RINGFLITSER SB 29S

Discussies over flitsers
Plaats reactie
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

RINGFLITSER SB 29S

Bericht door olle_griese » vr mar 02 2007 12:15 am

Past deze flitser op een 105mm VR micro?
Wil je mooie macro,s maken heb je een flitser nodig ben ik achter, en de SB800 is nou niet de ultieme flitser voor dit doel.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr mar 02 2007 6:58 am

Uit de Catalogus:
"De flitser wordt standaard geleverd met 3 adapterringen voor 52 millimeter, 62 millimeter, en 72 millimeter objectieven. De flitser is speciaal gemaakt om met de micro Nikkor objectieven te werken."

Er is echter een probleem. Deze flitser werkt nu alleen compleet automatisch op alle camera's tot de F-6. Ook op de D100 werkt het nog.

Alle latere camera's hebben een andere flitssynchronisatie, waardoor je alleen manueel met deze flitser kunt werken. De automatiek van de flitser zelf is wel te gebruiken. Of dat voor macro voldoende is??

Er is een alternatief: de SB-R200

G.van Duinen

RINGFLITSER SB 29S

Bericht door G.van Duinen » vr mar 02 2007 10:06 am

Je mag mijn Nikon SB R1 macro flitsset wel even uitproberen Olle.............GvD. mail me ff een PB.

ML

Bericht door ML » vr mar 02 2007 12:21 pm

Ik heb zelf de sb-29 (dus zonder 's') Daarmee zijn zeker heel mooie resultaten te krijgen met de D200. Gewoon -en dit is toch al standaard bij digitaal fotograferen ??- je histogrammen bekijken. Dit was ook het antwoord van nikon toen ik die vraag aan hen voorlegde.
Bij mij resulteerd dit meestal in 1/4 flitsintensiteit, diafragma tussen 11 en 22, afhankelijk van vergrotingsmaatstaf. (105 mm macro, niet vr)
Met de sb-800 los van de camera vind ik ook leuk werken met macro en laatst heb ik zelfs de combinatie gebruikt met de sb-29 op de camera, en de sb-800 los erachter (op su-slave en alles handmatig )
blijft leuk speelgoed !

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: RINGFLITSER SB 29S

Bericht door olle_griese » vr mar 02 2007 3:54 pm

G.van Duinen schreef:Je mag mijn Nikon SB R1 macro flitsset wel even uitproberen Olle.............GvD. mail me ff een PB.
Dat is heel vriendelijk aangeboden maar die flitser is me te duur.
Als ik hem uitprobeer bij je weet ik precies hoe dat gaat, ben helemaal verkocht en koop dat ding.
450 euro en dan nog even een SU-800 er bij , 650 euro, hoppa, alsof het niks is.
Ik denk dat ik toch maar voor een gebruikt SB-29 (met of zonder s ) ga, die zijn te koop rond de 175 euro, en zoals ik van ML begrijp werkt dat dus wel.
En van Hans begrijp ik dat er een 72mm adaperring bij is dus dat moet passen.

vanson

Re: RINGFLITSER SB 29S

Bericht door vanson » vr mar 02 2007 4:59 pm

olle_griese schreef: En van Hans begrijp ik dat er een 72mm adaperring bij is dus dat moet passen.
Heeft de 105mm micro VR geen filtermaat van 62mm ???

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr mar 02 2007 5:28 pm

Net even gekeken,
klopt , 62 :oops:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid