Iso

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
ilse

Iso

Bericht door ilse » zo mar 15 2009 3:01 pm

Ik ben na een fotocursus toch maar van plan om zelf een knappe camera aan te schaffen en zit Marktplaats af te struinen voor een D90. IK vroeg me alleen het volgende af, (let wel ik ben een beginner he). De Isowaarde begint bij 200 lees ik overal. In de gevolgde cursus heb ik juist veel foto's gemaakt met Isowaarde 100. Ga ik dit niet missen?
En nog een vraagje, met welk objectief kan ik het best beginnen? Ik weet dat ik na verloop van tijd een Macrolens wil, want ik fotografeer veel (rots)planten en die zijn nogal klein.
(de cursus heb ik gedaan met een Compactcamera van mijn zus Panasonic DMC-FZ50)

Gr. Ilse

yoyo

Re: Iso

Bericht door yoyo » zo mar 15 2009 3:08 pm

Koop voor Macro een goede compactcamera zoals de Panasonic DMC-LX3.
Neem voor de D90 een tweedehands 17-35/2.8

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo mar 15 2009 3:17 pm

Welkom op deze site.
Lees eens de gebruiksaanwijzing van de D90 bij Nikon Nederland. Daar lees je dat ISO 100 net als ISO 6400 bereikbaar zijn.
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list
Daar Producttype selecteren: Relflex digitaal, daarna Product selecteren: je D90 en daarna kun je onder bij het tabblad Handleidingen die van de de D90 al downloaden.

Op marktplaats zul je weinig D90's tegen komen. In de winkels des te meer.

Rozemarijn

Bericht door Rozemarijn » zo mar 15 2009 5:53 pm

Misschien is de Sigma AF 18-50/2.8 EX DC HSM Macro voor jou interessant. Het is een licht sterke lens en je hebt ook de mogelijkheid om macro's ermee te nemen... niet zoals met een echte macro lens, maar je hebt in ieder geval al iets.

Weef

Bericht door Weef » zo mar 15 2009 6:49 pm

Voor het geval je het nog niet zeker weet.

Hier mijn favoriete link http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » zo mar 15 2009 9:54 pm

Ga voor jezelf eens na waarom je zo graag op 100ASA wil werken. Als het echt moet kun je waarschijnlijk met een grijsfilter ook je doel bereiken.
De tijd van fijnere korrel en mooiere kleuren is voorbij, in de digitale wereld geldt eigenlijk alleen nog een verhaal over ruis bij gevoeligheden waar we met film iedere zweem en korrels die met het blote oog op het negatief zichtbaar waren accepteerden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 15 2009 10:16 pm

Rozemarijn schreef:Misschien is de Sigma AF 18-50/2.8 EX DC HSM Macro voor jou interessant. Het is een licht sterke lens en je hebt ook de mogelijkheid om macro's ermee te nemen... niet zoals met een echte macro lens, maar je hebt in ieder geval al iets.
Ik weet niet of de macro-stand in alle brandpuntbereiken te gebruiken is (dikwijls slechts in één stand wat dan ook nog aan de groothoekzijde ligt), maar voor macro zou deze brandpunt(enreeks) in dat geval dan wellicht te kort kunnen zijn om voldoende afstand tot je onderwerp te hebben. Alleen als je de 50mm stand zou kunnen inzetten bij macro is het praktisch bruikbaar. Misschien kan een van de gebruikers over deze lens daar wat meer over vertellen.
(Beter is een macro-brandpunt bij iets van 60 tot 105mm bij het DX formaat).
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo mar 15 2009 10:51 pm

Ilse,

Op marktplaats zel je niet snel een D90 tegenkomen, het is een courante kamera.
Bovendien heb ik mijn bedenkingen bij tweedehands digitale kameras, je moet maar afwachten hoe goed de sensor is.

ISO 100 is wel te bereiken in standen als Lo-1, anders moet je gewoon een D3x kopen (grapje)

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Marco

Bericht door Marco » zo mar 15 2009 11:05 pm

gijs sandberg schreef: Bovendien heb ik mijn bedenkingen bij tweedehands digitale kameras, je moet maar afwachten hoe goed de sensor is.
Net zo goed of slecht als bij een nieuwe uit de winkel Gijs.
Bij aankoop visueel controleren op vuil en krasjes en een aantal testfoto's maken.

Een nette gebruikte D80 zou een goed alternatief kunnen zijn voor Ilse om mee te beginnen.
Misschien zwerven er hier en daar nog een aantal stuks nieuw in de uitverkoop, bijvoorbeeld bij een of andere Mediamarkt.

Succes Ilse !

groet,
Marco

Rozemarijn

Bericht door Rozemarijn » ma mar 16 2009 12:56 pm

Léon Obers schreef:Ik weet niet of de macro-stand in alle brandpuntbereiken te gebruiken is (dikwijls slechts in één stand wat dan ook nog aan de groothoekzijde ligt), maar voor macro zou deze brandpunt(enreeks) in dat geval dan wellicht te kort kunnen zijn om voldoende afstand tot je onderwerp te hebben. Alleen als je de 50mm stand zou kunnen inzetten bij macro is het praktisch bruikbaar. Misschien kan een van de gebruikers over deze lens daar wat meer over vertellen.
(Beter is een macro-brandpunt bij iets van 60 tot 105mm bij het DX formaat).

Ik denk dat je gelijk hebt, ik ben naar Flickr op de Sigma 18-50mm macro pool http://www.flickr.com/groups/sigma1850exdcmacro/pool/ gaan kijken en al de close-up foto's daar zijn genomen met 50mm. Hier een aantal voorbeelden die ik gevonden heb:
http://www.flickr.com/photos/aerimescu/ ... 66499@N00/
http://www.flickr.com/photos/9395716@N0 ... 66499@N00/
http://www.flickr.com/photos/34172728@N ... 66499@N00/
http://www.flickr.com/photos/toshi123/3 ... 42595@N21/

Willem Helsen

Bericht door Willem Helsen » ma mar 16 2009 1:45 pm

Hello

D90 zal je idd niet al te snel tegenkomen op marktplaats, is de recentste camera van Nikon en opvolger van D80 welke wel gemakkelijker te vinden zijn.

Wat betreft die Sigma 18-50mm, deze heeft een vergrotingsmaatstaf van 1:3 wat meer close up is. Echte macro wilt zeggen 1:1 of zelfs kleiner maar dan gaat men al van micro spreken....
Ik zou persoonlijk eerder opteren om dan gewoon een kitlens zijnde Nikon 18-70mm of 18-105VR ofzo te nemen en een macrolens genre Tamron 90mm f2.8 of Sigma 70mm f2.8 aan te schaffen...
Hier ge je veel meer plezier aanbeleven dan aan close-ups te nemen met de Sigma 18-50mm f2.8

Wat betreft de iso ga je het verschil niet zien tussen 100 en 200 hoor, enigste verschil is een stop wat mss zelfs in je voordeel is omdat je sluitertijd dan ook 1 stop korter wordt dan op iso 100
ISO100 en sluitertijd 1/100ste geeft dan ISO200 en sluitertijd 1/200ste waardoor jeminder kans gaat hebben op bewegingsonscherpte...

Mvg

Willem

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mar 22 2009 11:47 am

Willem Helsen schreef:Hello
Wat betreft de iso ga je het verschil niet zien tussen 100 en 200 hoor, enigste verschil is een stop wat mss zelfs in je voordeel is omdat je sluitertijd dan ook 1 stop korter wordt dan op iso 100
ISO100 en sluitertijd 1/100ste geeft dan ISO200 en sluitertijd 1/200ste waardoor jeminder kans gaat hebben op bewegingsonscherpte...
...en waarbij je in de volle zon geen gebruik kan maken van een volledig geopend diafragma. Ik mis het wel eens, een ISO100. In de volle zon tegen de snelste sluitertijd aanzitten en dan is het enige wat overblijft het diafragma knijpen. En soms wil je een krappe DOF, en dan heb je pech :)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”