Wel RAW/ JPG geen RAW naar de pc transporteren

Discussies over fotobewerking en archivering
noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Wel RAW/ JPG geen RAW naar de pc transporteren

Bericht door noogle » wo feb 11 2009 12:45 pm

"afbeeldingen naar een map kopieëren"

En als je nu je kaart benaderd via verkenner, dus niet via 1 van de opties die je krijgt als je je kaart erin steekt zoals "afbeeldingen naar een map kopieëren" maar gewoon via "mijn computer"

Zie je ze dan ook niet?

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo feb 11 2009 12:56 pm

Ferry,

Ik heb even gewacht met een reactie tot je precies omschreef wat er gebeurde.
Je moet niet vertrouwen op windows... (de autoplay routine herkent RAW bestanden kennerlijjk niet)

Mijn advies:
Gebruik Nikon Transfer en ViewNX software om bestanden van de kaartlezer te copieren en bekijken/bewerken.
Beide zijn kostenloos op te halen van www.nikon.nl

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Ferry72

Bericht door Ferry72 » wo feb 11 2009 12:57 pm

noogle schreef:"afbeeldingen naar een map kopieëren"

En als je nu je kaart benaderd via verkenner, dus niet via 1 van de opties die je krijgt als je je kaart erin steekt zoals "afbeeldingen naar een map kopieëren" maar gewoon via "mijn computer"

Zie je ze dan ook niet?

Groet,

Michael
Ja dan wel. Dan moet ik ze zelf kpieëren en plakken. Maar het gaat mij er om dat Windows het ook moet kunnen.

benikon

Bericht door benikon » wo feb 11 2009 1:00 pm

misschien een tip :roll: : zou het downloaden van "microsoft RAW image viewer"van de microsoft site helpen?
groeten Ben.

Ferry72

Bericht door Ferry72 » wo feb 11 2009 1:01 pm

gijs sandberg schreef:Ferry,

Ik heb even gewacht met een reactie tot je precies omschreef wat er gebeurde.
Je moet niet vertrouwen op windows... (de autoplay routine herkent RAW bestanden kennerlijjk niet)

Mijn advies:
Gebruik Nikon Transfer en ViewNX software om bestanden van de kaartlezer te copieren en bekijken/bewerken.
Beide zijn kostenloos op te halen van http://www.nikon.nl

Groeten, Gijs
Hey Gijs,

Ik heb ViewNX en CNX1 er op staan maar deed het voorheen altijd met Windws. Ging altijd prima.
Kan het met CNX1 ook op de één of andere manier?
Ik zal het eens met Nikon Transfer gaan proberen.

Blijf het toch vreemd vinden.

Ferry72

Bericht door Ferry72 » wo feb 11 2009 1:03 pm

benikon schreef:misschien een tip :roll: : zou het downloaden van "microsoft RAW image viewer"van de microsoft site helpen?
groeten Ben.
Zou zomaar kunnen.
Ik denk dat ik het maar via de officiele weg van Nikon ga doen in het vervolg. Is misschien toch het beste.

george013

Bericht door george013 » wo feb 11 2009 1:27 pm

Windows vraagt wat er moet gebeuren, ik kies "afbeeldingen naar een map kopieëren" en de JPG`s komen keurig in de map te staan die ik gekozen heb
Nu zijn we hopelijk een stuk verder.
Windows niets laten doen. Ik weet niet wat voor een scherm je hebt, maar ga vanaf het begin maar. Ga naar mijn computer, krijg je een overzicht van de verschillende schijfen/informatiedragers. Ga naar je kaart, open deze net zo lang totdat je een overzicht van de bestanden hebt. Selecteer een bestand, copieeren, ga naar de doelfolder en plaatsen. Zo moet het lukken.
Je moet windows niet voor je laten denken. Moet jezelf doen.
George

Adri Benschop

Bericht door Adri Benschop » wo feb 11 2009 5:04 pm

Ik heb hetzelfde probleem gehad en het vorig jaar ook voorgelegd aan dit forum.

