D700 beeldkwaliteit (JPEG-RAW) euvel
D700 beeldkwaliteit (JPEG-RAW) euvel
Geachte forumleden,
Mijn financiële status heeft me eindelijk naar mijn D700 gebracht.
Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar dat terzijde.
Euvel : D700 werkt perfect bij aanschaf in alle beeldkwaliteit standen. Binnen 2 dagen maakt hij ze niet meer in de combi RAW-JPEG. De D700 maakt er dan gemakshalve maar 2 identieke JPEG's van. Alleen in de RAW stand maakt deze ook nog daadwerkelijk in RAW.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Natuurlijk ga ik er mee terug naar de dealer als deze terug is van vakantie maar was benieuwd of iemand bekend was met het euvel om het alvast op te kunnen lossen.
Mijn financiële status heeft me eindelijk naar mijn D700 gebracht.
Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar dat terzijde.
Euvel : D700 werkt perfect bij aanschaf in alle beeldkwaliteit standen. Binnen 2 dagen maakt hij ze niet meer in de combi RAW-JPEG. De D700 maakt er dan gemakshalve maar 2 identieke JPEG's van. Alleen in de RAW stand maakt deze ook nog daadwerkelijk in RAW.
Natuurlijk ga ik er mee terug naar de dealer als deze terug is van vakantie maar was benieuwd of iemand bekend was met het euvel om het alvast op te kunnen lossen.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D700 beeldkwaliteit (JPEG-RAW) euvel
Rico,
Ik denk dat je een foute instelling ergens hebt.
Hoe bekijk je de bestanden?
-via ViewNX (Die kan ze stapelen)
-XP explorer (direct op CF kaart of op de PC)?
Groeten, GIjs
Ik denk dat je een foute instelling ergens hebt.
Hoe bekijk je de bestanden?
-via ViewNX (Die kan ze stapelen)
-XP explorer (direct op CF kaart of op de PC)?
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
@TS
Da's te kort door de bocht. Er zal eerder iets verkeerd zijn met de wijze hoe je je bestanden van je geheugenkaartje naar je PC binnenhaalt. Het helpt als je meer uitvoerig je probleem beschrijft. Maak je gebruik van een cardreader? Welk operating systeem van je PC, welke evt. software gebruik ja om bestanden over te zetten, etc.
De kern van het probleem is dat Windows standaard niet herkent dat NEF een beeldformaat is.
Zoeken binnen het forum helpt ook. Hier een vergelijkbaar (maar net iets ander) probleem:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 42#p241942
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55#p219455 niet verder uitgewerkt.
Da's te kort door de bocht. Er zal eerder iets verkeerd zijn met de wijze hoe je je bestanden van je geheugenkaartje naar je PC binnenhaalt. Het helpt als je meer uitvoerig je probleem beschrijft. Maak je gebruik van een cardreader? Welk operating systeem van je PC, welke evt. software gebruik ja om bestanden over te zetten, etc.
De kern van het probleem is dat Windows standaard niet herkent dat NEF een beeldformaat is.
Zoeken binnen het forum helpt ook. Hier een vergelijkbaar (maar net iets ander) probleem:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 42#p241942
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55#p219455 niet verder uitgewerkt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
De D700 ondersteund geen "mass storage" als communicatie methode naar je PC toe.Rico schreef:Geachte forumleden,
Mijn financiële status heeft me eindelijk naar mijn D700 gebracht. Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar dat terzijde.
Daardoor worden het allemaal jpg bestandjes.
Een cardreader of (het kansloze Nikon) Transfer gebruiken helpt.
Weet je direct wat mijn voorkeur is

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik zal het probleem wat trachten te nuanceren.
Ik plug de cam via de USB (= geen cardreader) in en laat de pc (met XP) de items naar een map verplaatsen.
In de map komen dus alleen de JPEG's te staan. De 2e JPEG geeft hij een nummer tussen haakjes. (1,2,3..etc)
Ook heb ik via Verkenner gewerkt (Deze computer > Verkenner > D700) alwaar ik hetzelfde resultaat behaal.
