etalagepop bij Gruppo Corso

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

etalagepop bij Gruppo Corso

Bericht door Karel Giesen » vr feb 20 2009 12:02 am

Afbeelding

Deze foto is gemaakt in het magazijn vol etalagepoppen van Gruppo Corso in Breukelen, waar de NCN vorige week vrijdag mocht fotograferen. Camera D2x, lens 60mm macro, sluitertijd 1/125, diafragma f 8. Ouderwets direct geflitst, zonder omgevingslicht. Fotobewerkingen: verscherping hoogdoorlaatfilter 1 pixel en witbalans op stand 'flitser' (5400 K).

...schieten maar!! Ik hoor graag jullie commentaar. :P :mryellow:

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: etalagepop bij Gruppo Corso

Bericht door Patrick » vr feb 20 2009 8:56 pm

Waarom niet gewoon in het verzameldraadje gepost? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr feb 20 2009 9:29 pm

omdat de TS misschien iets meer aandacht wil voor zijn foto, danwel probleem :roll:
in een verzameldraadje sneeuwt je foto al snel onder en krijgt het vaak niet de aandacht die het soms nodig heeft / verdiend.

de foto:

ik had de poppen die erachter staan...of wat het ook is... weggeshopt als ik jou was. vind ze storend in deze foto.
apart figuur.
foto is wat vlak...verder kan ik er niet veel over zeggen.

Arend

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » za feb 21 2009 3:41 am

Dank je, Arend. Dat is inderdaad de reden waarom ik deze foto hier geplaatst heb. Door de belichting (directe flits) krijg je een bijna tweedimensioneel (vlak) plaatje. Dat werkt vervreemdend, maar ik vind het wel passen bij deze etalagepop, omdat de pop ook meer een stripfiguur is dan een natuurgetrouwe kopie. Fotoshoppen doe ik in principe niet. Het enige wat ik doe is het digitale negatief (de NEF) 'ontwikkelen' (belichting en witbalans). Verscherpen (behalve hoogdoorlaatfilter) doe ik eigenlijk ook nooit. Met contrastverscherping worden het al heel snel van die 'uitgeknipte' plaatjes en als je zo'n foto op posterformaat laat afdrukken is het ronduit lelijk (vind ik).

Met deze foto wil ik eigenlijk een discussie uitlokken over de manier waarop digitale foto's gemaakt worden. Het valt mij op dat bij veel foto's alles 'maximaal' is ...maximaal verscherpt, maximaal contrast, maximale verzadiging. (...of moet ik dan toch naar een ander draadje Patrick?? :huh: )

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za feb 21 2009 11:55 am

karel.

misschien moet je dan je kop van je draadje even aanpassen.
ik ben het niet met je eens dat alles maximaal verscherpt/verzadigd is e.d.
er zijn genoeg foto's die zeker wat verscherping kunnen gebruiken op dit forum [ gewoon ronduit niet scherp ]
er wordt tevens ook veel met onscherpte gespeeld.
verzadiging/contrast en eigenlijk alles is dus een kwestie van smaak.

deze pop vind ik wel apart geschoten zo. het heeft wel iets.
mijn eerdere reactie blijft staan maargoed dat is dus een kwestie van smaak
of je inderdaad de discussie los trekt met deze foto betwijfel ik.

Arend

mikemix

Bericht door mikemix » za feb 21 2009 12:29 pm

Karel Giesen schreef:
Met deze foto wil ik eigenlijk een discussie uitlokken over de manier waarop digitale foto's gemaakt worden.
Het valt mij op dat bij veel foto's alles 'maximaal' is ...maximaal verscherpt, maximaal contrast, maximale verzadiging. (...of moet ik dan toch naar een ander draadje Patrick?? :huh: )

groet,

Karel
Jouw stelling in combinatie met de getoonde foto daarbij ontgaat mij volledig het verband.
Waarin is deze foto beter dan een foto die alles volgens jou tot de max heeft bewerkt?
Gaat het niet om wat de foto probeert te zeggen en of dat overkomt?
Kan je aangeven wat deze foto probeert te zeggen?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”