Bericht
door Axelred » za feb 14 2009 1:07 pm
Sorry voor de late reactie, beetje ziek geweest door dat gefotografeer in de (koude) vroege uurtjes vrees ik
bedankt voor de opbouwende reacties
Het blauw in de eerste foto's. In het blauwe uurtje zijn de opnames van mijn D40 en kitlens echt wel blauw. Een uur later is dat effect weg, ik kan het bewijzen want ik heb een uur na die blauwe foto's nog foto's genomen en die waren normaal gekleurd. Dat blauw vind ik meestal mooi, al moet ik toegeven dat het er dit keer wat over was. Misschien is het inderdaad een probleem met de witbalans, die stond op preset als ik het goed heb, en dat was niet echt de bedoeling. Beter opletten de volgende keer. Spijtig genoeg niet in RAW gefotografeerd, dus ook dat moet volgende keer anders. Maar ik vraag me af of de reden waarom het blauw dit keer niet zo geslaagd was, niet ligt in de overbelichting van de lucht. Die is overbelicht omdat ik de structuur van de boom op de foto wou, terwijl die in het donker stond, en omdat ik het water een speciaal effect wou geven met lange sluitertijden. En de kleur van de lucht vind ik het lelijkste van de foto.
Ik ga toch eens proberen of ik deze foto niet kan verbeteren met GIMP. Ik zal jullie mijn poging dan ook eens tonen.
Voor de rest ben ik wel akkoord met de overbelichting van de andere foto's. Ze zijn genomen in M stand, ik zal erop moeten letten dat de lichtmeter niet 100% betrouwbaar is in die omstandigheden;
groeten Axel