Flitser voor Nikon D80

Discussies over flitsers
Plaats reactie
daniel86

Flitser voor Nikon D80

Bericht door daniel86 » zo feb 08 2009 3:20 pm

Ik wil een flitser aanschaffen voor mijn Nikon D80. Ik wil deze goed kunnen instellen, zowel qua instellingen voor de richting waarin ik flits(180 graden draaien enz) als de intensiteit en dergelijke.
Ik zie op dit forum vooral topics over nikon flitsers. Zijn er geen andere merken die je ook kan gebruiken op een Nikon camera die ook een behoorlijk goede kwaliteit hebben?

Het liefst wil ik niet hebben dat ik bijvoorbeeld 100 euro te weinig heb uitgegeven en dat ik dan later er spijt van heb dat ik niet 100 euro extra uit heb gegeven voor een andere flitser... Dus prijs maakt op zich niet heel veel uit... (binnen het redelijke natuurlijk, ik wil geen flitser van 1500 euro ;))

dick
Forumlid
Forumlid

Re: Flitser voor Nikon D80

Bericht door dick » zo feb 08 2009 3:28 pm

Kort maar krachtig, en SB600.
Indien jij met de flitser ook andere flitsers wil aansturen, een SB800 of de SB900.

Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo feb 08 2009 4:10 pm

Daniel,

Re: spijt

Als je de beste uitwisselbaarheid wilt hebben: SB-800.
Die is op zeer vele Nikon kamera's toepasbaar.
De 900 kent beperkingen met sommige Nikon kamera's.
Zie voor meet informatie www.nikon.nl
Voor andere merken zijn er wellicht andere fora (grapje).

Grooeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jbrood

Bericht door jbrood » zo feb 08 2009 4:21 pm

ik heb ook een d80 met SB600, prima combinatie! Met als voordeel dat de SB600 voor een leuke prijs wordt aangeboden (ik kocht hem voor 173 euro)

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo feb 08 2009 4:43 pm

De SB800 is reeds uit het assortiment dus blijft de Sb600 en SB900 over. Indien je geen spijt wil hebben, ga voor de SB900. Een zeer krachtige flitser die heel veel creatieve mogelijkheden biedt. De "beperking" waar Gijs het over heeft is inderdaad van toepassing op jouw D80 maar je weet nooit of je die in de nabije toekomst nog eens vervangt. Dan ben je ineens klaar.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » zo feb 08 2009 4:54 pm

Daniel,

Er zijn verschillende merken die te gebruiken zijn op Nikon camera's. Als je op het forum rondkijkt dan zul je zien dat er met die vreemd merk flitsers soms toch weer problemen optreden. Daarom wordt er hier op het forum vaak een Nikon aangeraden.
De eisen die je stelt: draaibaarheid en werken met een D80 leiden naar drie mogelijke modellen: SB-600, SB-800 en SB-900. De SB-800 is uit de roulatie, hoewel je er hier en daar nog wel eentje tegen kunt komen, vaak goedkoper dan toen het nog en actueel model was.
De SB-900 is de opvolger van de SB-800 en kan hetzelfde wat de SB-800 kan, behalve dat hij hij niet goed meer samenwerkt met analoge camera's (andere lichtmeting) en misschien ook een paar van de oudste digitale spiegels, dat weet ik niet zeker. Als je alleen een D80 hebt dan zal de SB-900 volledig met je camera samenwerken.
De SB-600 heeft iets minder vermogen dan de andere twee, maar werkt volledig samen met de D80 en de latere analoge spiegels. Zolang je maar een externe flitser hebt, zul je voldoende hebben aan de SB-600.
Mijn advies zou een Sb-600 zijn, het prijsverschil met de SB-900 is nogal groot. Mocht je nog een geschikt geprijsde SB-800 tegenkomen dan is die zeker de moeite van het overwegen waard.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

pwanders

Bericht door pwanders » ma mar 02 2009 12:43 pm

Hey hallo,

Ik heb zelf een d80 met daarop een sb-900 en deze combie gaat goed samen.
Je kan deze flitser zelfs aansturen met de interne flitser van de D80 wat somt hele mooie plaatjes kan opleveren.
Ik heb deze op de zoom beurs gekocht voor 350 euro
Bij http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=25101 is deze nu "slechts" 333 euro. is veel geld maar dan heb je wel een goede flitser die heel veel kanten op kan.

Succes

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 02 2009 2:19 pm

Zoals je in mijn onderschrift kan zien ben ik niet vies van andere merken, maar als flitser zou ik nooit iets anders kiezen dan de Nikon's. Ze zijn nauwelijks duurder dan andere merken, en zijn gewoon erg goed. De nieuwe SB-900 is erg groot, maar wel fantastisch, zeker als je ooit nog eens naar een fullframe (FX) camera gaat. Een SB-600 is erg goed, en niet duur voor het gebodene.

Of inderdaad: een SB-800 proberen te vinden. Ze worden vaak te koop aangeboden door mensen die overstappen op een SB-900.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Annelies

Bericht door Annelies » ma mar 02 2009 2:30 pm

Even aanhakend op zit draadje
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de SB 900 veeeel gemakkelijker was om in te stellen dan de SB 800.. klopt dit??

Ik heb zelf een SB 600 en voldoet goed... voor onder de 200 euro een goede flitser, terwijl je voor de duurdere (SB 800/900) bijna het dubbele betaald.
Ik zit nu dus dat ik creatiever wil flitsen cq een flitsset wil kopen maar dat ik met twee afzonderlijke (600 en 800/900) ook goed kan werken;-)

Her

Bericht door Her » ma mar 02 2009 8:01 pm

Kies voor nikon, ik heb zelf altijd met metz gewerkt en met de coolpix 5700, later een 5400 een metz gekocht voor digitaal. Later toch weer een spiegelreflex (D70) gekocht. De flitser werkte niet goed. Dat zou bij de metz service wel opgelost worden. Opgestuurd na eerst telefonisch contact. Was best snel terug, maar werkte niet goed. Nog maals contact met metz opgenomen, ze waren heel behulpzaam, maar konden het niet oplossen. Balen € 350,-- voor die flits betaalt en de nodige kosten voor versturen en modifikatie. Nu een nikon flitser (SB600) en later een nieuwe body (D80), alles werkt probleemloos.

Herman.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di mar 03 2009 12:08 am

Annelies schreef:Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de SB 900 veeeel gemakkelijker was om in te stellen dan de SB 800.. klopt dit??
Absoluut waar, een verschil van dag en nacht.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”