Sharpener pro 3!!

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
leon van den akker
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Sharpener pro 3!!

Bericht door leon van den akker » vr mar 13 2009 1:06 pm

Een goede middag allemaal en alvast een goed weekend toegewenst!
Wie heeft er al ervaring met Sharpener pro 3 van Nikon. En zo ja, lukt het jullie dan ook om de toegepaste scherpte ook weer terug te zien in CS3? (mij lukt dat dus niet)
Ik heb een trial-versie.
Ben benieuwd!

groet,
Leon
met vriendelijke groet,
Leon van den Akker
http://www.flickr.com/photos/leon55/" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Re: Sharpener pro 3!!

Bericht door Marten » vr mar 13 2009 7:27 pm

leon van den akker schreef:Wie heeft er al ervaring met Sharpener pro 3 van Nikon. .
Leon
Niet van Nikon, maar van NIK software.
http://www.niksoftware.com/sharpenerpro/usa/entry.php
Ik heb er geen ervaring mee, helaas.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » vr mar 13 2009 8:28 pm

De sharpener heeft twee modi:
RAW presharpening
Output sharpening

Bij die eerste zie ik ook weinig tot geen verschil (blijkbaar zijn mijn RAW's al retescherp :) )
Die output sharpener zie je duidelijk. Zeker als je een beetje met de hendels en pedalen gaat zitten spelen in de Nik interface.

Onderkant van de foto is 'default'. de bovenste helft van de foto is output-sharpened voor print (wel wat overdreven).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door willemr op vr mar 13 2009 8:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

leon van den akker
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door leon van den akker » vr mar 13 2009 8:37 pm

willemr schreef:De sharpener heeft twee modi:
RAW presharpening
Output sharpening

Bij die eerste zie ik ook weinig tot geen verschil (blijkbaar zijn mijn RAW's al retescherp :) )
Die output sharpener zie je duidelijk. Zeker als je een beetje met de hendels en pedalen gaat zitten spelen in de Nik interface.
Klopt helemaal wat de outputsharpener betreft. Maar als ik dan op de OK-knop druk dan gaat ie weer terug naar de afbeelding in fotoshop en dan zie ik de verscherping niet meer. Is dat bij jou ook zo? Of is deze software alleen maar bedoeld om van hieruit te printen?

groet,
Leon
met vriendelijke groet,
Leon van den Akker
http://www.flickr.com/photos/leon55/" onclick="window.open(this.href);return false;

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » vr mar 13 2009 9:33 pm

Ik open de plugin, pas de sharpening toe en klik op OK. Vervolgens een paar seconden een zandloper, terwijl PS een extra laag aanmaakt met daarin de aanpassing. Daarna is het gewoon een (sharpened) laag in PS en kan je verder je ding doen.
Het is niet dat je vanuit de sharpen interface print ofzo.

Ben niet bekend met de evaluatie beperkingen. Kan zijn dat je gewoon tegen een beperking aanloopt.

Marco

Bericht door Marco » vr mar 13 2009 10:23 pm

Leon,

Bekijk de tutorials van Nik nog even.
Voor het gebruik van Sharpener Pro moet je eerst je foto omzetten voor gebruik met slimme filters. Vergeef me de vertaling, origineel heet het convert for smart filters.

Daarna kan je aan de slag.
Ik heb nog geen print ervaringen na het verscherpen met dit programma, verklein ik voor plaatsen op internet naar 1024 pixels, dan gaat het verschrikkelijk over de top. Op het originele formaat ziet het er op het scherm wel erg goed uit.

groet,
Marco

leon van den akker
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door leon van den akker » za mar 14 2009 8:08 am

Hoi Marco,
Hij doet het!!
Maar met de verscherping moet er nog wel even geoefend worden. In mijn geval verminder ik al gauw naar een verscherping van +/- 25% dan een beetje contrast erbij en dan ziet het er al een stuk natuurlijker uit. Want als je de verscherping gebruikt met de vooringestelde preset dan knalt hij er inderdaad uit.
Hardstikke bedankt!
Nu nog even leren hoe ik hier een foto moet posten.
Voor het gebruik van Sharpener Pro moet je eerst je foto omzetten voor gebruik met slimme filters. Vergeef me de vertaling, origineel heet het convert for smart filters.

Daarna kan je aan de slag.
Ik heb nog geen print ervaringen na het verscherpen met dit programma, verklein ik voor plaatsen op internet naar 1024 pixels, dan gaat het verschrikkelijk over de top. Op het originele formaat ziet het er op het scherm wel erg goed uit.

groet,
Marco
met vriendelijke groet,
Leon van den Akker

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » za mar 14 2009 8:41 am

Marco schreef:Leon,

[...]
Is bij mij niet nodig. Maakt niet uit of het een indexed layer, RGB, 8 of 16 bit foto is (32 bit foto's werken bij mij alleen met de HDR plugin van Photomatix).

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”