extension ring E2

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
k.hendrik

extension ring E2

Bericht door k.hendrik » zo feb 25 2007 3:10 pm

ik weet niet of deze vraag hier of elders thuis hoort.
Dat krijg je als het regent; even naar de zolder om in m'n oude fototassen te rommelen en ja(uit m'n analoge tijd)vind ik een ''Nikon extension ring E2', waar was die ook alweer voor. d'r zit nog een soort knop op die het diafragma opent bij indrukken.
Ik durf hem niet zo op m'n d200 te draaien en op de FM wordt de 50-1:1.8 opeens een macro !!!!
Extension is toch verlengen. Hellup

Malo1961

Bericht door Malo1961 » zo feb 25 2007 3:45 pm

Hallo k.hendrik,
De Nikon Extension Ring E2 is een tussenring die je gebruikt voor macrofotografie. Wat heeft dit met verlengen te maken :?: :)
De afstand van filmvlak tot objectief word verlengd :)
Dan heeft Nikon ook nog Extenders. Deze verlengen de brandpuntafstand met een factor: 1,4 of 2,0. Engels: to extend.......verlengen :)

Snap je het nog?
Helaas weet ik niet of het verantwoord is om deze ring op je d200 te gebruiken. Ik heb er geen ervaring mee.

Mvrgr,
Martin

GdP

Bericht door GdP » zo feb 25 2007 4:09 pm

Bij macro-fotografie dient het diafragma met de hand ingesteld te worden. Bijvoorbeeld f/8. Voor het scherpstellen is dit niet handig. M.b.v. een draadontspanner op de ring kan dan de lens helemaal opengezet worden. Bv. f/1.8. Na weer loslaten kan dan de opname gemaakt worden.

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » zo feb 25 2007 4:46 pm

Malo

ik ben niet blond, maar leg onderstaande eens uit

"en op de FM wordt de 50-1:1.8 opeens een macro !!!! " niet echt een macro natuurlijk maar m'n scherpstel afstand wordt ongeveer 10 cm.

vrgr

Malo1961

Bericht door Malo1961 » zo feb 25 2007 5:09 pm

@ k.hendrik:
ik ben niet blond
Dit heb ik ook niet beweerd :D
Vraag me niet de fijne wiskundige wetten uit te leggen :oops: , maar door het plaatsen van een tussenring ( bv Nikon extensionring E2) vergroot je het dichtbijgebied van een 50 mm(of 35mm,85mm etc...) Denk aan het zelfde principe als een macrobalg. Alleen is deze variabel in uittrek en haal je een heel grote afbeeldingsmaatstaf.Ruim voorbij 1:1.
Ik geloof zelfs dat de oude micro nikkor 3.5/55 mm een tussenring nodig heeft om 1:1 te halen.(standaard gaat deze tot 1:2)
Dus: hoe groter de afstand van filmvlak tot objectief (1,2 of zelfs 3 ringen) ,hoe groter de afbeeldingsmaatstaf op je negatief.
Mvrgr,
Martin

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: extension ring E2

Bericht door Roelof » zo feb 25 2007 9:13 pm

k.hendrik schreef: ''Nikon extension ring E2', waar was die ook alweer voor. d'r zit nog een soort knop op die het diafragma opent bij indrukken.
Ik durf hem niet zo op m'n d200 te draaien en op de FM wordt de 50-1:1.8 opeens een macro !!!!
Extension is toch verlengen. Hellup
Als je zeker weet dat het een E2 ring is, de handleiding van de D200 zegt dat ie compatible is met Serie E Nikkor.
Daarentegen staat bij de K2 ringen dat ze de camera kunnen beschadigen. Ligt er dus aan of je zeker weet dat je het hele typenummer hebt. :twisted:

Wat de discussie extension vs verlengen aangaat: Extension is (net als Extender) een vervoeging van het werkwoord 'to extend' dat afhankelijk van de context een betekenis heeft van verlengen/uitbreiden/vergroten. Ik kan voor iedere betekenis een plausibele verklaring geven. 't Ligt er dus maar net aan hoe een stelletje Japanners dat jaren geleden bedacht heeft. We moeten hier twee taalbarrieres overwinnen Japans/Engels en Engels/Nederlands, dus zoek niet teveel achter de benaming.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » zo feb 25 2007 9:55 pm

Roelof, my man; same train of thoughts on this site( ja Malo, ik weet dat dit met een d moet)
verlengen van een brandpunt wordt een tele en geen macro !
wat gebeurt er in t'oestel ??
en voor vannacht; lekker slapen en morgen weer gezond op.

