Dit omdat lens extreem lichtsterk is, je leuk met DOF kan spelen en het bokeh en de kleuren prachtig zijn.
Nu mijn overstap naar Nikon waarheid lijkt te gaan worden moet ik dus vooral voor mijn paardenfoto's een gelijkwaardig "maatje" zien te vinden. De 50mm f/1.8 gaat er sowieso komen (waarom zou ik 'm laten liggen voor die prijs...), maar 50mm op mijn Alpha met sensor in APS-C-formaat is gelijk aan 75mm op de D700. 75mm lenzen zijn er niet dus kom je automatisch bij 85mm uit...
maar welke is dan een goede keus oftewel wat zijn de verschillen? Ik heb de volgende lenzen gevonden:
- Zeiss ZF 85 mm F/1.4 Planar T* Nikon (+/- 800 euro): Deze is bijna net zo duur als de Nikon AF-D 85mm f/1.4, maar heeft door mijn ervaringen met Zeiss op Sony gevoelsmatig een lichte voorkeur. Onterecht?
- Nikon AF-D 85mm f/1.4 IF NL (+/- 950 euro): Deze zal omwille van z'n prijs voorlopig even op zich laten wachten.
- Nikon AF-D 85mm f/1.8 (+/- 300 euro): Stuk betaalbaarder, maar do you get what you pay for or even a little more?
Welk objectief biedt de meeste waar voor z'n geld en wat mist die t.o.v. de anderen? Zie ik misschien nog een lensje over het hoofd?
Ik ben benieuwd...