voor welke camera is dit fisheye?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
Barry

voor welke camera is dit fisheye?

Bericht door Barry » do feb 19 2009 9:31 pm

Hoi,

Ik kan voor een leuke prijs een sigma fisheye 15mm\1:2:8 kopen maar ik kom er niet aan uit of dat deze lens geschikt is voor mijn d80.
Weten jullie er wat meer van? Ik wil graag weten wat jullie ervaring hiermee is en wat een mooie prijs is.

Groetjes Barry

Afbeelding

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: voor welke camera is dit fisheye?

Bericht door EelcoD7100 » do feb 19 2009 9:39 pm

Barry, hij komt het beste tot zijn recht op een full frame camera, als je hem op een D-80 draait heb je evengoed nog een hele leuke groothoekprime.
Hoe hij het kwalitatief doet weet ik niet.

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

yoyo

Bericht door yoyo » do feb 19 2009 10:13 pm

Hij bedoeld misschien dat het objectief misschien een C*n*n vatting heeft o.i.d..?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do feb 19 2009 10:41 pm

Als fish-eye heeft zo'n lens de kenmerkende sterk bolle vertekening van het beeld. Op een DX camera zoals de D80, merk je dat alleen minder sterk door de cropfactor dan op een FX camera. Zelfs op FX is het beeld nog steeds beeldvullend.
Gaat het je daarbij om een ronde beeldcirkel kom je uit op veel kortere brandpunten, die daarbij dan enkel nog op een FX camera als geheel een rond beeld geeft.

Er komt met zo'n 15mm fish eye lens wel meer beeld op dan een normale 15mm groothoeklens. Gaat het je echt om de sterkste mate van een grote hoek, en niet om het fish eye effect kun je beter een Sigma 10-20 mm aanschaffen.
En nee, het ding heeft geen Canon vatting. Dat is aan de typische diafragma "meeneemrand" op het uiterste randje van de diafragmaring te zien, en aan de extra reeks kleinere diafragmawaarden ook op de buitenste rand van de diafragmaring.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » do feb 19 2009 10:45 pm

yoyo schreef:Hij bedoeld misschien dat het objectief misschien een C*n*n vatting heeft o.i.d..?
Je mag gewoon Canon schrijven hoor :?
Het is zo erg niet.

@Barricade
Misschien kan je een foto plaatsen van de vatting.
Dan is het snel duidelijk voor welke kamera deze lens geschikt is.

Nermal

Bericht door Nermal » do feb 19 2009 10:50 pm

Hou er wel rekening mee dat op de D80 de lichtmeting manueel gedaan moet worden met deze lens.

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » do feb 19 2009 11:43 pm

hoi,

voor het leuke effect is een 10mm beter, het fish-eye efffect is bij de 15mm minder.
Laatst gewijzigd door jpdejong op vr feb 20 2009 6:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

Barry

Bericht door Barry » vr feb 20 2009 5:06 am

@ Eelco,

dan is het dus een mooie groothoek! Dankje :mrgreen:

@Yoyo,

De lens is geschikt voor nikon! Dat weet ik :mryellow: Ik bedoelde of hij het kunnen van de lens met een d80 kan uitvoeren.

@leon obers,

Het gaat me het meest om het fsheye effect maar als het daarbij ook als leuke groothoek functioneerd dan is dat mooi meegenomen :mrgreen:

@brenzef,

Ik ga straks foto zoeken.

@nermal,

Dat vind ik niet zo heel erg :wink:

@jpdejong,

dankje :mrgreen:

dragon2

Bericht door dragon2 » vr feb 20 2009 10:38 am

Voor de vertekening: op deze pagina staan wat foto's van mij, de eerste helft is met een "echte" fisheye gemaakt (10.5mm nikkor op een D80/D200), de tweede helft met een "halve fisheye" (nikkor 16mm op een D80/D200): clicky. De Sigma wordt door ons ook veel gebruikt (ook op cropfactor cameras), het effect is ongeveer hetzelfde als de 16mm nikkor. Het werkt prima als groothoek alleen alle rechte lijnen (vliegtuigdeur, vleugels, de horizon) worden vertekend als ze niet precies in het midden zitten.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”