300mm en TC opties

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
AddyvdB

Re: 300mm en TC opties

Bericht door AddyvdB » do mar 05 2009 12:50 am

Bedankt voor jullie reacties. Ben er even een weekje tussen uit geweest vandaar mijn late reactie. Berichten tot nu oe zijn dat de afs 300mm f/4 icm tc 1.7 prima resultaten oplevert (ook op andere fora). Sigma schijnt toch erg wiselende exemplaren te leveren. Je hoort veel over dat iemand weer goed exemplaar heef ander weerk niet. Nikon zal ook veel meer waardevast zijn. Heb ook mn twijfels over het gebruikt van een TC 2.0 op welk objectief dan ook. Mijn twijfel zit nu nog in het feit of ik met 510mm in Botswana genoeg heb,

Nog even aan Arendoosterlee. Ik was wat ondeugend door mij zo op te stellen :mryellow: Cropfactor zorgt er namelijk niet voor dat je een 450 mm met een 300mm objectief krijgt op een DX camera. Beeldhoek en brandpuntsafstand blijven onveranderd. Met een beelduitsnede op de computer bereik je hetzelfde effect. los van verlies aan resolutie als de DX en FX bijvoorbeeld allebei 12MP zijn.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » do mar 05 2009 7:46 am

volgens mij veranderd je beeldhoek wel degelijk bij dx of fx .
maar het is nog vroeg dus misschien vergis ik mij .

groet ruud

yoyo

Bericht door yoyo » do mar 05 2009 10:23 am

Beeldhoek veranderd wel...

AddyvdB

Bericht door AddyvdB » do mar 05 2009 12:32 pm

Jullie hebben gelijk, bij mij was het erg laat toen ik dat typte :D Wat ik bedoelde is dat de fysieke eigenschappen niet veranderen van een objectief; 300mm blijft 300mm bij zowel DX toch FX toch? En daarmee dan bijvoorbeeld ook de DoF bij een gegeven diafragma ( de reden waarom de DoF zo groot is bij compactcamera´s in telestand)? Dan geeft een crop vanuit een FX in bv photoshop hetzelfde effect als direct gefotgrafeerd met een DX (los van eventueel verlies van resolutie als beide camera´s zelfde aantal MP op hun censor hebben)?

Of heb ik het niet begrepen?

yoyo

Bericht door yoyo » do mar 05 2009 1:30 pm

AddyvdB schreef:Jullie hebben gelijk, bij mij was het erg laat toen ik dat typte :D Wat ik bedoelde is dat de fysieke eigenschappen niet veranderen van een objectief; 300mm blijft 300mm bij zowel DX toch FX toch? En daarmee dan bijvoorbeeld ook de DoF bij een gegeven diafragma ( de reden waarom de DoF zo groot is bij compactcamera´s in telestand)? Dan geeft een crop vanuit een FX in bv photoshop hetzelfde effect als direct gefotgrafeerd met een DX (los van eventueel verlies van resolutie als beide camera´s zelfde aantal MP op hun censor hebben)?

Of heb ik het niet begrepen?
Ja. Een brandpuntafstand van een objectief is een vast gegeven. Alleen wordt de beeldhoek van de 300mm op een DX sensor gelijkwaardig aan een 450 brandpunt op een FX sensor. En ja, dat is gelijk aan het maken van een DX crop op een FX afbeelding in photoshop.

Igor

Bericht door Igor » ma mar 09 2009 11:43 am

Hoi Addy,

Ik heb de Sigma 300 2.8 APO HSM en de 2.0X extender. Deze gebruik ik op mijn D300. Ik moet zeggen dat ik de extender nauwelijks gebruik. Voor mijn gevoel lelijke bokeh, maar heb te weinig foto's gemaakt om dat hard te maken.
Waar woon je? Je mag hem wel eens uitproberen als je wilt.

Groeten,

Igor

Willem Helsen

Bericht door Willem Helsen » ma mar 09 2009 8:15 pm

Hello

Ikzelf gebruik, voreger op men D70s, nu op men D90 de combinatie Sigma 100-300mm f:4 + Sigma 1.4x TC. Ik ben zeer tevreden over deze combi. AF blijft goed en qualiteit is naar mijn mening super ondanks dat het een zoom is. En voordeel vind ik ook het dat door zijn zoomrange hij iets allrounder is.

Voorbeelden vind je hier...

http://forum.belgiumdigital.com/f44/ois ... 69716.html

http://forum.belgiumdigital.com/f44/uit ... 12588.html

http://forum.belgiumdigital.com/f44/vlu ... 60976.html

Mvg

AddyvdB

Bericht door AddyvdB » di mar 10 2009 6:32 pm

Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb ook maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een aantal professionele natuurfotografen aangeschreven. Boodschap is dat wat je ook hebt je altijd wel in situaties terecht komt waarin je te weinig bereik blijkt te hebben. Gewoon je stijl daarop aanpassen en de foto´s maken die je kunt maken onder de omstandigheden. Ik neig dan ook naar een totaal van 500mm op mijn D700. Enerzijds vanwege budget anderzijds omdat ik denk dat de 300mm f/4 met en zonder de 1.7TC mij meer beeldkwaliteit gaat opleveren. Kom ik in situaties waarin ik voor dierenportretten 600mm of meer nodig heb, dan heb ik pech en moet ik ander soort foto´s maken.

Igor wat een vriendelijk aanbod !!! Ik ga eerst wat stoeien met de 300mm 1.7TC combo (mag ik waarschijnlijk van iemand midagje lenen). Mogelijk dat ik nog eens op je aanbod terugkom echt top!!

Groeten,
Addy

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”