Een technische vraag over EV !!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Een technische vraag over EV !!

Bericht door jettiny » do feb 12 2009 11:17 pm

Ja dat geloof ik graag elronno.
Een ding is zeker, ik heb weer een puzzelstukje duidelijker nu.
Ik speelde nog niet zoveel met EV, maar ga het nu zeker meer toepassen.

vr gr :wink:

Hans Smits

Bericht door Hans Smits » ma feb 16 2009 1:58 pm

Ik zou hier graag iets aan toe willen voegen. Ik heb zelf een D40 en daar speelt de belichtingscorrectie wel degelijk een rol in de stand "M". Bij de D40 wordt namelijk het "nul" punt van de belichtingsmeter verschoven. Uit de informatie op pagina 54 van de D80 handleiding maak ik op dat dit ook het geval is met de D80. Het zou me overigens niet verbazen als dit bij alle NIKON camera's het geval is.

Voorbeeld: bij EV 0.0 dan 1/15 f5.6 om de meter op 0 te krijgen. Als je EV op -1.0 zet dan wordt dit 1/30 bij F5.6 als de meter op 0 staat. In de eerste situatie zal de opname lichter zijn dan in de tweede situatie. Oppassen dus!

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » ma feb 16 2009 2:53 pm

Dank voor je aanvulling Hans.

Ik heb ook niet gezegd dat de EV knop niet werkt in standje M. Je veranderd inderdaad de "ijking" van je meter.

Ik heb wel gezegd dat het handig is in P, S, of A. In M vindt ik het persoonlijk niets toevoegen, ik kan op de belichtingsmeter dan prima zien of ik over- of onderbelicht (in de zoeker +/-2EV, op display +/-3EV).

Hans Smits

Bericht door Hans Smits » ma feb 16 2009 4:40 pm

Ron,

Ik heb ook geen idee waarom je EV correctie zou gebruiken in combinatie met "M". Juist omdat het zo onlogisch is zou je het soms vergeten dat het wel invloed hebt. Althans ik ben er twee keer "de boot" mee in gegaan. Even wat aan het experimenteren geweest in A en S, teruggezet op M en er geen erg in gehad dat EV nog op -1.0 stond. Omdat ik nooit EV gebruik en omdat ik meestal in M werkt niet goed opgelet in de zoeker en helaas. Een ezel stoots zich in het algemeen .......

Hans

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma feb 16 2009 6:38 pm

Waarom je hem zelfs in M zou gebruiken: soms merk je dat je structureel moet onder- of overbelichten. Bijvoorbeeld in de sneeuw: altijd overbelichten, anders krijg je blauwe sneeuw. Door de EV verschuif je het nulpunt en kun je je daar dus op blijven concentreren en verder fotograferen zoals je dat altijd gewend bent. En dan niet vergeten je compensatie weer terug te zetten :).
Het is jammer dat met de camera-reset (de twee knoppen met een groen puntje erbij ingedrukt houden) ook andere instellingen weer worden teruggezet, maar als je zou kunnen instellen wat er precies wordt gereset als je op die knoppen drukt zou je jezelf als goede gewoonte kunnen aanleren regelmatig op die knoppen te drukken.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » di feb 17 2009 10:05 pm

Iedereen weer bedankt voor de nuttige extra info. !!
Tegenwoordig probeer ik vanwege mijn niet erg lichtsterke 18-200 lens, steeds meer met EV , en de histogramcontrole te werken.
Dus de extra info is weer welkom. :)
vr gr

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”