Probleem met lens
Probleem met lens
Hallo,
Ik wil mijn probleem hier even voorleggen.
Ik heb een 18-55 lens. Een tijdje terug wou ik een foto maken van een fret. De fret is toen met haar neus tegen de lens gekomen. Achteraf dom, want ik heb het vlekje op de lens laten zitten. Nu, een maand verder, krijg ik in geen mogelijkheid dat plekje meer weg.
Het vervelende is, dat ik nu in mijn foto's een vlek zie.
Ik heb het volgende geprobeerd om het weg te krijgen: microvezeldoek, adem blazen op de lens en dit voorzichtig in rondjes uitwrijven, glassex , etc.
Het lijkt wel alsof het ingebeten is in de lens.
Ik zal binnenkort even een foto posten zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
Is dit het einde van de lens denken jullie??
Alvast bedankt!
Groeten Edwin
Ik wil mijn probleem hier even voorleggen.
Ik heb een 18-55 lens. Een tijdje terug wou ik een foto maken van een fret. De fret is toen met haar neus tegen de lens gekomen. Achteraf dom, want ik heb het vlekje op de lens laten zitten. Nu, een maand verder, krijg ik in geen mogelijkheid dat plekje meer weg.
Ik heb het volgende geprobeerd om het weg te krijgen: microvezeldoek, adem blazen op de lens en dit voorzichtig in rondjes uitwrijven, glassex , etc.
Het lijkt wel alsof het ingebeten is in de lens.
Ik zal binnenkort even een foto posten zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
Is dit het einde van de lens denken jullie??
Alvast bedankt!
Groeten Edwin
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Probleem met lens
Zou zo maar kunnen dat de coating aangetast is. Gelukkig zijn deze objectieven heel veel tweedehands te vinden, want heel veel mensen willen toch uiteindelijk een mooier objectief, en houden deze, die ze bij hun camera "kregen" over.
Wel een leuk verhaal trouwens. Deze kende ik nog niet!
Wel een leuk verhaal trouwens. Deze kende ik nog niet!

Als je er met glassex afblijft hoeft het niet het einde van je objectief te betekenen. Lees DIT draadje van Hans Braakhuis eens door en dan DEZE. En HIER staan nog meer tips. Dan zal het hoop ik goedkomen.
Suc6,
ALE
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Léon Obers
- Forumlid
Tja, de zuurgraad van het speeksel van het dier kan makkelijk zoiets veroorzaken.
Vroeger bij een kennis van me, die had een bloedhond die behoorlijk kwijlde. Moest je niet op je zwarte kleren krijgen en laten zitten, want dat bleekte helemaal uit.
Vroeger bij een kennis van me, die had een bloedhond die behoorlijk kwijlde. Moest je niet op je zwarte kleren krijgen en laten zitten, want dat bleekte helemaal uit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
Lijkt me geen plekje op de lens maar een vuiltje op de sensor. Een vlekje op de lens heeft nooit zo'n sterk effect.
Geen wonder dat je het met poetsen op de lens niet weg kunt krijgen.
Neem de gebruiksaanwijzing door hoe de sensor met een blaasbalgje te reinigen.
Hier een voorbeeld van een lensbeschadiging en welke effecten dat zoiets heeft op het beeld. Met name bij de eerste twee foto's is er relatief weinig te zien. Alleen onder bepaalde lichtomstandigheden en kleiner diafragma is het effecct sterker zoals op de twee latere voorbeelden.
http://www.lensrentals.com/news/2008.10 ... -scratches
Draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 03#p216803
Geen wonder dat je het met poetsen op de lens niet weg kunt krijgen.
Neem de gebruiksaanwijzing door hoe de sensor met een blaasbalgje te reinigen.
Hier een voorbeeld van een lensbeschadiging en welke effecten dat zoiets heeft op het beeld. Met name bij de eerste twee foto's is er relatief weinig te zien. Alleen onder bepaalde lichtomstandigheden en kleiner diafragma is het effecct sterker zoals op de twee latere voorbeelden.
http://www.lensrentals.com/news/2008.10 ... -scratches
Draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 03#p216803
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo feb 18 2009 8:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat een rare kleur fret 

fretwin schreef:Hier een voorbeeldje van de plek:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Op je laatste foto van 3 dagen terug is ie niet meer te zienfretwin schreef:Hallo,
Nu, een maand verder, krijg ik in geen mogelijkheid dat plekje meer weg.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Nee dat is dezelfde lens, alleen zie je het niet zo goed door de achtergrond. Zodra er een witte achtergrond is zie je het heel duidelijk.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ik denk ook aan een flinke stofpluk op je sensor.
Wellicht biedt zoiets uitkomst? Flink laten blazen

Wellicht biedt zoiets uitkomst? Flink laten blazen

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Idd, wat Riemke zegt, het is een stofpluk op je sensor.
Zorg dat je een volle opgeladen accu in de camera zet en probeer vanuit het menu
de spiegel op te klappen. En nu flink blazen, moet jij eens kijken wat er gebeurd
Beetje sneu om die fret de schuld te geven
Zorg dat je een volle opgeladen accu in de camera zet en probeer vanuit het menu
de spiegel op te klappen. En nu flink blazen, moet jij eens kijken wat er gebeurd

Beetje sneu om die fret de schuld te geven

Laatst gewijzigd door mikemix op vr feb 20 2009 1:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ok! Bedankt allemaal voor de info! Het zou echt relaxed zijn als dat het probleem zou zijn!
Ik ga van het weekend maar even op zoek naar zo'n blaasapparaat.
Ik heb gisteren in de handleiding van de camera het zien staan hoe je de spiegel op moet klappen dus dat moet wel gaan lukken.
Maar zoals ik nu begrijp moet de accu helemaal opgeladen zijn dan?
Moet ik verder nog voorzorgsmaatregelen nemen als ik dit ga doen?
Ik ga van het weekend maar even op zoek naar zo'n blaasapparaat.
Ik heb gisteren in de handleiding van de camera het zien staan hoe je de spiegel op moet klappen dus dat moet wel gaan lukken.
Maar zoals ik nu begrijp moet de accu helemaal opgeladen zijn dan?
Moet ik verder nog voorzorgsmaatregelen nemen als ik dit ga doen?
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Een opgeladen accu is inderdaad een must. Of je moet een netstroomadapter hebben, dat kan ook.
Die stofpluk zit op de foto een beetje rechts van het midden, dit betekent dat hij op je sensor een beetje links van het midden zit
Succes en we horen/zien wel of het gelukt is.
Die stofpluk zit op de foto een beetje rechts van het midden, dit betekent dat hij op je sensor een beetje links van het midden zit

Succes en we horen/zien wel of het gelukt is.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De camera op zijn kop houden als je blaast. Lensvatting omlaag.fretwin schreef:..Moet ik verder nog voorzorgsmaatregelen nemen als ik dit ga doen?