Manishma? (alles goed?). Ani beseder! (met mij wel). Eind vorige maand ben ik wederom een week in het beloofde land geweest. Ik heb daar, naast mijn werkzaamheden, een serie gemaakt van Tel Aviv, Jaffa en Jeruzalem (de oude stad). Ik zal de serie in 3 verschillende posts presenteren:
- Tel Aviv & Jaffa
- Jeruzalem: de oude stad
- Jeruzalem: de religie
Jeruzalem is vooral interessant om de Old City, de oude stad, die al duizenden jaren aan geschiedenis met zich meebrengt. De drie belangrijkste religies hebben allen deelgenomen in deze geschiedenis, waardoor de Old City uit verschillende delen bestaat. De bekendste sight is natuurlijk de Klaagmuur. De muur was ooit een van de muren van de door King Solomon gebouwde tempel, maar deze werd verwoest. In deze tempel was de steen te vinden die zowel de plek aangaf waar Abraham zijn zoon Isaac bijna offerde (Islam), als de plek waar Mohammed zijn reis naar de hemel begon (Islam). Toen de tempel was verwoest, waren de mensen bang om het Heiligste van het Heiligste te schaden, dus bleven ze aan de muur bidden. Tot nu toe is dit wereldwijd het meest heilige voor de Joden. Jeruzalem is sinds 1950 de hoofdstad van Israël en wordt eveneens geclaimd door de Palestijnse Autoriteit als haar hoofdstad. De stad was de oude hoofdstad van de koninkrijken Israël, Judea en van het Latijnse Koninkrijk Jeruzalem. Het is een van de meest omstreden gebieden ter wereld. Als een duizenden jaren oude stad is het een bakermat van het jodendom en het christendom, en worden de stad of plaatsen erin door volgelingen van deze twee religies en door de islam als heilig beschouwd. Ondanks de aanslagen die er vrij geregeld plaatsvinden, trekt de uit natuursteen opgetrokken stad jaarlijks honderdduizenden pelgrims en andere toeristen. De stad telt 753.100 inwoners (2008).
Israël verklaarde Jeruzalem tot hoofdstad in 1950; het is de locatie van het presidentsgebouw, het parlement, het oppergerechtshof en de meeste ministeries. De status als hoofdstad is niet internationaal erkend en de meeste ambassades zijn gevestigd in de Israëlische kuststreek. De Palestijnse Autoriteit beschouwt Jeruzalem als hoofdstad van een toekomstige Palestijnse staat en onderhoudt een betwist kantoor in het Orient House.
1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8)

9)

10)

11)

12)