Flitsen tijdens feesten!

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
braided

Re: Flitsen tijdens feesten!

Bericht door braided » do feb 26 2009 2:38 pm

Érg mooi. Ik wil zelf ook weer wat meer met partyfotografie gaan doen in de toekomst, maar heb me eerst op paarden geconcentreerd.

Zal je foto's en instellingen als voorbeeld gebruiken!

P.S.: wel apart dat de D3 beter presteert dan de D300 op het gebied van lichtmeting. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de lichtmeting van de D3, D700 en D300 gebruik maakt van exact dezelfde componenten en software. Ook wat betreft autofocus zou alles zo goed als hetzelfde zijn, behalve dat de D3 en D700 een CAM3500FX module hebben en de D300 de 1.5x-crop versie daarvan (CAM3500DX).
Nog wat meer offtopic: De rechtse dame op de bovenste foto (de zwoele kijkers) is echt eng dun, moet je die schouder zien :egeek:

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » do feb 26 2009 3:02 pm

Dennis,

Super goede foto's en altijd zo verzorgd!!
Wat bedoel jij met bouncekaartje? Wat gebruik je dan extra?

Flitsen is en blijft moeilijk maar wel heel erg leuk om te doen, begin er echt lol in te krijgen...

Enneh gefeliciteerd met je de nieuwe aanschaf :wink:

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do feb 26 2009 3:35 pm

Jeez Dennis, een dikke vette wow. Perfecte opnames, grote klasse. Ik kan het niet laten, toch nog een paar tips. Hoop niet dat je het erg vindt. Eentje kost je eventueel geld en de andere heb je reeds in je bezit.

Gratis: Maak eens gebruik van je gel filters die bij de SB800 geleverd zijn. Die CtO (Change to Orange) geeft je het warme licht. Die kan je hier perfect gebruiken. Maak er eens een paar foto's mee en je kan het op je LCD dispay reeds beoordelen. Persoonlijk vind ik de 1/4 CTO de mooiste, is heel zacht. Ik dacht dat de gel die bij de SB800 een 1/1 of 1/2 was (weet dat niet helemaal zeker meer, ding is bij mij opgebruikt). Bevalt het niet, haal je hem er gewoon vanaf.
Ik heb ook wel eens een klein stukje goud inpakpapier om het witte bouncekaartje gefrommeld. Letterlijk om zo het licht alle kanten op te laten springen en je krijgt er ook een warme gloed van op de huid.

Geld: Lumiquest Quik Bounce voor flits op de camera of de Lumiquest Softbox III indien je off-camera flitst. Kost je wel weer 40 euries maar het resultaat... fenomenaal.

Succes maar het zijn nu al hele mooie foto's !!!

ALE

BTW, wat was je beweegredenen om op 45 graden te bouncen en spotmeting te gebruiken ?
Laatst gewijzigd door ALE op vr feb 27 2009 8:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Dennis71

Bericht door Dennis71 » do feb 26 2009 7:07 pm

@Jolanda, Thx for the compliment!

@braided, Bedankt voor je compliment.
Ik weet niet zeker of het zo is dat de D3 beter presteert qua lichtmeting, maar ik heb wel het idee.

@maud, Ook bedankt voor je compliment :)
Het bouncekaartje is een wit stukje plastic dat in de SB800 flitser gemonteerd zit. Je kan deze eruittrekken om daartegen te bouncen als je bv onder een hoek flitst.
M'n nieuwe aanwinst bevalt me prima. Morgen weer op pad.

@Arthur, Groot compliment, thx!! Tips zijn uiteraard meer dan welkom!!!
Ik heb de lumiquest softbox, die ga ik ook zeker inzetten volgende keer.
De tip van het filter zal ik ook eens proberen.
Voor wat betreft spotmeting en bouncen; Bij direct flitsen merkte ik dus dat het zo werd als mijn 2e geplaatste serie. Te fel, ondanks het terugschroeven van de flitser.
Ik flits niet op de stand BL, dus daarom de spotmeting. Ik ben nog aan het uitvogelen wat de beste stand is met de D3.
Ik kan zo even de post niet vinden maar kan me herinneren dat dit als advies gegeven werd ook. Mocht het bij de D3 anders zijn dan hoor ik graag hoe of wat zodat ik dit eens kan gaan proberen.

Nogmaals, allen bedankt!

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do feb 26 2009 9:48 pm

Dennis71 schreef:Voor wat betreft spotmeting en bouncen; Bij direct flitsen merkte ik dus dat het zo werd als mijn 2e geplaatste serie. Te fel, ondanks het terugschroeven van de flitser.
Ik flits niet op de stand BL, dus daarom de spotmeting. Ik ben nog aan het uitvogelen wat de beste stand is met de D3.
Ok, point taken en je hebt gelijk. Balance light gebruik je mijn inziens alleen maar buiten voor een invulflits. Dan haal je perfecte resultaten vanwege het gescheiden meetsysteem van Nikon en vermits de achtergond lichter is dan je onderwerp. Rear-sync is hier ook naar mijn bescheiden mening de beste keuze. Hierdoor heb je alle programma's op de D3 tot je beschikking en je beperkt je niet tot P of A.
Wat ik gekozen zou hebben is centrumgerichte meting* en dan je flitser op 60 graden zetten. Indien je iets te ver van je dames ( :D ) afstaat loop je een grote kans dat je met 45 graden hun voorhoofd direct gaat belichten. Door op 60 graden in te stellen en dan je bounce kaart max er voor de helft uit te trekken (vaak is minder nog beter, even uitproberen) voorkom je dit. Hierdoor hoef je 9 van de 10 keer je flits EV correctie niet aan te passen.

Ik zou zeggen, probeer het eens uit en dan zie ik graag je resultaten.
Groet,

ALE

* Wel BL op je SB800 handmatig uitzetten, dit gebeurt niet automatisch zoals het zou gebeuren bij spot meting.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » do feb 26 2009 11:18 pm

Prachtige foto's, erg leerzame topic, en iso 2500 ?? ik ben er jaloers op, kom niet boven de 800 met m'n D80.
Is natuurlijk wel ander spul dan jij gebruikt he :lol:
Weer de prijskaartjes he !!

vr gr

Dennis71

Bericht door Dennis71 » vr feb 27 2009 8:36 am

@Arthur, Bedankt voor je tip, ga ik zeker eens proberen.

@Jettini, bedankt :)
Tsja, het is een beetje appels en peren vergelijken natuurlijk.

braided

Bericht door braided » za mei 16 2009 4:33 pm

Nou Dennis, ga vanavond een poging doen :) Ben benieuwd!

Dennis71

Bericht door Dennis71 » za mei 16 2009 5:29 pm

:) Veel plezier en succes.
Ben benieuwd naar je resultaten.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”