De snelweg

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

De snelweg

Bericht door GuyVerschuere » wo feb 25 2009 9:19 am

Ik ben er gisteravond even op uit getrokken om wat foto's te nemen van de snelweg, maar ben niet echt tevreden van de resultaten.
Tips zijn welkom.

EXIF zit in de foto's, klik op de foto's voor volle resolutie.

1:Afbeelding
2:Afbeelding
3:Afbeelding
4:Afbeelding
5:Afbeelding
6:Afbeelding
7:Afbeelding
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

joepert
Forumlid
Forumlid

Re: De snelweg

Bericht door joepert » wo feb 25 2009 10:58 am

Ze zijn inderdaad vrij soft. Om te beginnen valt me op dat je in foto 1 een behoorlijk klein diafragma hebt gebruikt (f/16); dat lijkt me niet erg logisch als het zo donker is. Bovendien kan dat volgens mij ook wat verstrooing in het beeld opleveren. Probeer het eens met een grotere opening (kleiner getal).
Ik neem aan dat je camera op een statief stond. Had je de VR van je objectief dan wel uitgezet? Overigens: met een sluitertijd van 30 seconden moet je misschien niet op een viaduct over de snelweg gaan staan omdat dat toch nog behoorlijk wat beweging op kan leveren. Foto 4 is bijvoorbeeld duidelijk bewogen.
Je ISO staat op 100, die kan wel op 200 of 400 zonder al teveel problemen met ruis. Kun je weer een kortere sluitertijd nemen. Verder had je de foto's ook wel ietsje minder lang kunnen belichten denk ik. De lampen zijn nu soms wel erg uitgebeten.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » wo feb 25 2009 11:15 am

't Was net mijn bedoeling om met die lange sluitertijd de rode lijnen van de lichten te creëren.
Dus jij denkt dat ik beter af ben met bv F8 en 4 sec?
Nikon D7000 + D80

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo feb 25 2009 11:35 am

Ah zo. Tja, dat effect heb je in principe ook wel met een wat kortere sluitertijd. Nu zie je de lijnen van misschien wel 10 auto's, daar wordt het misschien ook weer rommelig van. Wat ik ook nog dacht; ik weet niet wat het voor weer het bij jullie was, maar als de luchtvochtigheid hoog is dan krijg je 's-nachts natuurlijk ook een beetje een nevelig effect en daar gaat het licht dan in verstrooien. Ook de verlichting langs de weg verstoort natuurlijk het effect; ze geven veel meer licht dan de auto's. Je zou het eens moeten proberen op een schaarser verlichte weg (al is die in België moeilijk te vinden denk ik :))
Tenslotte zou je eens kunnen proberen om te flitsen als je sluiter weer dichtgaat ("rear" heet dat geloof ik). Het grappige is dan dat je dan de auto die je dan in beeld hebt ineens goed ziet, terwijl je wel de rode strepen hebt waarmee hij kwam aanrijden, als je begrijpt wat ik bedoel.

Dus terug naar de weg en gewoon heel veel foto's maken met allerlei verschillende instellingen.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » wo feb 25 2009 11:58 am

Er was misschien wel een lichte vorm van nevel. De volgende keer zal ik dus eerst op de hygrometer kijken. Inderdaad, er reden soms wel 20 of 30 auto's voorbij. Misschien dat met een groter diafragma de lichten beter kunnen doorkomen.
Die flits zal ik ook even proberen, als mijn SB600 daar sterk genoeg voor is tenminste.
Je zei ook iets van het trillen van de brug, wordt anders wel moeilijk om boven de snelweg te raken.
En ja, om een minder verlichte snelweg te vinden zal ik al heel wat kms mogen rijden.

Alleszins al bedankt voor de tips.
Nikon D7000 + D80

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo feb 25 2009 12:01 pm

Ik zou in geen geval gaan flitsen,
1. het helpt helemaal niets, veel te grote omgeving
2. je hebt binnen 5 minuten de politie of een aantal geflitste bestuurders achter je aan.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » wo feb 25 2009 12:52 pm

Wat me opvalt is dat ze allemaal nogal scheef staan, daar zou ik volgende keer op letten Guy.
En wellicht een idee om je witbalans eens van de auto stand af te halen en op tungsten te zetten, haalt dat oranje van de straatverlichting er meer uit.
Verder inderdaad sluitertijd iets korter houden en proberen af te drukken op een moment dat er geen auto's over de brug komen waar je zelf op staat om die trillingen te vermijden want dat maakt wel degelijk wat uit.
Succes en benieuwd naar je volgende serie want het idee is OK.

Groetjes, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo feb 25 2009 1:32 pm

deze foto even als voorbeeld uit de oude doos.
ooit op een viaduct geschoten.
camera op het randje van de brug gezet en vastgehouden.

30 seconden
iso 200 oid
F22

foto is als voorbeeld bedoeld. exif gegevens staan er nog in.

neem volgende keer je Tamron mee. aan 50mm heb je zat en 2.8....dichtknijpen kan altijd.

Afbeelding

Arend
Laatst gewijzigd door Arend-ho op wo feb 25 2009 4:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Moros

Bericht door Moros » wo feb 25 2009 1:41 pm

@Arend: En dan ook nog eens het geluk hebben dat er een hulpdienst voorbij komt :)

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » do feb 26 2009 4:13 am

Bedankt voor de tips allen.
Die Tamron kan ik niet meer meenemen, die heeft een enkel ticketje Tsechie gekregen.
Nikon D7000 + D80

mikemix

Bericht door mikemix » do feb 26 2009 8:06 am

Ik ben daar verleden week nog voor snelheid aangehouden :D
Wilde de foto als bewijs, kon niet, omdat het nog analoog is en het rolletje 3 dagen weg is voor ontwikkelen :lol:
Ik vertelde ze dat ik nog wel een Ned. bedrijf weet die een goed digitaal systeem kan leveren 8)

Ik denk dat die foto van Arend een goed voorbeeld is voor hoe het moet.
Vind het overigens knap om de camera 30 sec op een randje vast te houden.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » do feb 26 2009 8:25 am

mikemix schreef:Ik ben daar verleden week nog voor snelheid aangehouden :D
Wilde de foto als bewijs, kon niet, omdat het nog analoog is en het rolletje 3 dagen weg is voor ontwikkelen :lol:
Ik vertelde ze dat ik nog wel een Ned. bedrijf weet die een goed digitaal systeem kan leveren 8)

Ik denk dat die foto van Arend een goed voorbeeld is voor hoe het moet.
Vind het overigens knap om de camera 30 sec op een randje vast te houden.
ja je wil wel...een d50 was toen een hele uitgaaf en anders lag ie door de voorruit van de politiewagen die ik aan hoorde komen. :D
overigens A9 afslag beverwijk [ zwarte markt ] richting alkmaar

ontopic maar weer

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”