ruud schreef:goed gelukt experiment huib ,
had dit topic dus even gemist maar was precies wat ik eigenlijk wel wilde weten huib.
heb de knoop doorgehakt dat er dit jaar een ander objectief bij gaat komen , zat alleen nog te dubben tussen de 300/800 van sigma en de nikon 500vr die jij dus gebruikt.
beslissing is nu dus wel gevallen en het wordt dus de 500 vr .
haal mezelf wel weer wat op mijn nek want moet ik de 300vr nou wel of niet houden

.
groet ruud
@Hoi Ruud,
Even een tijdje niet op het forum geweest.
Zelf heb ik ook lang lopen stoeien en stond de 300-800 een tijd nummer 1. Echter door het werk van een Amerikaan kwam de 500 vr sterk in beeld. Zelf heb ik de 300-800 een weekend gehuurd en er is echt niets mis mee. Het is gewoon een topper.
Toch wint de 500mm het op een paar punten. Is wel wat ik persoonlijk heb mee laten wegen.
1. de bouw is degelijker. Althans zo voelt het aan.
2. VR in twee standen. Ontbreekt op de 300-800
3. De 500 is mobiler
4. gaat heel soepel om met converters.
5. AF is sneller.
6. korter dichtbij in te stellen. 4.5m tegen 6 meter.
Wat maakt de 300-800 zo uniek. Voor al de zoom functie en het mooie kleur karakter. Kijk is naar werk van Toon de Smit (pbase) en Rein Hofman (birdfocus.nl) maken topwerk met dit objectief.
De blauwe rand komt door de weerspiegeling. De foto is gemaakt tussen hoge bomen.
Tja de 300 2.8 wegdoen? Blijft een moeilijke keuze. Zelf heb ik een 300mm F4 en kan er geen afscheid van nemen al komt hij bijna niet uit de tas. Had hem voor macro en struinen maar nu ik de 105 micro heb gekocht gaat de 300mm een rustig leven tegemoet.
Op
http://www.pbase.com/huibtom/recent_pictures staan meer opnames van me. Met en zonder TC.
Als je wat meer wilt weten hoor ik het van je.
gr. Huib