Raw bestanden niet te openen in CS4

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
annette

Raw bestanden niet te openen in CS4

Bericht door annette » vr feb 20 2009 5:42 pm

Sinds kort heb ik een nikon d 300 en fotografeer nu met Nef en Jpeg bestanden. Deze week photoshop cs4 gekocht, om vervolgens de Nef foto's te kunnen bewerken.
Dit lukt me niet, cs4 herkent deze bestanden niet. Inmiddels heb ik de raw converter 5.2 gedownload, in de hoop dat dat de oplossing zou zijn.
Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe, of misschien de juiste route uitleggen, zodat ik eindelijk plezier kan hebben van mijn nef/raw foto's en het bewerken daarvan.
Heel erg bedankt alvast, Annette

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Raw bestanden niet te openen in CS4

Bericht door willemr » vr feb 20 2009 5:49 pm

Als je via Adobe Bridge (wat volgens mij gratis met PS CS4 mee komt) de foto's opend, werkt het dan wel?
Het kan zijn dat je operating systeem (OSX of Windows) de extensie nergens mee geassoccieerd heeft.
Als je een RAW bestand opent, dan zou Adobe Camera RAW het bestand moeten openen, waarna je door kan 'springen' naar Photoshop.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr feb 20 2009 6:13 pm

Ik vermoed dat je dan met de installatie dan toch iets verkeerd hebt gedaan.
Ik heb sinds gisteren CS4 maar kan Nef,s prima bewerken.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

annette

Bericht door annette » vr feb 20 2009 7:50 pm

Heb ik ook al geprobeert, zodra ik een Raw Nef file wil openen krijg ik de melding `could not complete your request because it is not the right kind of document`, hieruit concludeer ik dat sc4 het document niet kan lezen... het is zo balen, heb je alles super aangeschaft, maar lukken ho maar!!

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » vr feb 20 2009 8:16 pm

annette schreef:Heb ik ook al geprobeert, zodra ik een Raw Nef file wil openen krijg ik de melding `could not complete your request because it is not the right kind of document`, hieruit concludeer ik dat sc4 het document niet kan lezen... het is zo balen, heb je alles super aangeschaft, maar lukken ho maar!!
Via Google vond ik meerdere personen met dezelfde problemen. Lijkt te leggen aan de combinatie Photoshop, Bridge en Adobe Camera RAW.
Deze schijnt het (weer) werkend te hebben gekregen.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”