Ik heb het advies gekregen een externe card-reader te gebruiken. Heb ik gedaan (San-disk) en het probleem was verholpen.

Fantastisch!

Ferry72

Bericht door Ferry72 » wo feb 11 2009 7:54 pm

Adri Benschop schreef:Ik heb hetzelfde probleem gehad en het vorig jaar ook voorgelegd aan dit forum.

Ik heb het advies gekregen een externe card-reader te gebruiken. Heb ik gedaan (San-disk) en het probleem was verholpen.

Fantastisch!
Hoi Adri,

Bedankt voor je tip. Had vandaag nog even niet de externe cardreader voor handen maar morgen wel.
Ik laat het even weten als het gelukt is.

Heb trouwens ook Nikon Transfer geinstalleerd.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » wo feb 11 2009 8:31 pm

als windows probeert AFBEELDINGEN te kopieren herkent ie alleen jpg als afbeelding. .NEF zegt 'm niks en die bestanden zal ie dus negeren.

gewoon nikon transfer gebruiken, werkt perfect. Heeft dus ook niks met je cardreader te maken.

ajuus
emiel

george013

Bericht door george013 » wo feb 11 2009 9:06 pm

als windows probeert AFBEELDINGEN te kopieren herkent ie alleen jpg als afbeelding. .NEF zegt 'm niks en die bestanden zal ie dus negeren.
En dat probeer ik hem al die tijd duidelijk te maken. De zg , ik noem maar wat, highlevel filetransfers koppelen aan een programma,een extensie, mn in Vista. Een lowlevelfiletransfer koppelt niet. Die doet stomweg. En daar kun je ook NEF, XYZ of ABC mee copieeren.
Blijft over wat Ferry72 eigenlijk wil. Een RAW-converter heeft hij niet want anders was de koppeling aanwezig geweest.
Zijn kaart is herkenbaar en leesbaar. Dat haal ik uit zijn eigen verhaal. Dat de nef bestanden meekomen zou te maken kunnen hebben met de bestandsnaam. Maar ik heb mijn twijfels over of hij weet wat hij zegt.
Ik heb mijn best gedaan. En altijd, mocht ik het fout hebben,sorry
George

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » wo feb 11 2009 10:54 pm

emiel schreef:als windows probeert AFBEELDINGEN te kopieren herkent ie alleen jpg als afbeelding. .NEF zegt 'm niks en die bestanden zal ie dus negeren.

gewoon nikon transfer gebruiken, werkt perfect. Heeft dus ook niks met je cardreader te maken.

ajuus
emiel
Dus gewoon kopieren m.b.v. de verkenner of Nikon software. De 'uitvinder' van autoplay in Windows moeten ze alsnog standrechtelijk executeren... Gewoon standaard uitschakelen, want is altijd irritant... 8)

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

george013

Bericht door george013 » do feb 12 2009 7:53 am

En als je met alle geweld toch van windows voorinstellingen gebruik wilt maken, stel je bestandskoppeling in op iets waarvan je denkt dat het helpt. Gebeurt automatisch als je een RAW-converter installeert, iets wat je toch moet hebben wil je iets aan een nef-bestand hebben.
George

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do feb 12 2009 1:21 pm

Om Windows iets slimmer te maken en NEF als afbeelding te laten herkennen inclusief thumbnails laten zien in Verkenner kun je de Nikon NEF Codec downloaden en installeren:

http://nikonimglib.com/nefcodec/
Laatst gewijzigd door remoss op ma feb 16 2009 1:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Ferry72

Bericht door Ferry72 » zo feb 15 2009 8:50 pm

emiel schreef:als windows probeert AFBEELDINGEN te kopieren herkent ie alleen jpg als afbeelding. .NEF zegt 'm niks en die bestanden zal ie dus negeren.

ajuus
emiel
Zou kunnen maar RAW/JPG, en alleen JPG gaat vlekkeloos. Alleen RWA dus niet.
Laatst gewijzigd door Ferry72 op zo feb 15 2009 8:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”