Marten schreef:Patrick schreef:De Nikon 12-24 wordt trouwens veel tweedehands aangeboden door mensen die overstappen naar full frame (FX) camera's. Dat is voor mij altijd de eerste keuze; ik laat het geld afschrijven op een objectief liever aan anderen over!

Hetzelfde geldt ook voor de Sigma 10-20 en de Tokina 12-24; ik zie ze regelmatig aangeboden worden.
Maar waarom worden de Sigma's en de Tokina's zoveel aangeboden?

Dat is heel simpel Marten, mensen laten zich gek maken door fora zoals deze
Het is een statussymbool om met originele dure objectieven rond te zeulen
Kijk maar bij velen in de onderschriften, het duurste is soms nog niet goed genoeg
Overgens kan ik mij heel goed voorstellen dat een professionele fotograaf wel gebruik maakt van het duurste glas.
Qua bouwkwaliteit zal het in bepaalde gevallen wel iets beter zijn en optisch bij vergrotingen van 2 x 3 meter zal er in bepaalde gevallen een klein verschil naar boven kunnen komen.
Maar de meeste amateurs komen niet boven een A4 uit en in enkele gevallen A3 en in nog minder gevallen misschien A1 of A0.
Maar voor die ene afdruk A0 in mijn leven ga ik niet 3 of meer keer zoveel geld uitgeven voor een objectief.
Tenzij ik geld over heb, dan zou ik de D3 met 14-24mm 24-70mm en iets van 200-500mm er bij kopen
Maar dat zit er niet in helaas dus doe ik het met wat ik nu heb wel Nikon en niet Nikon en daar ben ik best gelukkig mee
Groetjes George