Doordrukken en Tegenhouden met lagen (Photoshop techniek)

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Marc
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Doordrukken en Tegenhouden met lagen (Photoshop techniek)

Bericht door Marc » zo feb 15 2009 3:34 pm

Doordrukken/Tegenhouden met lagen

Doordrukken en tegenhouden is een techniek die in de natte doka ook werd toegepast. Je was bezig met maskers te knippen of vormde met je hand een soort van masker.
Pas nadat je foto geheel had ontwikkeld werd het resultaat zichtbaar en kon je beoordelen of je het goed gedaan had, anders volgde een nieuwe poging.
Tegenwoordig, met de digitale doka, is het stukken gemakkelijker. Je ziet direct wat je doet en kan je het gehele proces bijsturen.
De gereedschappen die je in Photoshop tot je beschikking hebt zijn de ‘Dodge’ en ‘Burn’ gereedschappen

Afbeelding

Je kunt rechtstreeks op je foto gaan werken maar het nadeel is dat je je bewerking lastig ongedaan kan maken.
Met het gebruik van lagen heb je meer controle.

1. open een foto.
2. Ga naar het lagenpallet en maak een ‘Level’ laag aan. Verander niets en klik OK.
3. verander de naam in ‘Lichter’
4. Wijzig de modus in ‘Screen’ (de foto zal helderder worden)
5. Maak het masker zwart. Edit -> Fill -> Black. (de foto wordt weer normaal)

Afbeelding

6. Herhaal stap 2
7. Verander de naam in ‘Donkerder’
8. Wijzig de modus in ‘Mutiply’ (de foto zal donkerder worden)
9. Herhaal stap 5

Afbeelding

Nu kan je met een witte, zachte, brush bepaalde delen van de foto helderder of donkerder maken.
Door gebruik te maken van de ‘Opacity’ en ‘Flow’ boven in de optiebalk kan je heel subtiel te werk gaan.

Veel plezier.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Doordrukken en Tegenhouden met lagen (Photoshop techniek)

Bericht door Jolanda » zo feb 15 2009 3:36 pm

Hey,
dit zocht ik! Dankjewel.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo feb 15 2009 4:28 pm

Ik doe het op een andere manier, die overigens op hetzelfde neerkomt. Voordeel van deze methodes is dat het contrast in je foto behouden blijft :D
Voor dit filmpje heb je wel Quicktime nodig:

http://www.webfotoclub.nl//showphoto.ph ... 25&cat=552
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 15 2009 7:57 pm

Mooie methode.
Ik gebruik meestal weer een andere werkwijze. (Er zijn vele wegen naar Rome).
Eerst maak ik 2 kopielagen aan van het origineel, klik de bovenste laag met het oogje even uit, zodat ik de 2e onderlaag zie. Wil ik bepaalde delen donkerder hebben, breng ik eerst boven die 2e laag bijv. een correctie curvelaag aan. Het zou ook een levels-tool kunnen zijn of net wat in de gegeven situatie een beter gereedschap is. Je kunt zo'n correctielaag krijgen onderaan in het layers window dat zwart-wit bolletje. Verstel de curve zodanig bij dat helderheid en contrast minimaal (of donkerder) overeen komen zoals ik het achteraf wil hebben.
Het is nu even opletten en door de methode heenkijken.
In deze laag is voor mij enkel belangrijk hoe die delen eruit gaan zien die ik achteraf ook donkerder wil hebben. Dat de rest van de foto er ook veel te donker uit gaan zien, is in deze laag niet belangrijk. Ik concentreer me enkel op die details die ik wil veranderen.

Dan klik ik de bovenste laag weer aan en klik onderaan in het layers window dat vierkantje met een cirkeltje erin, zodat ik een layer masker krijg. Ik kies nu een penseel en let erop dat ik een zwarte voorgrond vulling heb (ik kan kiezen tussen wit en zwart).

Dan poets ik met een wat lage opaciteit over de foto de meer donkere onderlaag er doorheen, net zolang tot ik het voldoende vind. Doordat alles in een laag zit kan ik het ook zo weer ongedaan poetsen door met een een witte kleur op het masker te schilderen.
Zelfs de mate van donkerte en hardheid kan ik nog bijregelen met de correctie curve-laag door die opnieuw op te klikken en een andere vorm te geven. Als alles naar wens is, de curvelaag naar de laag eronder brengen met Control E.
Dan de bovenste laag met Control-E naar de 2e laag. Heb ik nog altijd de originele onderlaag voor het geval dat ik die nog ergens voor wil inzetten.

Andere delen lichter, maak ik van de bovenlaag een kopie en voer hetzelfde uit als wat ik hiervoor beschreven heb, maar dan met een correctie-curve lichter. Dezelfde methode ook voor plaatselijke kleurcorrecties, accenten etc.
Een en ander kun je ook met selecties combineren als je op scherpe overgangen komt, waarbij je delen "hard" kunt uitsluiten van correctie als je eroverheen poetst.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » zo feb 15 2009 8:22 pm

Deze gaan we eens even in praktijk brengen.........goeie Marc
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » zo feb 15 2009 9:38 pm

Top!

dit is handig even zwart op wit
thanks
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”