Instellingen D3 importeren/exporteren

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
wblink
Forumlid
Forumlid

Instellingen D3 importeren/exporteren

Bericht door wblink » do feb 12 2009 4:43 pm

Dag,

Het instellen van mijn D3 kost me (te veel) tijd. Ik moet vaak vele menu's nalopen om te zien hoe de instellingen zijn en an de hand daarvan de nodige aanpassingen doen.
Makkelijk als je dat vooraf op je gemak kunt doen, maar niet als het "ineens moet".

Ik heb inmiddels wat info (je kunt een (groot) deel van de instellingen van de D3 opslaan op de CFcard in sleuf 1.
Ik heb een spreadsheet waarop alle instellingen staan, met defaultwaarden en of ze al dan niet in de "kaartbackup" worden meegenomen.

Ik realiseer me dat alle info aanwezig is: het bestand op de CF kaart heeft (veel, niet alle) instellingen opgeslagen.
Ik zoek nu: een prgm dat DAT bestand kan lezen en bewerken, want daarmee kan ik op mijn PC in een overzichtelijke situatie de parameters aanpassen.

Bestaat zoiets?
Willem.

yoyo

Re: Instellingen D3 importeren/exporteren

Bericht door yoyo » do feb 12 2009 5:19 pm

Ik ken geen proggie om je NCSETUP0.BIN aan te passen. Dat bestandje kun je in ieder geval niet uitwisselen tussen verschillende camera's. Voor een D2Hs is hij anders dan voor een D2Xs door de andere menustructuur en opties...

Maar met Camera Control Pro (2) kun je al je instellingen vanaf je pc nalopen en opslaan. Je kunt er zelfs je camera remote mee bedienen. Heel handig... Alleen kostbaar. Minpuntje voor nikon dat ze dit niet meeleveren bij de camera's. Doen ze bij canon wel.
Reden van Nikon is dat iemand die drie body's koopt anders drie keer mee betaald voor de software bij die dan duurder aangeboden body's...
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr feb 13 2009 8:12 am

yoyo schreef:Ik ken geen proggie om je NCSETUP0.BIN aan te passen. Dat bestandje kun je in ieder geval niet uitwisselen tussen verschillende camera's. Voor een D2Hs is hij anders dan voor een D2Xs door de andere menustructuur en opties...
Ik denk dat je zelfs op moet passen tussen dezelfde camera's of ze wel dezelfde firmware hebben.
yoyo schreef:Maar met Camera Control Pro (2) kun je al je instellingen vanaf je pc nalopen en opslaan. Je kunt er zelfs je camera remote mee bedienen. Heel handig... Alleen kostbaar. Minpuntje voor nikon dat ze dit niet meeleveren bij de camera's. Doen ze bij canon wel.
Ahh, daar had ik niet aan gedacht! Ik HEB CCP. Nikon leverde het zelfs niet bij de (dure) WT4!
Bedankt voor de tip.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr feb 13 2009 5:57 pm

yoyo schreef:Maar met Camera Control Pro (2) kun je al je instellingen vanaf je pc nalopen en opslaan.

Sorry,

Blijkt niet zijn wat ik zoek. Beperkt tot de Custom Menu banken (en begrijpelijk waarom).

Iemand nog een suggestie?
Willem.

yoyo

Bericht door yoyo » vr feb 13 2009 7:45 pm

wblink schreef:
yoyo schreef:Maar met Camera Control Pro (2) kun je al je instellingen vanaf je pc nalopen en opslaan.

Sorry,

Blijkt niet zijn wat ik zoek. Beperkt tot de Custom Menu banken (en begrijpelijk waarom).

Iemand nog een suggestie?
Je hebt in je camera 4 geheugenbanken voor verschillende soorten fotografie. Als je daar niet genoeg aan hebt kun je CF kaartjes maken met verschillende instellingen. Je hele camera kun je zo instellen. Volgens mij snap je de kracht van de software niet. :shock:

GdP

Bericht door GdP » za feb 14 2009 12:12 am

Ik gebruik maar één camera-instelling op de D3. Via Capture NX2 kan je daarna nog alle camera-instellingen veranderen. Via serieverwerking geef ik dan alle bewerkingen van een bepaalde foto door naar alle anderen.

