Handleiding 18-200 mm VR in het Nederlands?

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Plaats reactie
paul47

Handleiding 18-200 mm VR in het Nederlands?

Bericht door paul47 » ma feb 16 2009 10:35 am

Beste Mensen, mijn naam is Paul, ik ben een fervent Natuur liefhebber en heb in de afgelopen jaren veel gefilmd. Sinds kort heb ik een Nikon body D 60 gekocht. Afgelopen week de telelens AF-S NIKKOR 18-200mm 1:3.5-5.6 G ED DX gekocht.
(wat een prijzen verschillen in Nederland) Er is voor deze lens geen Nederlandse beschrijving, volgens Nikon Nederland, wat ik erg jammer vind. Nu moet ik dus alles uitproberen en zo alles leren. Het scherpstellen is inderdaad een hele kunst, zeker uit de hand, dus zal het wel met een statief moeten. Dit laatste werkt niet altijd even prettig, daar de Natuur grillig is in haar momenten en je dus veel geluk moet hebben. Weet iemand waar ik een goede Nederlandse vertaling kan vinden omtrent deze lens ?? Bij voorbaat mijn dank, met vriendelijke groet, Paul.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Handleiding 18-200 mm VR in het Nederlands?

Bericht door Patrick » ma feb 16 2009 11:46 am

Dit is uit een ander draadje over de 18-200 gevist... Een apart draadje leek me beter.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma feb 16 2009 1:02 pm

Paul,

In principe heb je nauwelijks een handleiding nodig bij een objectief, dat is waarschijnlijk ook de reden dat er geen Nederlandse vertaling van de handleiding is. Scherpstellen is meer een kwestie van de camera kennen dan de lens, de camera heeft een prima autofocus functie.
Als je snel aan de gang wilt in de natuur dan zet je je lens en camera op autofocus en de VR op de lens zet je aan.
Verder is het elementaire fotografie: sluitertijd niet te lang, hoewel dat lastig is in deze tijd van het jaar.

Als je iets specifieks niet snapt, dan kun je dat wel vragen.
Wat het uitproberen betreft, dat blijf je toch houden, een handleiuding zegt alleen maar wat de knoppen doen, niet hoe je er zelf het makkelijkst mee werkt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma feb 16 2009 1:03 pm

Paul,

Er is geen Nederlandse handleiding bij deze lens, wel vele andere talen.
Je moet het doen met de handleiding van de kamera, helaas.
Kijk zo nodig ook eens bij artikelen/items over VR lenzen op dit forum of Nikon.nl , VR vergt soms wat wennen.
Pas ook op met flitsen in de groothoekstand, de kamera-flits kan tegen de lens aan schijnen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

paul47

Bericht door paul47 » di feb 17 2009 11:18 am

Beste Gijs, bedankt voor je reaktie. Ik had al kontakt gehad met Nikon Nederland hieromtrent, maar die vertelde het zelfde. Eigenlijk vind ik het een slechte zaak van Nikon, dat ze hieromtrent geen vertaling hebben. Ik spreek 4 talen, maar het technisch lezen, dan moet ik gaan puzzelen met het woordenboek. Efin dat houdt me weer even van de straat. En zo blijven we dus leren, wat de geest scherp houdt zullen we maar denken. Met vriendelijke groet, Paul.

paul47

Bericht door paul47 » di feb 17 2009 11:20 am

Ook Roelof bedankt voor zijn reaktie en ga dus maar verder knobbelen. Met vriendelijke groet, Paul.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di feb 17 2009 12:31 pm

Ik heb bij mijn 16-85 objectief wel een handleiding in het Nederlands. Mischien kun je proberen daar aan te komen. Afgezien van de lengte van het objectief is het technisch gezien min of meer identiek aan de 18-200.
Edit: als je je objectief en/of camera registreert op de nikon-site, kun je alle handleidingen als pdf downloaden (ook van de producten die je niet bezit). De handleiding van 16-85 zit daar dus ook bij, met een keurig Nederlandstalig hoofdstuk.

butzy

Bericht door butzy » di feb 17 2009 1:32 pm

Hi Paul,
Het belangrijkste om te weten met een vr lens is om vr uit te schakelen wanneer je een statief gebruikt.
inschakelen als je uit de hand fotografeert.
Ik heb ergens een link gezien over hoe om te gaan met de vr. Ik zoek het even op en post het dan wel
Anne-Marie

butzy

Bericht door butzy » di feb 17 2009 1:49 pm

'k heb de link gevonden, maar 'ie is wel erg lang en ik weet niet of het werkt.
Misschien handiger om naar de nikon nl site te gaan en te zoeken naar antwoord id 6572, 14 jan 2004.
of anders: nikon site, -> support
kies objectief
kies dx lens
en type "vr" bij verfijn zoekopdracht.
en daar vind je dan ergens antwoord 6572.....

http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... _topview=1

paul47

Bericht door paul47 » di feb 17 2009 2:10 pm

Lieve Mensen,
Bedankt voor alle reakties. Ik ben er in ieder geval weer een stukje wijzer van geworden.
Nogmaals mijn dank. Mvg, Paul.

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”