ISO D-60

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Harald

ISO D-60

Bericht door Harald » zo feb 15 2009 2:24 pm

Ik heb me zojuist als nieuw lid voorgesteld en maak gelijk even misbruik van jullie kennis !
Ik heb een D-60 en wil graag auto-ISO gebruiken in de P-functie. Dit heb ik aangegeven in het menu en het info-scherm geeft ook auto-Iso aan. Echter in de instellingskolom aan de zijkant blijft ISO-1600 zichtbaar en als ik dit wil veranderen is alles behalve auto-ISO beschikbaar. Als ik een foto maak in dze stand en ik bekijk de foto-informatie, staat daar ook dat de foto is genomen met een ISO- waarde van 1600. Volgens mij moet dit anders kunnen, maar hoe ? Ik hoop dat de vraag duidelijk is en dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt.
Groet
Harald

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: ISO D-60

Bericht door Patrick » zo feb 15 2009 4:43 pm

Ik kan het niet controleren, maar wellicht vind de camera dat er niet genoeg licht beschikbaar is op een lagere ISO waarde. Kijk eens wat er gebeurt als je een zo groot mogelijk diafragma selecteert (kleine waarde dus).

Ik zou persoonlijk auto-ISO niet zo snel gebruiken. Met name omdat een hogere ISO waarde zulke grote gevolgen hebben op de kwaliteit van de foto. Dat houd ik liever zelf in de hand!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

inton

Bericht door inton » zo feb 15 2009 7:12 pm

Harald schreef:Ik heb me zojuist als nieuw lid voorgesteld en maak gelijk even misbruik van jullie kennis !
Ik heb een D-60 en wil graag auto-ISO gebruiken in de P-functie. Dit heb ik aangegeven in het menu en het info-scherm geeft ook auto-Iso aan. Echter in de instellingskolom aan de zijkant blijft ISO-1600 zichtbaar en als ik dit wil veranderen is alles behalve auto-ISO beschikbaar. Als ik een foto maak in dze stand en ik bekijk de foto-informatie, staat daar ook dat de foto is genomen met een ISO- waarde van 1600. Volgens mij moet dit anders kunnen, maar hoe ? Ik hoop dat de vraag duidelijk is en dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt.
Groet
Harald

Hallo, ben zelf ook een Nikon D60 gebruiker.
Als je in je handleiding leest kun je auto Iso instellen met een maximum.
Stel bijv. in max. iso 800 en je sluitertijd wordt hierop aangepast.

Mvgr. Tonnie

Harald

Bericht door Harald » zo feb 15 2009 10:39 pm

Hallo Tonnie en Patrick,
allereerst bedankt voor jullie reactie. Ik had de gebruiksaanwijzing wel gelezen, maar niet begrepen dat de iso-waarde die in het controlescherm te zien is een maximum is. In dat geval is het prima en kan ik in ieder geval een maximum waarde van bijv. 400 instellen. Vooral als er geen tijd is om alles met de hand in te stellen is P wel een prettige optie, waarbij je even snel kunt schakelen tussen diafragma / sluitertijd combi's. Het scheelt wel een hoop tijd als je niet telkens een passende iso-waarde hoeft te bepalen.
Vraag voor jullie als ervaringsdeskundigen : wat is een maximum waarbij de d60 nog goed presteert ? Stoppen bij 400 of kan bijv. 800 ook nog ?
Alvast bedankt maar weer.
Groet
Harald

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 16 2009 1:18 am

Harald schreef:Vraag voor jullie als ervaringsdeskundigen : wat is een maximum waarbij de d60 nog goed presteert ? Stoppen bij 400 of kan bijv. 800 ook nog ?
Ligt er heel erg aan. Wat ga je met de beelden doen?

Als je de foto's goed belicht is ISO 800 vaak best goed bruikbaar. Als je ze niet goed belicht kan het best zijn dat ISO 400 er al niet fraai uit ziet. Aan de andere kant heb je soms geen andere keus: beter een foto dan geen foto...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma feb 16 2009 1:52 am

In de P stand kun je niet voor auto-iso kiezen, dat kan enkel in de groene (nOOb) stand en nog een paar andere voorgeprogrammeerde standen.
Inderdaad kan het tot 800 ISO prima lukken, daarboven krijg je redelijk wat ruis.