De instellingen zijn:

Witbalans Auto
Beeldinstelling Standaard
Kleurruimte Adobe RGB
Actieve D-Lighting Laag
Vigneteringscorrectie Off
Ruisonderdrukking lange sluitertijden On/Off
Hoge ISO ruisonderdrukking On/Off
Beeldkwaliteit RAW
NEF(RAW)-opname Compressie zonder verlies

De ruisonderdrukking gaat uit bij het maken van meer foto’s per seconden. Dat kan ook voor de D-Lighting. Tevens heb ik de verscherping een stapje lager ingesteld.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za feb 14 2009 1:40 pm

yoyo schreef:Je hebt in je camera 4 geheugenbanken voor verschillende soorten fotografie. Als je daar niet genoeg aan hebt kun je CF kaartjes maken met verschillende instellingen. Je hele camera kun je zo instellen. Volgens mij snap je de kracht van de software niet. :shock:
Dat kan best zijn. In ieder geval bevalt de "interface" me niet. Ik vind het geklungel op een klein beeldschermpje.

Als er geen software is (heb ik ook niet gevonden en ook niet verwacht eerlijk gezegd) zal ik het moeten doen mbv een spreadsheet en van daaruit alles overnemen.

Deze bv: http://www.nikonians.org/dcfp/user_files/116496.zip
Willem.

yoyo

Bericht door yoyo » za feb 14 2009 1:54 pm

Die instellingen loop ik dus na met CCP. Werkt prima.
Camera via USB aan je PC en gaan met die banaan. Zo kun je al je vier banken nalopen (A, B, C en D) en saven op je computer.
Deze instellingen kun je ook opslaan op een klein CF kaartje. Je kunt dan, als je aan die vier banken niet genoeg hebt, nog een setje maken en saven op een ander CF kaartje. Al die instellingen kun je dan later van die kaarten downloaden in je body.
Ik heb aan A=Actie, B=Binnen, C=Creatief en D=Default genoeg. Als je specifiek voor Pano, IR of ergens anders voor hele verschillende settings nodig hebt dan kan dat dus.

Ik weet niet hoe groot jouw beeldscherm is? Maar ik vind dit groot genoeg...

Voorbeelden :
Afbeelding
Afbeelding

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo feb 15 2009 4:56 pm

yoyo schreef:Die instellingen loop ik dus na met CCP. Werkt prima.
Camera via USB aan je PC en gaan met die banaan. Zo kun je al je vier banken nalopen (A, B, C en D) en saven op je computer.
Deze instellingen kun je ook opslaan op een klein CF kaartje. Je kunt dan, als je aan die vier banken niet genoeg hebt, nog een setje maken en saven op een ander CF kaartje. Al die instellingen kun je dan later van die kaarten downloaden in je body.
Ik heb aan A=Actie, B=Binnen, C=Creatief en D=Default genoeg. Als je specifiek voor Pano, IR of ergens anders voor hele verschillende settings nodig hebt dan kan dat dus.

Ik weet niet hoe groot jouw beeldscherm is? Maar ik vind dit groot genoeg...

Voorbeelden :
Afbeelding
Afbeelding
Laatste bericht in deze 2-persoons-draad lijkt mij. Mag best meer, k hoor dat dan wel.
We hebben beiden blijkbaar een ander invalshoek.

Ik ga voor een zo volledig mogelijk overzicht van hetgeen ik in mijn D3 heb ingesteld. Jij bent blijkbaar verder (no pun intended) en kunt kiezen uit 1 van je geheugenbanken.
Ik wil die banken nu juist zo zorgvuldig mogelijk opzetten.

