LED achterlichten auto

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Veganpix

LED achterlichten auto

Bericht door Veganpix » zo mar 01 2009 10:54 am

Gisteravond een serie foto's gemaakt met lichtstrepen op de snelweg. Bij deze foto (geen spectaculaire opname maar daar gaat het nu niet om) viel mij rechtsonder op dat de rode ledverlichting van de linkse auto geen streep vormt maar onderbroken is. Weet iemand of ledverlichting met een hele snelle frequentie knippert of is er een andere oorzaak? Ik ben hier wel benieuwd naar.

Afbeelding

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: LED achterlichten auto

Bericht door Cees » zo mar 01 2009 10:56 am

Geen idee, wel heel opvallend.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mar 01 2009 11:07 am

Dat klopt precies. Leuk om te zien, het is waarschijnlijk een audi geweest

voorbeeld

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

jvdheuvel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jvdheuvel » zo mar 01 2009 11:15 am

Dat is inderdaad een audi A6 met Xenon verlichting geweest.... in die uitvoering hebben ze namelijk de hierboven getoonde LED achterlichten...
Nikon D7200 + MD-D15 | SB800 | 50mm F/1.8D | BR-2A | Tokina 12-24 f/4 | Tokina 28-80 f/2.8| Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED | TC-17e

rovinge

Bericht door rovinge » zo mar 01 2009 1:53 pm

Grappig effect;

Wellicht een ommekeer in het fotograveren van lichtstrepen? :? Ik vind de 'oude' ononderbroken streep mooier....

@jvdheuvel: Xenon lijkt mij niets met LED achterverlichting te maken hebben, toch?

Roel

jvdheuvel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jvdheuvel » zo mar 01 2009 2:02 pm

@Roel: De Audi A6 heeft een Xenon-lichtpakket.... En daar zitten ook deze LED-achterlichten bij. Je kan de LED-achterlichten niet los bestellen namelijk (tenminste, een half jaartje geleden niet in ieder geval).... Bovendien is het ook alleen maar op de stationwagen te krijgen.... op dat model van de A6 is de LED-verlichting niet te krijgen op de Sedan..... vandaar dat het in dit geval wel met de Xenon verlichting van Audi verband houdt...... ;-)
Nikon D7200 + MD-D15 | SB800 | 50mm F/1.8D | BR-2A | Tokina 12-24 f/4 | Tokina 28-80 f/2.8| Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED | TC-17e

mikemix

Bericht door mikemix » zo mar 01 2009 2:15 pm

Geweldig effect! Sluitertijd?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo mar 01 2009 3:02 pm

Exposure Time = 5"
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » zo mar 01 2009 3:12 pm

een LED brand niet constant, maar gaat uit en aan, met een frequentie die je met het bloten oog niet ziet. op een foto met een lange sluitertijd dus wel als het object zich beweegt. hier op het forum staat er nog ergens een, daar zie je het veel mooier. effe zoeken op het forum.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo mar 01 2009 4:46 pm

Uit de foto lijkt het erop dat achterlicht even fel is als het remlicht. Als het remlicht uit is moet het achterlicht zwakker branden. Dit kun je bereiken met voorschakelweerstanden of schakelelelectronica; bij Audi is denk ik dan eerder aan schakelelectronica. Je zou dan ook remlichten kunnen laten zwellen afhankelijk van remvertraging. Ik weet niet of dit al is toegestaan.
Uit de nachtfoto kun je met wat aannames afleiden dat frequentie ongeveer 100 Hz is.
Ook vreemd is dat je geen kentekenplaat verlichting ziet.

Voor nachtfoto's vind ik de continue strepen mooier.

Groet Hans.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 01 2009 5:04 pm

J.Hoes schreef:Uit de foto lijkt het erop dat achterlicht even fel is als het remlicht. Als het remlicht uit is moet het achterlicht zwakker branden.
Het lijkt mij dat je conclusies verbind wat voor mij althans helemaal niet uit een foto is op te maken. Gevoeligheid van een fotografische sensor voor bepaalde kleuren hoeft fotografisch niet dezelfde uitwerking te hebben dan wat het menselijk oog waarneemt. Precies zo als die frequentie die wij niet zien, maar fotografisch kennelijk wel als zodanig wordt vastgelegd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mar 01 2009 5:09 pm

Gaaf zeg, mooie foto!

satte

Bericht door satte » zo mar 01 2009 5:54 pm

Mooie foto hoor, hier staat ook een foto met zo`n lichtspoor. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=8164

Groeten Erik.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo mar 01 2009 5:55 pm

Léon Obers schreef:
J.Hoes schreef:Uit de foto lijkt het erop dat achterlicht even fel is als het remlicht. Als het remlicht uit is moet het achterlicht zwakker branden.
Het lijkt mij dat je conclusies verbind wat voor mij althans helemaal niet uit een foto is op te maken. Gevoeligheid van een fotografische sensor voor bepaalde kleuren hoeft fotografisch niet dezelfde uitwerking te hebben dan wat het menselijk oog waarneemt. Precies zo als die frequentie die wij niet zien, maar fotografisch kennelijk wel als zodanig wordt vastgelegd.
Mijn stelling begint met " Uit de foto LIJKT het..etc", dus ja, ik zou ernaast kunnen zitten. In de nachtfoto zie ik alleen het contour, dat zal het achterlicht zijn. Wettelijk moet dit licht zwakker zijn dan dat van een remlicht. In de Audi foto van a90 zie ik zowel achterlicht (contour) als remlicht branden. Wettelijk is toegestaan dat het achterlicht ook als remlicht fungeert (denk aan de ouderwetse duplo lamp P21/5 W). Beide lichten komen bij mij even fel over. Ik geloof niet dat er spectraal veel verschil zit tussen licht uit rode LED's in een achterlicht of uit die in een remlicht. Het zou me trouwens ook niet verbazen als alle rode LED's in die combinatielamp (inclusief het mistachterlicht) van hetzelfde type zijn. Voor de werking krijgt de ene lamp dan meer voor de kiezen dan de andere lamp.

Groet Hans.

Marc
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marc » zo mar 01 2009 6:56 pm

Een bijzondere waarneming. Ik hou zelf toch van de 'ouderwetse' lichtsporen.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”