Het venijnige is dus dat de D700 het wèl comform de norm gedaan heeft maar nu niet meer!
Om wat fratsen uit te sluiten de oudere D70s nog eens aangesloten in RAW+JPEG en die werkt gewoon het plaatje af naar behoren. Het lijkt een instellingsfout te zijn maar ik krijg hem niet gevonden. Of het zou softwarematig moeten zijn wat plots opgekomen is..
Ik zal het probleem wat trachten te nuanceren.
Ik plug de cam via de USB (= geen cardreader) in en laat de pc (met XP) de items naar een map verplaatsen.
In de map komen dus alleen de JPEG's te staan. De 2e JPEG geeft hij een nummer tussen haakjes. (1,2,3..etc)
Ook heb ik via Verkenner gewerkt (Deze computer > Verkenner > D700) alwaar ik hetzelfde resultaat behaal.
Het venijnige is dus dat de D700 het wèl comform de norm gedaan heeft maar nu niet meer!
Om wat fratsen uit te sluiten de oudere D70s nog eens aangesloten in RAW+JPEG en die werkt gewoon het plaatje af naar behoren. Het lijkt een instellingsfout te zijn maar ik krijg hem niet gevonden. Of het zou softwarematig moeten zijn wat plots opgekomen is..
- gijs sandberg
- Clublid
Rico,
Tip: gebruik Nikon Transfer om beelden over te zetten, dat geeft bovendien een massa extra mogelijkheden...
Groeten, Gijs
Tip: gebruik Nikon Transfer om beelden over te zetten, dat geeft bovendien een massa extra mogelijkheden...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Of een cardreader (gebruik ik) of een Mac (gebruik ik ook) die herkent wel meteen NEF bestanden.
- Léon Obers
- Forumlid
De gebruikshandleiding geeft aan om Nikon Transver of Nikon View NX te gebruiken.Rico schreef: Ik plug de cam via de USB (= geen cardreader) in en laat de pc (met XP) de items naar een map verplaatsen.
Oudere camera's hadden 2 verschillende modes als je de camera rechtstreeks aan de PC hangt. In één mode werd de kaart als externe drive benaderd, maar niet in de andere mode. Die kon je dan alleen benaderen via een van de software-pakketten van Nikon.
Het zit hem ergens in een van die Windows benaderingen en het niet herkennen van Windows van NEF als een beeldbestand.
Je kunt simpel al die problemen voorkomen met een externe cardreader, of misschien door een tooltje te downloaden van de Nikon Europe website: "NEF Thumbnail Updater" (voor Windows XP SP2).
Maar probeer eerst eens een algemene 2-knoppen reset van je camera:
"Qual" knop links op de camera en "+-" rechts op de camera tegelijkertijd indrukken en een seconde of 2-3 vasthouden.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 24 2009 12:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Nikon Transfer plaatst hem uiteindelijk wel op de pc inderdaad!
Nu toch maar eens op onderzoek uit waarom hij het voorheen wel gedaan heeft en nu niet.....
Bedankt voor deze oplossing alvast!
Nu toch maar eens op onderzoek uit waarom hij het voorheen wel gedaan heeft en nu niet.....
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Ik gebruik Fotostation voor binnenhalen via cardreader. NEF en JPG worden netjes naast elkaar gezet. Ook even getest in verkenner en ook daar wordt NEF en JPG via cardreader op de pc gezet.
Volgens mij had ik hetzelfde probleem en dat is met een externe cardreader verholpen.
Nikon transfer installeert een specifieke driver op je computer waardoor de camera als externe schijf wordt gezien. Je zult zien dat, als je Nikon transfer eenmaal hebt geinstalleerd, ook met de verkenner zowel de raw als de jpeg files binnenkomen. Tenminste, dat was bij mijn D60 zo.Rico schreef:Nikon Transfer plaatst hem uiteindelijk wel op de pc inderdaad!
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Bij installatie van Nikon Transfer ding mijn Vista een bestandje ophalen teneinde NEF bestanden te kunnen lezen. Nog nooit problemen ondervonden. Dit deed Vista zowel op de vaste PC als op de laptop.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale