zonne-energie en accu
zonne-energie en accu
In het najaar wil ik een trekking maken in Nepal.
22 dagen zonder stroom.
Ik overweeg om zonnecellen op mijn rugzak (een matje over de rugzak)) te plaatsen om de accu van mijn D300 mee op te laden.
Kan dit? Heeft iemand hier ervaring mee?
22 dagen zonder stroom.
Ik overweeg om zonnecellen op mijn rugzak (een matje over de rugzak)) te plaatsen om de accu van mijn D300 mee op te laden.
Kan dit? Heeft iemand hier ervaring mee?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: zonne-energie en accu
Hoeveel miliampere stroom levert zo'n matje?
Ik denk dat het vermogen van een li-ion accu de oplaadbehoefte overstijgt van wat zo'n zonnecelletje kan leveren.
Bovendien heeft li-ion speciale oplaad-elektronica nodig. Die zit er mogelijk wel in een "auto-oplader" (12 volt).
Geeft zo'n matje ook 12 volt af?
Ik denk dat het vermogen van een li-ion accu de oplaadbehoefte overstijgt van wat zo'n zonnecelletje kan leveren.
Bovendien heeft li-ion speciale oplaad-elektronica nodig. Die zit er mogelijk wel in een "auto-oplader" (12 volt).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik zag hier een stuk over de praktijk van zo'n soortgelijk apparaat. Ik denk dat je beter maar op penlites (de regulier 1,5V (niet-oplaadbare)) kan gokken als je zo ver weg gaat (of hopen dat je tussentijds je accu aan het lichtnet kan opladen).
Zo'n matje levertLéon Obers schreef:Hoeveel miliampere stroom levert zo'n matje?
voltage: 12 Volt
piekvermogen: 6,5 Watt
Een zwaardere versie
voltage: 12 Volt
piekvermogen: 12 Watt
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat valt me eerlijk gezegd erg mee. Gaan we kijken wat het als stroomsterkte oplevert:
Ampère = Watt / Volt
Dat grote matje kan in de meest gunstige omstandigheid maximaal 12/12 = 1 Ampère trekken (ofwel 1000 mili-ampère).
Accu van de D300 is 1.500mAh.
Dan zou die eigenlijk in 1,5 uur opgeladen kunnen zijn. Bij de helft van de capaciteit (geen volle zon), in 3 uur
Of bij nog minder rendement, een paar uur meer. Maar hebben we nog geen rekening gehouden met het voltage van de accu die wat lager is. Voor opladen maakt dat wellicht weinig uit als de auto-oplader toch naar het juiste voltage transformeert. Je hebt daarmee wellicht ook wat rendementsverlies.
Ik weet niet hoe auto accu-opladers reageren op een wisselend aanbod van stroom. Met elektronica erin zou dat wellicht goed kunnen werken en wordt de zonnecel niet maximaal belast omdat een oplaadcyscles van een accu van een D300 normaal 2 uur +15 minuten is. Wellicht iets om uit te proberen. Als je zo'n matje koopt heb je meestal 8 dagen omruil mogelijkheid. (Wel dat zwaarste matje nemen).
Mochten er fouten in mijn berekening zitten, dan hoor ik het wel van iemand die meer verstand heeft van elektronica (ik ben geen elektronicus).
Ampère = Watt / Volt
Dat grote matje kan in de meest gunstige omstandigheid maximaal 12/12 = 1 Ampère trekken (ofwel 1000 mili-ampère).
Accu van de D300 is 1.500mAh.
Dan zou die eigenlijk in 1,5 uur opgeladen kunnen zijn. Bij de helft van de capaciteit (geen volle zon), in 3 uur
Of bij nog minder rendement, een paar uur meer. Maar hebben we nog geen rekening gehouden met het voltage van de accu die wat lager is. Voor opladen maakt dat wellicht weinig uit als de auto-oplader toch naar het juiste voltage transformeert. Je hebt daarmee wellicht ook wat rendementsverlies.
Ik weet niet hoe auto accu-opladers reageren op een wisselend aanbod van stroom. Met elektronica erin zou dat wellicht goed kunnen werken en wordt de zonnecel niet maximaal belast omdat een oplaadcyscles van een accu van een D300 normaal 2 uur +15 minuten is. Wellicht iets om uit te proberen. Als je zo'n matje koopt heb je meestal 8 dagen omruil mogelijkheid. (Wel dat zwaarste matje nemen).
Mochten er fouten in mijn berekening zitten, dan hoor ik het wel van iemand die meer verstand heeft van elektronica (ik ben geen elektronicus).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr mar 06 2009 8:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Zoek bij de importeur Technolyt op onderstaande website.
De adviesprijs is € 319,00
http://www.technolyt.nl/producten.aspx? ... :0,7055475
Je gaat je dan afvragen wat goedkoper is.
1 of 2 extra accu's voor de D300
1 of 2 extra accu's voor de Coolpix S4
Mobiel bellen is onmogelijk
Van te voren opgeladen oplaadbare penlights geven bij een tocht van 22 dagen problemen.
dus 16 penlights voor de gps.
Voor het milieu is het zonnepaneel beter., maar wel een hoop geld.
De adviesprijs is € 319,00
http://www.technolyt.nl/producten.aspx? ... :0,7055475
Je gaat je dan afvragen wat goedkoper is.
1 of 2 extra accu's voor de D300
1 of 2 extra accu's voor de Coolpix S4
Mobiel bellen is onmogelijk
Van te voren opgeladen oplaadbare penlights geven bij een tocht van 22 dagen problemen.
dus 16 penlights voor de gps.
Voor het milieu is het zonnepaneel beter., maar wel een hoop geld.
Waarom geen oude mechanische body kopen en een paar rollen film?
Dit is ook een overweging waard. Ik heb nog de F801s staan. Goede foto's mee gemaakt.Woudschim schreef:Waarom geen oude mechanische body kopen en een paar rollen film?