moi

GdP

Bericht door GdP » zo feb 25 2007 11:11 pm

Afbeelding

Het is gewoon een tussenring.
Met behulp van een draadontspanner kan van de lens die er op gezet is het diafragma geheel open gezet worden.
Geen verlenging brandpunt e.d.
Deze ring maakt het mogelijk dat er dichter bij de lens gefotografeerd kan worden. Gewoon een macrofoto d.m.v. een tussenring.
Gerit

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo feb 25 2007 11:25 pm

gdepater schreef:Het is gewoon een tussenring.
En dan nu de hamvraag. Durf jij 'm op je F6 te gebruiken? Want dan zal ie het ook wel doen op de D200.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

GdP

Bericht door GdP » zo feb 25 2007 11:52 pm

Roelof schreef:
En dan nu de hamvraag. Durf jij 'm op je F6 te gebruiken? Want dan zal ie het ook wel doen op de D200.
Zoek ik morgen even uit.
Gerrit

GdP

Bericht door GdP » ma feb 26 2007 8:58 am

Roelof schreef:
De E2 past prima op de F6. Het is wel de bedoeling dat hij direct achter de lens wordt gemonteerd, anders kan je het diafragma niet bedienen.
De meeste tussenringen zijn tegenwoordig automatisch. Dat wil zeggen dat de lens zowel mechanisch als elektrisch met de camera wordt gekoppeld. Alle functies van de lens blijven dan via de camera te bedienen.
De E2 bewijst pas zijn nut als de lens achterste voren op de camera wordt gemonteerd. M.b.v. een draadontspanner kan dan het diafragma van de lens worden geopend.
Gerrit

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » ma feb 26 2007 1:12 pm

gdepater

'direct achter de lens', 'achterste voren'(ben nog wat wazig in het hoofd van een ritje naar K'nijn) maar dit begrijp ik niet!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma feb 26 2007 4:17 pm

Ik begrijp de commotie niet helemaal.

Inderdaad, "to extend" betekent o.a. verlengen. Op een tussenring verleng je de tubus, en met een converter verleng je de brandpuntsafstand.

Maar: Nikon hanteert daarvoor toch niet voor niets het woord converter?
Ik weet dat andere "merken" voor converters het woord extender gebruiken, maar wil je die op je camera?

Groet, E.M. de Klerk

GdP

Bericht door GdP » ma feb 26 2007 5:01 pm

k.hendrik schreef:gdepater

'direct achter de lens', 'achterste voren'(ben nog wat wazig in het hoofd van een ritje naar K'nijn) maar dit begrijp ik niet!
De E2 is speciaal bedoeld om aan te sluiten op de bajonet van de lens. Hij moet nl. met de hand het diafragma bedienen.
Wanneer hij alleen maar wordt gebruikt als tussen ring, schiet hij ernstig te kort! Omdat er van uit de camera niets kan worden doorgegeven naar de lens. Zoals autofocus en het bedienen van het diafragma. Hier zijn andere tussen ringen geschikter voor.
Ik gebruik zelf ringen van Soligor, omdat Nikon ze niet in zijn programma heeft. (Soligor Extension Tube for N/AF)
Deze worden in een set geleverd. ( 12mm, 20mm en 36mm) Mogen niet gestapeld gebruikt worden! Dus altijd maar één ring tegelijk!
In combinatie met bv. een 50mm objectief is dit heel goed bruikbaar.

Een eenvoudige mogelijkheid is door het objectief achterste voren op de camera te zetten.
Dat kan met de BR2A tussenring. Dit geeft direct al een flink effect op de afbeelding. Ik schat ongeveer 1:1 op kleinbeeld! De foto moet dan gemaakt worden in de werkstand van het diafragma! Dat kan bv. F/8 zijn. Dit is echter niet een stand waarop goed scherpgesteld kan worden. Door nu de E2 te gebruiken kan m.b.v. een draadontspanner het diafragma opengezet worden.

Als het niet geheel duidelijk is wil ik het hele spul wel meenemen naar de komende clubbijeenkomst.

Met vr. gr.,
Gerrit

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » ma feb 26 2007 5:19 pm

tuurlijk, t'is allemaal niet zo belangrijk maar de vraag is; ik doe de 'extension ring E2' tussen mijn 85mm en mijn scherpstel afstand is 41 cm en niet meer of minder, bij m'n 50 mm is het 20 cm en bij de tele 80-200 ; 42cm resp. 90cm idem dito.
(getest op m'n vandaag aangeschafte Manfrotto 55 ProB(804RC2)mooi statief !!! Dank voor de vele goede raadgevingen, maar dit terzijde)
Wat gebeurt er voor geheimzinnigs in mijn D200 ?
Ik plaats de vb op m'n flickr.
vrgr

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”