Verschil kleurruimte AdobeRGB en asRGB in NX en CS3

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Gilbert1976

Verschil kleurruimte AdobeRGB en asRGB in NX en CS3

Bericht door Gilbert1976 » wo mar 04 2009 10:33 am

Ik loop even met het volgende. Ik weet wat de verschillen tussen AdobeRGB en sRGB zijn. Dit verschil is qua kleur ook duidelijk zichtbaar als je binnen een NX een NEF bestand en van kleur ruimte veranderd. Als ik nu een NEF in CS3 inlaad neemt hij bij mij AdobeRGB als kleurruimte. Als ik deze wijzig in een andere kleurruimte zie ik binnen CS3 niet de kleurverschillen zoals ik de bij NX wel zie. Ook als ik het uiteindelijke jpeg bestand AdobeRGB omzet naar sRGB voor internetgebruik. Waarom zie je bij NX wel de kleuren veranderen?

iJoost

Re: Verschil kleurruimte AdobeRGB en asRGB in NX en CS3

Bericht door iJoost » wo mar 04 2009 11:13 am

Als je van kleurprofiel verandert zie je als het goed is niets veranderen. Als je wel iets ziet heb je waarschijnlijk "toekennen" gebruikt in plaats van "converteren". Dat moet je niet doen. Altijd converteren gebruiken. Als je wilt dat je afbeeldingen er anders uit komen te zien moet je dat niet regelen met profielen. Daar zijn ze niet voor.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 361#p50361

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » wo mar 04 2009 12:26 pm

Als je van kleurprofiel verandert zie je als het goed is niets veranderen.
Binnen NX zie je toch duidelijk je kleuren veranderen als je van aRGB naar sRGB overaschakeld?
Dit is wat ik niet zie binnen CS3 bij zowel inladen van NEF als op het einde de jpeg converteren naar sRGB voor internet gebruik.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo mar 04 2009 12:30 pm

G,

Je moet letten op het verschil tussen Converteren en Overschakelen.
Bij Converteren wordt herberekend hoe de onderliggende waardes moeten zijn om in een andere kleurruimte hetzelfde resutaat te bereiken.
Bij Overschakelen wordt de onderliggende data niet gewijzigd, maar wel de interpretatie daarvan met als resultaat andere kleuren op scherm/print.

Als je dat verschil niet ziet moet je terug naar de theorieboeken over kleurruimtes (helaas).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

iJoost

Bericht door iJoost » wo mar 04 2009 1:24 pm

Gilbert1976 schreef:Binnen NX zie je toch duidelijk je kleuren veranderen als je van aRGB naar sRGB overschakeld?
Dit is wat ik niet zie binnen CS3 bij zowel inladen van NEF als op het einde de jpeg converteren naar sRGB voor internet gebruik.
Ik weet niet wat "overschakelen" is maar als je verschil ziet heb je de verkeerde te pakken, zoals ik al zei. (Alleen in heel uitzonderlijke gevallen wil je een kleurprofiel botweg overschrijven.) Converteren is het woord wat je zoekt. Voor het aanpassen/corrigeren van kleuren heb je heel veel mogelijkheden, witbalans, levels, curves, etc... maar niet kleurprofielen. Kleurprofielen zijn er juist voor om te zorgen dat kleuren hetzelfde blijven.

De vraag is dan ook waarom je een ander kleurprofiel wilt. Is het omdat je de afbeelding op het web wilt gebruiken? Misschien moet je dan gewoon al in de camera instellen dat het sRGB moet zijn, dan hoef je de conversie zelf niet meer te doen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”