lucky-Pictures schreef:Hmm, idd....
Ik heb er eigenlijk niet bij stil gestaan dat het ook aan mij kan liggen
Onderstaande foto heb ik met een statief gemaakt, deze is wel scherp. Maar ik kan niet altijd op statief foto's maken...
Ik schiet mijn foto's op de A stand, ik ben nog steeds lerende om manueel te fotograferen. Maar dat krijg ik niet onder de knie...
Met mijn 50 mm 1.4 zijn mijn portret foto's scherp en die neem ik toch uit de hand.....
Het technische gedeelte blijf ik heel moeilijk vinden...
Ik verontschuldig me voor mijn vraag, ik had ook bij mezelf moeten kijken

....
Je hoeft je niet te verontschuldigen vragen mag je hier alles.
Je 50 f1.4 is toch een heel stuk lichtsterker wat in de A stand resulteert in een iets snellere sluitertijd waardoor bewegingsonscherpte sneller word uitgesloten.
Maar probeer eens met de tamron op M en hanteer dan gewoon de sunny f16 regel voor je belichting. Wel als de zon schijnt en met de zon mee fotograferen.
Sunny f/16 iso = 1/iso @ f16
ISO 200
1/100------1/200-------1/400------1/800------1/1600------1/3200
f/22--------f/16---------f/11---------f/8---------f/5.6--------f/4
Gebruik je meter in de camera om te controleren of wat je ingesteld hebt een beetje klopt. als je op deze manier gaat fotograferen leer je vanzelf een beter gevoel aan voor belichting.
Zo is er ook een regeltje om bewegingsonscherpte te voorkomen bijv . met een 80mm objectief is de laagste sluitertijd 1/80 s let wel dat het alleen geld voor beweging die jij met de camera maakt. Als je onderwerp in beweging is kun je wel eens nog veel snellere tijden nodig hebben om beweging onscherpte te voorkomen.
Luc