Leica Objectieven op een D200 ?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Leica Objectieven op een D200 ?

Bericht door L.Cavalier » do mar 12 2009 8:30 pm

Graag vernam ik of er een ring bestaat die het mogelijk maakt om Leicaflex objectieven op een D200 te gebruiken,ik heb een prachtige 400 mm Televyt zien liggen voor een meer dan betaalbare prijs!
Dat belichting en scherpstelling met de hand moeten gebeuren is geen probleem.
Maar het scherpstellen op oneindig zou wel moeten behouden blijven!
Mvg L.Cavalier

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Leica Objectieven op een D200 ?

Bericht door gijs sandberg » do mar 12 2009 9:00 pm

L,

Zoek eens in het assortiment van Novoflex, die maken vele curieuse ringen. www.novoflex.de

Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

mikemix

Bericht door mikemix » do mar 12 2009 9:06 pm

Volgens mij heb je hier meer aan:

http://www.leitax.com/leica-lens-for-nikon-cameras.html

Nog een leuk linkje voor wat jij bedoelt:

http://www.leitax.com/conversion/leica/ ... index.html

yoyo

Bericht door yoyo » vr mar 13 2009 12:07 am

Ik sprak laatst iemand die zo'n 400mm had en het helemaal niets vond. De scherpstelling had zo'n grote slag dat hij bleef draaien. Hij miste elke keer de scherpte op het juiste moment.

mikemix

Bericht door mikemix » vr mar 13 2009 8:18 am

yoyo schreef:Ik sprak laatst iemand die zo'n 400mm had en het helemaal niets vond. De scherpstelling had zo'n grote slag dat hij bleef draaien. Hij miste elke keer de scherpte op het juiste moment.
Voor dat soort doeleinden gebruik je een AF (S) voor al het andere een Leica.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr mar 13 2009 9:07 am

Welk objectief heb je ??

Het enige antwoord van Googel:
I have owned the 400mm/560mm f/5.6 televyt focusing mechanism for the last 33 or 35 years.
En dat is dan kennelijk ook een typefout.
Leica heeft 3 bajonetten gehad.
Leicadraad 39 mm
Leica M
Leica R
en met de vierde zijn ze nu bezig in hun nieuwe camera, nog niet gezien.

Kijk eens:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=31273654

Op het plaatje de f6,8 versie, maar en zijn er veel meer:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr mar 13 2009 1:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

iJoost

Bericht door iJoost » vr mar 13 2009 9:36 am

yoyo schreef:Ik sprak laatst iemand die zo'n 400mm had en het helemaal niets vond. De scherpstelling had zo'n grote slag dat hij bleef draaien. Hij miste elke keer de scherpte op het juiste moment.
Met de hand scherpstellen is wel een vaardigheid die je echt even moet leren. Als je tenminste niet zo oud bent dat je het nog kon... ;-)

Maar dan maakt zo'n lange slag het je juist mogelijk om nauwkeuriger en met meer controle scherp te stellen dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Goud waard bij de grootste diafragma openingen en de langere brandpuntsafstanden. En ja, de prijs die je daarvoor betaalt is de snelheid die je daarbij inlevert. Maar daar zijn ook wel weer de nodige trucjes en handigheidjes voor.

Wat niet wegneemt dat auto focus ook erg handig is. Keuzes.

yoyo

Bericht door yoyo » vr mar 13 2009 10:39 am

Het probleem is dat je 400mm nauwelijks gebruikt bij statische objecten en de scherptediepte is dermate dat focus heel belangrijk wordt. Een standaard focuspunt waar je je onderwerp verwacht is vaak niet genoeg. Tenzij je grote diafragma's gebruikt, maar dan heb je geen 2.8 nodig.
Eer dat je een oplossing hebt gevonden ben je meestal te laat.

Het waren niet mijn woorden, maar de woorden van een eigenaar die het objectief ook mee had gehad op safari.
Maar ik kan me het probleem prima voorstellen als je tig keer de focusring moet overpakken.

Verklaard denk ik ook de huidge marktwaarde. Groot, zwaar, onhandelbaar en weing keepers.

Ik begreep dat het over de onderstaande setup ging. Ding is modulair en bestaat uit twee delen.
Een focus module en een voorstuk voor 280mm, 400mm of 560mm. Hij schuint ook minder scherp te zijn dan zijn niet modulaire voorganger.
Afbeelding
Afbeelding
Leica APO-Telyt-R 400mm/f2.8 modular lens

L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Bericht door L.Cavalier » vr mar 13 2009 8:23 pm

Iedereen bedankt voor de reacties,welk type het is ga ik één dezer dagen eens juist bekijken,want er stonden diverse Leicaflex objectieven in de etalage.
Alle Leicaflex objectieven kunnen niet allemaal van een Nikon bajonet voorzien worden,de meeste wel er staat een lijst op de aangehaalde site door' mikemix 'ergens hierboven,maar een Telyt 400 mm zou om fysieke redenen niet kunnen,je kan wel een e-mail sturen en zo te weten komen of er al dan niet een Nikon bayonet opgeschroefd kan worden nadat de Leicaflex bayonet verwijderd is.
Maar misschien ben ik van de ouderwetse stempel....ik heb jaren met een Leica M3 en met Summicrons enz.gewerkt als beroepsfotograaf,toen ik omschakelde wegens de zeer slechte service toen van Leica in Belgie was het eerste dat ik in de donkere kamer tijdens het vergroten zag dat de scherpte van de toenmalige Nikon objectieven het niet haalde van een Leica objectief....het verschil in scherpte en contrast (toen analoog) van een Elmarit 2.8/90 mm vergeleken met een Nikkor 85/1.8 was in de vergroter al te zien!
Hopelijk is dat nu niet meer zo.....maar het doet zeer als je daar tussen de Soligors en andere troep een paar prachtige objectieven van Leica ziet staan met een waarde van toen rond de 12.000 € voor de prijs van ongeveer 700 €.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”