Ere wie ere toe komt! De Nikon F is 50 jaar!

Discussies over verzamelobjecten
GdP

Ere wie ere toe komt! De Nikon F is 50 jaar!

Bericht door GdP » di mar 10 2009 10:59 pm

Van de Nikon F is het nu inmiddels 50 jaar geleden dat hij voor het eerst op de markt kwam. Een camera die ik altijd graag had willen hebben, maar hij was voor mij toen te duur.
Enige jaren geleden heb ik hem toch gekocht, maar toen was het al een ‘museumexemplaar’.
Ik heb het niet kunnen laten om daar een groot aantal foto’s mee te maken.
Een paar jaar geleden ook eens op koninginnedag. Toen kwam ik niet echt aan fotograferen toe, omdat menigeen wilde weten wat voor apparaat dat nu wel niet was. En of daar wel goede foto’s mee gemaakt konden worden. Ik kon ze gelijk geruststellen. Je kan er nog steeds prachtige foto’s mee maken!

Ik open dit onderwerp met een foto van de Nikon F. De foto is gemaakt met een Nikon Coolpix P50. Plaats rustig jullie eigen foto’s hier onder van de Nikon F, met ook een grootaantal detailfoto’s.

De Nikon F was 50 jaar geleden een top camera. Voor mij is hij dat nog steeds.

Ere wie ere toe komt!

Afbeelding

reebruine ogen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Ere wie ere toe komt! De Nikon F is 50 jaar!

Bericht door reebruine ogen » di mar 10 2009 11:03 pm

wat een leeftijd....
en als je ziet wat er sinds die tijd dan allemaal al weer veranderd is...gelukkig gaat dit bij mensen iets minder hard :P :P
groet, Marielle
leer zien wat er wel goed is

en vooral:GENIET
Marielle

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » wo mar 11 2009 5:40 pm

gerrit eigenlijk nog wel wat foto`s erbij plaatsen die met dit toestel gemaakt zijn om het af te maken als topic starter 8)

groet ruud
Laatst gewijzigd door ruud op wo mar 11 2009 6:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » wo mar 11 2009 6:06 pm

Tja, kan wel het vervolg als foto tonen (F3HP, F4S, F5) F1 heb ik alleen in de vorm van de Canon New F1 :) die is alleen nog lang geen 50.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo mar 11 2009 6:26 pm

Dames en Heren,

Ik ben het van harte eens met Gerrit.

Het NIkon F is niet voor niets herdacht met enige pagina's in het laatste clubblad.

Wat velen kennerlijk niet gezien hebben is de Quizvraag op pagina 10.
U kunt nog insturen. e-mail bladredactie@nikon-club-nederland.nl voor 14 maart 2009.
Dankzij The Printer wordt een tweetal collectors-items verloot onder de goede inzenders.

De foto waarin een foutje zit:

Afbeelding

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

GdP

Bericht door GdP » wo mar 11 2009 8:20 pm

ruud schreef:gerrit eigenlijk nog wel wat foto`s erbij plaatsen die met dit toestel gemaakt zijn om het af te maken als topic starter 8)

groet ruud

Het ligt in mijn bedoeling nog een groot aantal detailfoto’s van de camera te plaatsen, maar deze week heb ik daar niet voldoende tijd voor.

Een foto die gemaakt is met deze camera zal niet verschillen met een foto die gemaakt is met mijn Nikon F6.

Analoog is het de kwaliteit van het objectief wat het eindresultaat bepaald.
Op de camera passen Ai-type objectieven, maar ook de zgn. non Ai.

Van non-Ai heb ik een aantal objectieven die maar weinig onderdoen voor de huidige objectieven. Ze zijn alleen wat minder goed ontspiegeld. Maar de foto’s zijn gewoon van professionele kwaliteit.

Je moet alleen alles met de hand op de camera instellen, en dat duurt even. :)

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo mar 11 2009 9:52 pm

Leuk artikel zonet nog even gelezen in clubblad.

Ik heb nog een vraagje. Waar werd het vorkje voor gebruikt, toen er nog geen Photomic zoeker beschikbaar was?
Misschien een domme vraag, maar heb dat nooit goed begrepen.