Harald

Bericht door Harald » ma feb 16 2009 12:12 pm

mensen bedankt voor jullie reactie's. Ik moet uiteraard nog veel foto's maken om gevoel met de camera te krijgen, maar met deze tips heb ik in ieder geval een richtlijn om mee te experimenteren.
groet
Harald

kage

Bericht door kage » vr apr 10 2009 5:31 pm

Hoi Harald
Enkele minuten geleden mijn "evenvoorstellen" bericht geplaatst.
Ook ik ben nog niet lang in het bezit van een D60 body met een Sigma DC AF 18-200 objectief.
Eerst en paar maanden alleen met AUTO. Nu twee weken handmatig M.
Nu bezig met en oefen project gericht op ISO 400 800 1600
Een gedeelte van dit resultaat gister op mijn website geplaatst.

http://www.godvliet.nl

Groet
kagé

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » vr apr 10 2009 6:52 pm

Beste Kagé,

Je foto's zien er leuk uit sommige niet scherp maar over het algemeen het bekijken waard.Waarom stel je zulke hoge F waarde in ik zie herhaaldelijk F14 F16,je moet eens F8 t/m F11 uit broberen volgens mijn optiek heb je dan ook niet zo'n hoog Iso nodig ook, met F8 t/m F11 kun je de beste resutaten behalen (D60),naar mijn mening. :) :wink: :|Suc6.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

kage

Bericht door kage » za apr 11 2009 2:08 pm

Gert

Bedankt voor je bezoek aan mijn website.
Helemaal eens met je opmerkingen dat met F8 tm F11 en met een lagere ISO dan 800 betere resultaten te behalen zijn
Natuurlijk is was F22 niet de beste instelling. De daarbij behorende korte sluitertijden zijn in dit geval niet bevordelijk geweest voor de kwaliteit.

Waarom dan ISO 800?
N. a.v. de oorspronkelijke vraag van Harald. inzake het gedrag van de D60 bij ISO 800.
Het leek me juist om dat eens uit te proberen.

Mijn info als inleiding bij de foto's in map P
<1> Daarin omschreven dat het een project betreft gericht op ISO 800.
<2> kwaliteit van de afbeeldingen beoordelen op kleur en ruis. ( kleur m.b.t. op de donkere grijze lucht)

Mogelijk is mijn info bij de inleiding niet duidelijk geweest.
De tekst en met name de KLEUR en RUIS heb ik nog wat extra benadrukt. (van de op 1 na laatste foto P780 gwijzigd in P528)

Over de KLEUR en RUIS heb ik zelf al een mening.
Ik hoor ook nog graag de mening van jouw en van andere belangstellenden daarover.

mvrgr
Klaas

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » za apr 11 2009 3:44 pm

kage schreef:Gert

Bedankt voor je bezoek aan mijn website.
Helemaal eens met je opmerkingen dat met F8 tm F11 en met een lagere ISO dan 800 betere resultaten te behalen zijn
Natuurlijk is was F22 niet de beste instelling. De daarbij behorende korte sluitertijden zijn in dit geval niet bevordelijk geweest voor de kwaliteit.

mvrgr
Klaas
Edit;je bedoelt uiteraard "De daarbij behorende lange sluitertijden" :?: :egeek: :idea:

Groet,
Gert.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za apr 11 2009 4:04 pm

kage

Bericht door kage » za apr 11 2009 4:14 pm

Edit;je bedoelt uiteraard "De daarbij behorende lange sluitertijden" :?: :egeek: :idea:

Groet,
Gert.
Het door mij geschreven "natuurlijk is was...." is een afschuwelijke taalfout.
Vervangen door "uiteraard" geen bezwaar.
Bedankt voor de correctie.

Groet
Klaas

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”