Overigens meen ik dat je het in de link genoemde spreadsheet slechts oppervlakkig bekeken hebt: het zit vol met keuzemogelijkhenden en grenzen en automatische kleuraanpassingen. Ik was begonnen het in NL te vertalen,maar de gigantische hoeveelheid werk die daarin zit wil (en kan ik domweg) niet opnieuw doen.
Willem.

yoyo

Bericht door yoyo » zo feb 15 2009 5:09 pm

Ik heb zo'n spreadsheet een keer zelf gemaakt voor mijn D2H, D2Hs en D2Xs. Maar dan helemaal zoals ik de settings en banken hebben wilde. De spreadsheet die jij plaatst is nog helemaal default. Alle banken zijn hetzelfde...

Laat maar.
Communicatiekronkel denk ik...
(Ik krijg dus echt de indruk dat je helemaal niet begrijpt wat ik zeg.)

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo feb 15 2009 5:40 pm

yoyo schreef:...Ik krijg dus echt de indruk dat je helemaal niet begrijpt wat ik zeg.
Die indruk krijg ik ook. Ik volg dit al een tijdje, Willem (WBlink) maar ik begrijp niet wat je bedoelt.

Als je praat over verschillende instellingen die je gemakkelijk wilt kunnen beheren, dan heb je het m.i. over verschillende SETS instellingen.
Sets, dus een reeks van instellingen voor bijvoorbeeld sportopnamen, een reeks van instellingen voor landschapopnamen, een reeks voor portretten en ga zo maar door.
Het beheren van die reeksen gaat het beste in CCP. Eén set, met instellingen als je dat wilt of anders zoveel sets met instellingen je maar wilt.
Vier sets kan je vanuit CCP opslaan in je camera onder bank A, B, C en D onder de namen die jij eraan gegeven hebt. De rest kan je ook nog opslaan op je kaart, eveneens met voor jou herkenbare namen.

In het menu van je camera kan je die zelfgekozen namen (sport, landschap etc) terugvinden en kiezen.

Wat wil je dan nog meer?
Laatst gewijzigd door Marten op zo feb 15 2009 5:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yoyo

Bericht door yoyo » zo feb 15 2009 5:47 pm

Even voor de duidelijkheid. Misschien was ik niet duidelijk genoeg als ik het nalees.
Met CCP zit je dus IN JE CAMERA settings te wijzigen. Je loopt IN JE CAMERA alles na en stelt alles in VANACHTER JE PC (voor je PC volgens Ciska 8) ). Je hele camera staat dan goed. Je kunt dan al die instellingen vanuit CCP saven op je PC. En je kunt al je instellingen saven op een CF kaart vanuit je camera.
Kind kan de was doen.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo feb 15 2009 5:53 pm

Inderdaad: Camera en CCP op de compu zijn verbonden door je usb kabel.
En als je naderhand tijdens het fotograferen een rommeltje van de instellingen in je camera gemaakt hebt, dan sluit je hem weer aan op CCP en zet de op je pc opgeslagen backup gewoon weer terug op je camera.
Laatst gewijzigd door Marten op zo feb 15 2009 6:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yoyo

Bericht door yoyo » zo feb 15 2009 6:03 pm

Marten schreef:En als je naderhand tijdens het fotograferen een rommeltje van de instellingen in je camera gemaakt hebt, dan sluit je hem weer aan op CCP en zet de op je pc opgeslagen backup gewoon weer terug op je camera.
Of je gebruikt de bewaarde instellingen op je CF kaart. :D
Maar ik formateer mijn kaarten vaak en dan ben ik dat NCSETUP0.BIN bestandje kwijt. En idd, dan haal je ze uit CCP.

Als je nog een oud CF kaartje hebt liggen, die te klein is voor fotografisch werk, dan zou je die kunnen gebruiken om al je instellingen op te bewaren. En met meerdere CF kaartjes kun je dan meerdere sets bewaren. Er kan namelijk maar één NCSETUP0.BIN op een CF kaart staan.

Vledder

Bericht door Vledder » zo feb 15 2009 8:28 pm

Handmatig invoeren in de camera heb ik zelf ook gedaan en is niet zo vervelend als je je voorstelt.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”