Ook is mij niet duidelijk waarom andere merken geen vorkje gebruikten. Dat kan te denken geven. Hadden zij voor de lichtmeter koppeling dan toch een beter systeem ontwikkeld?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do mar 12 2009 7:51 am

Pruimpit schreef:Leuk artikel zonet nog even gelezen in clubblad.

Ik heb nog een vraagje. Waar werd het vorkje voor gebruikt, toen er nog geen Photomic zoeker beschikbaar was?
Misschien een domme vraag, maar heb dat nooit goed begrepen.

Ook is mij niet duidelijk waarom andere merken geen vorkje gebruikten. Dat kan te denken geven. Hadden zij voor de lichtmeter koppeling dan toch een beter systeem ontwikkeld?
De laatste vraag eerst. Andere merken hadden ook wel automatische objectieven of een koppeling met de lichtmeter. Er was aan de F eigenlijk niks nieuws, het bijzondere was dat er opeens een camera was die en automatische objectieven en een lichtmeterkoppeling en een goede kwaliteiten en .. enzovoort had.
(lees op m'n website het verhaal 50 jaar F.)

De eerste Photomic was vast al in ontwikkeling toen de F in maart 1959 werd aangekondigd. En de eerste F's hadden een prisma zonder lichtmeter of de opzichtzoeker. De eerste Photomic is uit april 1962.

En toch had dat vorkje zin. Bij de meetzoekers waren er al vanaf 1957 Nikon lichtmeters, gewoon los, Later kwam er een boostercel bij en bij de later aangepaste SP was er een mechanische koppeling tussen sluitertijdenknop en de lichtmeter. Latere SP's hebben dus een karteling op de sluitertijdenknop. Deze lichtmeter werkte ook op de S3 en S3M.

Op het moment dat de F kwam was die lichtmeter met een booster aangepast. De lichtmeter werd naast - op de sluitertijdknop geplaatst en onder in de booster kon het vorkje voor een koppeling met het diafragma zorgen.

Op de site van Nico van Dijk staat een duidelijke foto (te groot voor dit forum) en in het ultieme naslagwerk van Uli Koch staat veel meer:
http://www.nicovandijk.net/nikonf.htm

Ook de eerste Photomomics hadden een koppeling met de sluitertijdenknop en het diafragma.
Afbeelding
foto: http://www.mir.com.my
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr mar 13 2009 9:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » do mar 12 2009 9:45 am

P,

re: voor Photomics

Kort gezegd: bij de introductie van de Nikon F was er een Selenium opsteek lichtmeter, afgeleid van de versie voor Meetzoeker-kamera's.
Nieuw aan de NIkon F was de koppeling van de diafragmaring, daar diende toen het vorkje al voor.
Die koppeling is de reden dat de diafragmaring tegen de kamera aan zit (op een gestandaardiseerde plaats).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

GdP

Bericht door GdP » do mar 12 2009 12:09 pm

De bovenkant!

(Voor een volgende zal ik eens kijken of ik niet beter kan flitsen, het licht komt nu te veel van één kant.)

Afbeelding

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » wo mar 25 2009 9:18 pm

reebruine ogen schreef:wat een leeftijd....
en als je ziet wat er sinds die tijd dan allemaal al weer veranderd is...gelukkig gaat dit bij mensen iets minder hard :P :P
groet, Marielle
Op zich valt het allemaal wel mee toch. Als je de Nikon F vergelijkt met een moderne DSLR, zijn de verschillen niet zo heel groot. De "form factor" is in principe hetzelfde. Alles wat er toen kon, werkt nu nog steeds op min of meer dezelfde manier.

GdP

Bericht door GdP » do mar 26 2009 7:48 pm

Gemaakt met twee flitsers. Eén in een paraplu, en de andere tegen het plafond.
Ik ben op zoek naar een goede belichting voor meer detail foto's.

Afbeelding

Het vuiltje zit op de tafel. :)

GdP

Bericht door GdP » ma apr 20 2009 9:41 pm

Afbeelding

Met twee gloeilampen.

Javelin
Clublid
Clublid

Bericht door Javelin » di apr 21 2009 7:41 pm

Gerrit,

Volgens mij is jouw 50mm objectief enkele jaren jonger dan de camera zelf.........

Groeten

Jan
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.

Plaats reactie

Terug naar “Fotografica”