Nikon D80: NEF korrelig in Photoshop CS3

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Hans Driezen

Nikon D80: NEF korrelig in Photoshop CS3

Bericht door Hans Driezen » ma feb 23 2009 11:59 am

Ik ben in het gelukkige bezit van een Nikon D80. Wanneer ik echter een NEF open in Photoshop CS3 blijken deze een stuk korreliger te zijn dan de JPG's die de camera produceert. Ik neem aan dat dit een instelling is in PS CS3, maar ik ben er onvoldoende in PS thuis om te weten wat ik anders zou moeten instellen. Iemand op dit forum misschien? Alvast bedankt!

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon D80: NEF korrelig in Photoshop CS3

Bericht door Maud » ma feb 23 2009 12:02 pm

Beste Hans,

Misschien even leuk om je eerst even voor te stellen voordat je je vraag stelt?

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Hans Driezen

Bericht door Hans Driezen » ma feb 23 2009 12:07 pm

OK, OK, soms ben ik ietwat te oplossingsgericht... :)

Hans Driezen dus, 39 jaar, getrouwd, twee dochters (zie http://www.driezendesign.nl/janneke-en-feline). Heb trouwens een prijs gewonnen met een foto van één van mijn dochters!
Ik heb er lang gedaan om afscheid te nemen van mijn Yashica analoge spiegelreflex, maar ik ben nu erg blij en tevreden met mijn D80. Ik fotografeer, naast mijn dochters, ook vaak bij ons in de buurt net buiten Zwolle (http://www.driezendesign.nl/voorbijdeijsbaan).

Maud
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » ma feb 23 2009 12:10 pm

Hans Driezen schreef:OK, OK, soms ben ik ietwat te oplossingsgericht... :)

Hans Driezen dus, 39 jaar, getrouwd, twee dochters (zie http://www.driezendesign.nl/janneke-en-feline). Heb trouwens een prijs gewonnen met een foto van één van mijn dochters!
Ik heb er lang gedaan om afscheid te nemen van mijn Yashica analoge spiegelreflex, maar ik ben nu erg blij en tevreden met mijn D80. Ik fotografeer, naast mijn dochters, ook vaak bij ons in de buurt net buiten Zwolle (http://www.driezendesign.nl/voorbijdeijsbaan).
:D kan gebeuren, zal ff vragen of ze deze tekst verplaatsen naar juiste draadje

@Moderator - wil je dit verplaatsen naar juiste plaats?
Kunnen we hier doorgaan om de vraag van Hans te beantwoorden..
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

V70ORD5
Forumlid
Forumlid

Bericht door V70ORD5 » ma feb 23 2009 1:14 pm

Zo, dat is nog eens voorstellen zeg, meteen de hele familie erbij. Gefeliciteerd.
Veel lees plezier hier op het forum.
Welkom.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » ma feb 23 2009 1:25 pm

Staat ruisonderdrukking aan in de D80? Volgens mij verwijderd ruisonderdrukking wel ruis uit je JPEG, maar niet uit je NEF hetgeen het verschil zou kunnen verklaren?

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

yoyo

Bericht door yoyo » ma feb 23 2009 1:26 pm

Hans Driezen schreef:Ik ben in het gelukkige bezit van een Nikon D80. Wanneer ik echter een NEF open in Photoshop CS3 blijken deze een stuk korreliger te zijn dan de JPG's die de camera produceert. Ik neem aan dat dit een instelling is in PS CS3, maar ik ben er onvoldoende in PS thuis om te weten wat ik anders zou moeten instellen. Iemand op dit forum misschien? Alvast bedankt!
Als je in-camera ruisonderdrukking aan hebt staan dan denk ik wel te weten waar het aan ligt. Je JPEG's worden dan namelijk voorzien van een hoeveelhied ruisonderdrukking en deze zien er dan minder korrelig uit direct uit de camera.
Die ruisonderdrukkingsinstelling doet namelijk niets in je NEF als je deze inleest in CS3. In CS3 zie je de foto zonder ruisonderdukking. Die moet je daar dan zelf nog toepassen.

Alleen met NX(2) worden deze instellingen meegenomen.

yoyo

Bericht door yoyo » ma feb 23 2009 1:27 pm

Noogle was me net voor. Ik type teveel... :D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”