SB 600 weigert soms ondanks flash-ready

Discussies over flitsers
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: SB 600 weigert soms ondanks flash-ready

Bericht door Léon Obers » di feb 10 2009 11:09 pm

ElRonno schreef:Het zou me verbazen als het de flitsbuis is. Dan zou hij het niet afwisselend wel en niet doen lijkt me.
Jawel, dat is nu juist de indicatie van een versleten flitsbuis. De ontsteekspanning kan de futloze gasvulling dan niet altijd meer laten ontsteken. Heb ik door de jaren heen ook met studio flitslampen. Met name bij lager ingesteld vermogen komt hij er afwisselend "niet meer doorheen" om te flitsen. Is gewoon een kwestie van flitsbuis vervangen.

Wat ik aan de flitsbuis denk te zien van Frank is dat hij eigenlijk veel teveel snel achter elkaar de flitser ontlaadt waardoor de warmte teveel oploopt en het glas daar bros van wordt en microscopisch kleine poreuze barstjes te zien gaat geven, waardoor er uiteindelijk gas ontsnapt vanuit de flitsbuis. Er zit dan niet voldoende gas meer in de flitsbuis om het geheel op gang te houden. De zwarte uiteinden (nu ja donkerder) is ook een indicatie van een ver versleten flitsbuis.
Ik denk niet dat er meer kapot is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

frankd

Bericht door frankd » wo feb 11 2009 10:22 am

Hallo Leon,

Bedankt voor de complete uitleg.

Daar mijn gebruik niet zal veranderen, is mijn 'toekomst' dan om de 2 a 3 jaar flitsbuis (laten) vervangen :( of is er een andere mogelijkheid om deze te sparen? Bv ander merk flitser; Metz, Sigma?

Hoe gaat dat met professionele (reportage) fotografen, ieder half jaar repareren/vervangen?

Bvd,

Frank

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » do feb 12 2009 10:38 pm

Dank Leon, ik ben overtuigd! 8)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr feb 13 2009 2:30 am

frankd schreef: Daar mijn gebruik niet zal veranderen, is mijn 'toekomst' dan om de 2 a 3 jaar flitsbuis (laten) vervangen :( of is er een andere mogelijkheid om deze te sparen? Bv ander merk flitser; Metz, Sigma?

Hoe gaat dat met professionele (reportage) fotografen, ieder half jaar repareren/vervangen?
Zwaardere flitser nemen. Die zal dan doorgaans op lager vermogen benut kunnen worden en om die reden minder te voortduren hebben dan een flitsertje wat altijd (bijna) plankgas moet werken.
En/of hogere ISO-waarde gebruiken / grotere diafragma-opening.
Vriendelijke groet, Léon Obers

frankd

Bericht door frankd » wo feb 18 2009 10:09 pm

Hallo samen,

2x goed nieuws,
1) door het kopen van een nieuwe SB-600 heb ik een klein beetje kunnen bijdragen aan het afnemen van
de economische crisis. :lol:
2) door het overzetten van de kop van een donor SB-600 (met een electronica probleem, gekocht via Marktplaats) op de romp van mijn SB-600 heb ik nu 2 werkende SB-600. :mrgreen: (driftig gebruik gemaakt van de SB-600 repair manual!)

De overgebleven kop en romp bewaar ik nog maar even voor de reserveonderdelen.

Jullie hebben niets aan bovenstaande, maar ik wilde dit toch delen en ik denk dat dit draadje nu wel op slot kan.

Hartelijk dank voor jullie aller support.

Gr,

Frank

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”