Ik snap best wel dat je niet eindeloos gemaakte advocaatkosten op een tegenpartij kunt verhalen. Maar bedenk hierin dat als eiser van overtreding op auteursrechten er relatief helemaal niet zoveel werk verricht hoeft te worden. Het feit staat namelijk zondermeer vast. Alleen heb je wat standaard werk om de hoogte van de schadevergoeding vast te stellen en te verdedigen. Je kunt zelf die advocaatkosten ook wat temperen door veel zelf in de zaak voor te bereiden en aan gegevens aan te leveren. De advocaat van de tegenpartij kost hem veel meer geld, want die moet proberen uit een voldongen feit met moeilijke juridische kronkelingen de schadevergoeding proberen te beperken.joepert schreef:Ik vond, voor geïnteresseerden, op het internet ook nog een scriptie over het onderwerp. (Léon, ik verwijs je graag naar p. 28):
http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/1391 ... 2008-1.pdf
Als ik de tarievenlijst zie die voor elk punt worden toegekend, houdt je via behandeling met Burafo (als je daar voor € 60.- per jaar bent aangesloten) daar nog geld aan over. Idem via een rechtsbijstandverzekering. Als je zelf een advocaat inhuurt kun je vooraf ook een deal maken dat de kosten niet boven het Liquidatietarief uitkomt. Het is maar net welke punten worden uitgevoerd. Voor elk punt (maximaal 7) staat er € 579,- tegenover die je bij de verliezende partij kunt neerleggen.
Buiten die tarieven heb je gewoon een fikse claim te eisen. Die claim omhelst feitelijk niet enkel het geld wat je was misgelopen omdat zo'n regionale omroep jouw niet heeft benaderd voor een foto, maar tevens een morele schadevergoeding in het negeren van iemands auteursrecht en economische schadevergoeding door het onbekend houden van iemands creatie (geen naamsvermelding) zodat er vanuit die publicatie nooit vervolgopdrachten kunnen komen van mensen of organisaties die daar wel in geïnteresseerd zouden zijn bij het zien van die foto.
Vandaar die 2x en 3x schadevergoedingen die meestal worden geëist.