Bericht
door Roelof » zo feb 08 2009 4:54 pm
Daniel,
Er zijn verschillende merken die te gebruiken zijn op Nikon camera's. Als je op het forum rondkijkt dan zul je zien dat er met die vreemd merk flitsers soms toch weer problemen optreden. Daarom wordt er hier op het forum vaak een Nikon aangeraden.
De eisen die je stelt: draaibaarheid en werken met een D80 leiden naar drie mogelijke modellen: SB-600, SB-800 en SB-900. De SB-800 is uit de roulatie, hoewel je er hier en daar nog wel eentje tegen kunt komen, vaak goedkoper dan toen het nog en actueel model was.
De SB-900 is de opvolger van de SB-800 en kan hetzelfde wat de SB-800 kan, behalve dat hij hij niet goed meer samenwerkt met analoge camera's (andere lichtmeting) en misschien ook een paar van de oudste digitale spiegels, dat weet ik niet zeker. Als je alleen een D80 hebt dan zal de SB-900 volledig met je camera samenwerken.
De SB-600 heeft iets minder vermogen dan de andere twee, maar werkt volledig samen met de D80 en de latere analoge spiegels. Zolang je maar een externe flitser hebt, zul je voldoende hebben aan de SB-600.
Mijn advies zou een Sb-600 zijn, het prijsverschil met de SB-900 is nogal groot. Mocht je nog een geschikt geprijsde SB-800 tegenkomen dan is die zeker de moeite van het overwegen waard.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.