Nicole,
Ik vind jouw foto's waanzinnig fraai.
Groetjes,
Dolph
Flits vraagje
Re: Flits vraagje
Dank je Dolph !

De laatste hoor.. Helemaal in het donker ging het toch weer mis.
Moet ik toch even het boekje erbij pakken van de flitser van had veel te weinig licht.

De laatste hoor.. Helemaal in het donker ging het toch weer mis.
Moet ik toch even het boekje erbij pakken van de flitser van had veel te weinig licht.
NAS Buikpijn
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hoi Nicole,
Die druppelfoto's met de gele en oranje achtergrond vind ik super !!
Ragscherp en erg mooie compositie. Ook al is dat laatste vaak op goed geluk
met dit soort opnames,
Kun je wat meer vertellen over tijd/diafragma en flitsinstellijgen.
Wil ik ook wel eens proberen in de donkere keuken
groetjes Matthieu
Die druppelfoto's met de gele en oranje achtergrond vind ik super !!
Ragscherp en erg mooie compositie. Ook al is dat laatste vaak op goed geluk
met dit soort opnames,
Kun je wat meer vertellen over tijd/diafragma en flitsinstellijgen.

Wil ik ook wel eens proberen in de donkere keuken

groetjes Matthieu
De flitsinstelling Nicole, die zou ik graag willen weten. Heb een donkerbruin vermoeden dat je Balance Light (BL) hebt aanstaan op de SB900...
Thanks,
ALE
Thanks,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Even denken hoor heb ondertussen weer zitten schuiven met de instellingen.
Ik heb mijn flits volgens mij op TTL staan en de camera instellingen aangepast.
Flits synchronistatie snelheid heb ik op 320 gezet langste sluitertijd bij flits op 30sec ook hier heb ik tussendoor mee geschoven.
Flitser stand op M Handmatig aangepast ik denk zoiets van 1/40 ste..
En dan rond 4 a 5 uur de foto,s genomen geen zon maar nog wel wat licht.
Het karton aan de kant van het raam geplaatst zodat er geen licht in de druppels komt.
Flits recht vooruit.
Maar die handmatige flits instellingen in de camera heb ik mee lopen schuiven.
Zeker weten doe ik het niet meer..
Sluitertijd 250/320 F8/F11
Staat zoiets niet in de efix ?
S,avond heb ik geprobeerd op meerdere standen maar kreeg of strepen of donkere foto,s
Ik heb mijn flits volgens mij op TTL staan en de camera instellingen aangepast.
Flits synchronistatie snelheid heb ik op 320 gezet langste sluitertijd bij flits op 30sec ook hier heb ik tussendoor mee geschoven.
Flitser stand op M Handmatig aangepast ik denk zoiets van 1/40 ste..
En dan rond 4 a 5 uur de foto,s genomen geen zon maar nog wel wat licht.
Het karton aan de kant van het raam geplaatst zodat er geen licht in de druppels komt.
Flits recht vooruit.
Maar die handmatige flits instellingen in de camera heb ik mee lopen schuiven.
Zeker weten doe ik het niet meer..
Sluitertijd 250/320 F8/F11
Staat zoiets niet in de efix ?
S,avond heb ik geprobeerd op meerdere standen maar kreeg of strepen of donkere foto,s
NAS Buikpijn
Nicole,
Je strepen ontstaan doordat je met te veel omgevingslicht werkt. Volgens mij kun je op deze manier strepen niet voorkomen. De snelheid waarmee de druppel over je sensor heen schiet is veel te groot.
Probeer in het donker te werken. Camera in M. kies diafragma, sluitertijd zeg 1/125, flitser op M en dan met vermogensaanpassing van de flitser de juiste hoeveelheid licht proberen te zoeken. Eventueel aanpassen van je diafragma.
Ik weet niet hoe je scherp stelt, maar op een vallende druppel gaat niet. Ik hoop dat je je statief al hebt gevonden.
George
Je strepen ontstaan doordat je met te veel omgevingslicht werkt. Volgens mij kun je op deze manier strepen niet voorkomen. De snelheid waarmee de druppel over je sensor heen schiet is veel te groot.
Probeer in het donker te werken. Camera in M. kies diafragma, sluitertijd zeg 1/125, flitser op M en dan met vermogensaanpassing van de flitser de juiste hoeveelheid licht proberen te zoeken. Eventueel aanpassen van je diafragma.
Ik weet niet hoe je scherp stelt, maar op een vallende druppel gaat niet. Ik hoop dat je je statief al hebt gevonden.
George
Hoi George ik doe alles op M en stel ook op M scherp.
De oranje zijn aan het einde van de dag gemaakt en niet in het donker.
Maar het karton aan de raamkant neergezet dat werkt ook.
Omdat ik de flitser nog maar pas heb wil ik op deze manier er achter komen hoe de belichtingen verschillen
met bewegen en stilstaand en licht aanpassingen werkt.
De laatste keer in het donker kreeg ik ook strepen ik denk dat het komt door het tweede gordijn flitsen zoals al eerder werd geschreven. Ga nog lekker even verder klieren en meer opschrijven zodat ik het ook nog weet. Is wel handig !
En tja mijn statief ik heb geen idee waar die is gebleven..
En tips blijven welkom !Ik probeer alles...
De oranje zijn aan het einde van de dag gemaakt en niet in het donker.
Maar het karton aan de raamkant neergezet dat werkt ook.
Omdat ik de flitser nog maar pas heb wil ik op deze manier er achter komen hoe de belichtingen verschillen
met bewegen en stilstaand en licht aanpassingen werkt.
De laatste keer in het donker kreeg ik ook strepen ik denk dat het komt door het tweede gordijn flitsen zoals al eerder werd geschreven. Ga nog lekker even verder klieren en meer opschrijven zodat ik het ook nog weet. Is wel handig !
En tja mijn statief ik heb geen idee waar die is gebleven..

En tips blijven welkom !Ik probeer alles...
NAS Buikpijn
Nicole,
Er van uitgaande dat we het over dezelfde strepen hebben, worden deze veroorzaakt door de combinatie beweging, omgevingslicht en sluitertijd. Het flitsen van op het eerste of tweede gordijn heeft hier NIETS mee te maken. Wat ik in een eerdere post heb proberen te zeggen was alleen aanschouwelijk bedoeld. Alleen de PLAATS van de strepen wordt bepaald door het gordijn. Sorry voor de hoofdlettters.
Voor de rest, flits in het donker, klein beetje licht want anders zie je de druppel niet neer komen en speel met je diafragma in combinatie met je flitsvermogen.
Ik heb hetzelf ook geprobeerd en een afstandsbediening hiervoor aangeschaft. Was leuk om te doen.
George
Er van uitgaande dat we het over dezelfde strepen hebben, worden deze veroorzaakt door de combinatie beweging, omgevingslicht en sluitertijd. Het flitsen van op het eerste of tweede gordijn heeft hier NIETS mee te maken. Wat ik in een eerdere post heb proberen te zeggen was alleen aanschouwelijk bedoeld. Alleen de PLAATS van de strepen wordt bepaald door het gordijn. Sorry voor de hoofdlettters.
Voor de rest, flits in het donker, klein beetje licht want anders zie je de druppel niet neer komen en speel met je diafragma in combinatie met je flitsvermogen.
Ik heb hetzelf ook geprobeerd en een afstandsbediening hiervoor aangeschaft. Was leuk om te doen.
George