Help wat betekend dit? foutmelding?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Evalien

Help wat betekend dit? foutmelding?

Bericht door Evalien » zo feb 22 2009 10:16 am

goedemorgen,

Gisteren was ik weer eens in het bos met de hond en camera (d80), het was vrij vroeg, en vochtig.. ik heb mooie foto's gemaakt, toen ik nog 1 laatste wilde maken vertikte de camera om hem te maken.. er gebeurde niks toen ik de ontspanknop indrukte.. bij thuiskomst nog een keer geprobeerd maar nog steeds niks, het enige wat ik kan zien op het display is dat als ik de ontspanknop indruk dat bij het resterende aantal foto's komt de staan (ro4), hierover kan ik niks vinden in het boekje.. weet iemand wat dit betekend ( of misschien stond dat er altijd wel, en is het me niet opgevallen).. Gister heb ik van alles geprobeerd, en zo ook even het kaartje eruit gehaald, toen deed hij het weer.. maar nu vanmorgen weer hetzelfde, en het kaartje eruit halen had geen effect, ik heb 3 dagen geleden wel een nieuw kaartje erin gedaan, maar dat is dezelfde als de vorige, dus hier zou het niet aan moeten liggen..

Wie weet wat dit is, en hoe het is op te lossen, ik wil mijn vrije dag niet zonder mijn vriend doorbrengen! :)

Groetjes Evalien

En nog een klein ander vraagje, ik was laatst in burgers zoo in de bush (tropische regenwoud), ik wou een foto maken van een mooie bloem, en draaide mn lensje uit, toen ik zag dat die helemaal besloeg van de vochtigheid heb ik hem gauw weer in zn tasje gestopt.. kan je onder deze omstandigheden veilig fotos maken of beter van niet?

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Help wat betekend dit? foutmelding?

Bericht door ALE » zo feb 22 2009 10:35 am

Probeer eens je oude kaart erin te stoppen en kijk dan of je nog steeds delfde problemen hebt. Anders probeer van dit kaartje eerst je foto's af te halen en formatteer deze dan in de D80. Als ik het zo lees denk ik toch dat het aan je keert ligt.

Die foutmelding zegt me niets. Je kan zeer rigoureus aan het werk gaan. Blz 129 van de handleiding:
In zeer zeldzame gevallen kan het voorkomen dat er op het LCD-venster vreemde tekens verschijnen en dat de camera niet meer functioneert. Meestal wordt dit veroorzaakt door sterke externe statische ladingen. Zet de camera uit, verwijder de batterij, plaats hem opnieuw in de camera (pas op: hij kan heet zijn) en zet de camera weer aan, of ontkoppel de lichtnetadapter en sluit hem weer aan, en zet de
camera weer aan. Als het probleem blijft aanhouden, moet de camera worden uitgeschakeld en op de terugzetten-schakelaar worden gedrukt (zie rechts; denk er aan dat hierdoor de instelling van de cameraklok wordt geannuleerd). Mocht de camera nog steeds niet goed functioneren, neem dan contact op met uw Nikon dealer of de Nikon vertegenwoordiging.

Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » zo feb 22 2009 10:45 am

Die r04 is geen foutmelding, maar het aantal foto's dat je in je buffer kunt opslaan ofzoiets.

Maar het andere probleem heb ik helaas geen antwoord op.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

dragon2

Bericht door dragon2 » zo feb 22 2009 11:26 am

Bij Burger's Bush hebben ze ook niet voor niks van die blaasdingen, als je daar je camera onder houdt (moet wel redelijk lang) voordat je naar binnen gaat dan beslaat ie niet.

Wat jouw camera betreft, ik zou de accu eruit halen en de camera minimaal 24 uur laten liggen, dan nog een proberen, resetten naar fabrieksinstellingen als het nog niet werkt en een ander kaartje proberen.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo feb 22 2009 12:08 pm

R04 zou inderdaad het aantal resterende foto's moeten zijn wat nog in je buffer opgeslagen kan worden.
check even door te schakelen van jpeg naar raw. het getal moet dan veranderen.
de R staat voor remaining
staat je camera niet op manual ?? geen focus betekend niet afdrukken
krijg je dan ook de bekende groene stip in je zoeker te zien ?
evt switch op je lens verschoven ?

wat betreft vochtigheid. tja ik ga er makkelijk mee om. toen ik nog een D50 had stond ik ook in de regen en werd de body redelijk nat.
oke niet goed maar ze kunnen wel iets hebben.
even laten alclematiseren ishet advies en dan moet het geen kwaad kunnen.

Arend

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”