Expose to the right

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Expose to the right

Bericht door ahhveurink » wo mar 11 2009 5:12 pm

Is ' expose to the right ' vooral handig als ik zware bewerkingen op een foto wil uitvoeren, of is dit een principe dat eigenlijk altijd te prevaleren is(in RAW en in veel mindere mate in JPEG)? M.a.w. moet ik mijn foto's opzettelijk altijd "foutief" (want over-) belichten?

Anja

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Expose to the right

Bericht door gijs sandberg » wo mar 11 2009 5:16 pm

Anja,

Het belangrijkste is dat je alle relevante beeldpartijen ergens in het histogram terugziet.

Als je op de LCD monitor de knipper-functie aanzet kan je zien welke delen van de foot ""buiten" het histogram vallen en dus over- of onderbelicht zijn.

Als een foto ruim binnen de marges van het histogram past, is het minder relevant of alles wat naar links of naar rechts staat.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mar 11 2009 5:37 pm

Toevallig heb ik er net zijdelings iets over geschreven in een andere reactie. Misschien kan Anja er ook nog info uithalen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 78#p249778
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mar 11 2009 6:10 pm

Op zich klopt het nog steeds: mits binnen het histogram liever een stuk missen aan de onderkant van je histogram. De reden: in het bovenste deel van het histogram worden veel meer helderheidsgradaties onderscheiden. Naar ik begreep zit 50% van je helderheidsbereik in het bovenste kwart van je histogram. Als je dat dus niet gebruikt is dat eigenlijk zonde.

Nadeel: het betekent veelal wel dat je achteraf nog wel even moet werken om de foto op de goede helderheid te krijgen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marco

Bericht door Marco » wo mar 11 2009 6:28 pm

Patrick schreef:Op zich klopt het nog steeds: mits binnen het histogram liever een stuk missen aan de onderkant van je histogram. De reden: in het bovenste deel van het histogram worden veel meer helderheidsgradaties onderscheiden. Naar ik begreep zit 50% van je helderheidsbereik in het bovenste kwart van je histogram. Als je dat dus niet gebruikt is dat eigenlijk zonde.

Nadeel: het betekent veelal wel dat je achteraf nog wel even moet werken om de foto op de goede helderheid te krijgen.
Boven- of onderkant ? Moeten we dan onze camera een kwartslag draaien ?
je bedoelt links of rechts, waarbij 50% van de informatie in het rechter quadrant staat ?

iJoost

Bericht door iJoost » wo mar 11 2009 6:43 pm

Gewoon zorgen dat het "berglandschap"netjes rechtsonder in de hoek op de grond uitkomt. Dan heb je het maximale uit de sensor gehaald (qua ruis) zonder echt beeldinformatie te verliezen. Als je daardoor nog een minimale nabewerken moet plegen (door even aan de Levels te trekken) om het er weer goed uit te laten zien, dan is dat de kleine prijs die je daarvoor betaalt.

mikemix

Bericht door mikemix » wo mar 11 2009 8:45 pm

Ik geef altijd aan dat je juist moet belichten en dus altijd je histogram goed in de gaten moet houden.
Veelal wordt geadviseerd om (flink) onder te belichten om klippen te voorkomen echter,
op hoge ISO zie je dan juist dat er meer ruis zichtbaar wordt.
Tuurlijk met klippen (te wit/overbelicht) gaat er detail verloren wat veelal als NEF ook niet
meer is te herstellen maar voor de meeste beeldinformatie moet je proberen zo precies mogelijk te belichten
en dus zorgen dat de histogram rechts zo ver mogelijk reproduceert.

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » zo mar 15 2009 12:41 pm

Thnx allemaal!

Anja

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”