full frame camera?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: full frame camera?

Bericht door M.Oorthuis » do mar 05 2009 1:43 pm

yoyo schreef:
joske13 schreef:Wil dat dan ook zeggen dat een Olympus met een vergrotingsfactor van 2, een mindere kwaliteit foto produceert als een Nikon?
(mindere kwaliteit - meer ruis)
Ja.
Maar je kunt dat enigsinds compenseren met langzamere sluitertijden. Je hebt namelijk geen klapperende spiegel en dus zijn bij een groothoek sluiterijden van 1/8 uit de hand mogelijk.
Wat is dat nu voor onzin?? Net of het enige wat meetelt voor een bewogen foto een klapperende spiegel is? Zonder flits die de beweging kan bevriezen is 1/8e erg moeilijk (ik zeg niet onmogelijk) uit de hand. Ik denk dat dit dus ook met een compact niet mogelijk is.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mar 05 2009 2:18 pm

Met een full frame camera heb je ook een veel grotere zoeker. Wat beslist een voordeel te noemen is.
Met een full frame camera heb je ook meer groothoek gegeven een brandpuntsafstand. De meeste Nikkor lenzen zijn voor FF camera's gebouwd.

yoyo

Bericht door yoyo » do mar 05 2009 2:58 pm

M.Oorthuis schreef:
yoyo schreef:
joske13 schreef:Wil dat dan ook zeggen dat een Olympus met een vergrotingsfactor van 2, een mindere kwaliteit foto produceert als een Nikon?
Ja.
Maar je kunt dat enigsinds compenseren met langzamere sluitertijden. Je hebt namelijk geen klapperende spiegel en dus zijn bij een groothoek sluiterijden van 1/8 uit de hand mogelijk.
Wat is dat nu voor onzin?? Net of het enige wat meetelt voor een bewogen foto een klapperende spiegel is? Zonder flits die de beweging kan bevriezen is 1/8e erg moeilijk (ik zeg niet onmogelijk) uit de hand. Ik denk dat dit dus ook met een compact niet mogelijk is.
Wel hoor. Misschien dat jij het niet kan, maar dat is een ander verhaal. 8)

sassepas

Bericht door sassepas » do mar 05 2009 9:00 pm

Het wordt allemaal al iets duidelijker maar ik merk dat ik me nog wat meer in moet gaan lezen.
Ga ik ook zeker doen!!! :!: :idea:

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » do mar 05 2009 9:15 pm

Een van de belangrijkste verschillen zie ik nog niet vermeld:
Een kleinere sensor (DX) heeft een kleinere beeldhoek bij een gegeven brandpunt dan een full frame sensor. De bekende crop factor. Aangezien scherptediepte afneemt met het toenemen van de brandpuntsafstand heeft een full frame minder scherptediepte bij een gelijke beeldhoek.

Voor snapshots misschien een nadeel, maar ik hou van onscherpte. Zou voor mij misschien wel de belangrijkste reden zijn om voor FF te kiezen (naast het feit dat de oude glas verzameling dan weer goed tot recht zou komen)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do mar 05 2009 9:41 pm

Duuuv schreef:...Aangezien scherptediepte afneemt met het toenemen van de brandpuntsafstand heeft een full frame minder scherptediepte bij een gelijke beeldhoek....
Anders gezegd: bij het gelijk blijven van de brandpuntsafstand - dus bij hetzelfde objectief- is de scherptediepte op FX minder dan op DX

Duuuv
Forumlid
Forumlid

Bericht door Duuuv » do mar 05 2009 9:51 pm

Marten schreef:
Duuuv schreef:...Aangezien scherptediepte afneemt met het toenemen van de brandpuntsafstand heeft een full frame minder scherptediepte bij een gelijke beeldhoek....
Anders gezegd: bij het gelijk blijven van de brandpuntsafstand - dus bij hetzelfde objectief- is de scherptediepte op FX minder dan op DX
Nee, bij gelijke brandpuntsafstanden zal de scherpte diepte gelijk zijn. Of je nou DX, FX, 6X6 of een A4 glasplaat gebruikt. Het blijft licht dat volgens de wetten van de natuurkunde de bocht om moet.
Bij een gelijke beeldhoek zal dus wel de scherptediepte verschillen juist omdat het brandpunt dan anders is.

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » do mar 05 2009 11:43 pm

yoyo schreef:
Ja.
dit durf ik niet hardop te roepen hoor yoyo , ik kan je foto`s laten zien van een olympus met zijn four thirds systeem die moeilijk zijn te evenaren.

groet ruud

yoyo

Bericht door yoyo » vr mar 06 2009 11:53 am

ruud schreef:dit durf ik niet hardop te roepen hoor yoyo , ik kan je foto`s laten zien van een olympus met zijn four thirds systeem die moeilijk zijn te evenaren.

Het leuke is dat het nog altijd de fotograaf is die het hem doet. Als je een foto als voorbeeld geeft moet je er ook bij zetten "kijk eens wat deze fotograaf kan" i.p.v. "kijk eens wat deze camera kan"

Je zegt ook niet "wat zegt jouw mond mooie dingen" of "wat schijft jouw pen mooie woorden".

Even een vergelijk tussen een 1x crop (FX) sensor en een 2x crop (4/3) sensor.
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Im ... 3)/Olympus

Ik werk zelf ook graag met een compactje. Dan heb ik een 6x crop. ISO is niet om over naar huis te schrijven, maar werk altijd op 80 ASA. Een goed fotograaf kan daar mee overweg. En aangezien je geen klapperende spiegel hebt en dus veel lager in de sluitertijden kan kom je ook een heel eind. Maar om nou te beweren dat zo'n sensor het haalt bij een FX sensor... Nee. Maar dat is dus niet het belangrijkste. (Alhoewel die 4/3 sensoren nu natuurlijk ook steeds beter worden. Inmiddels vergelijkbaar met een D2Xs, maar dan met een 2x i.p.v. 1,5x crop.)

Men vergeet dat er met een D1 ook goede/mooie foto's werden gemaakt. En ja, ook een goed fotograaf maakt met een (4/3) goede/mooie foto's.

Het is nog altijd de fotograaf die het doet... (gelukkig)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”