw bevindingen.
Maerlant van Bremen
Nikon Europe Support
Nikon Nederland
18/02/2009 03:40 PM
Geachte Harry,
Dank u voor het toesturen van het systeemoverzicht.
Aan de hand hiervan zal ik trachten de oorzaak van uw probleem te traceren, door het voor te leggen aan ons ontwikkelteam. Zodra ik een reactie ontvang, hoort u van mij.
Maerlant van Bremen
Nikon Europe Support