vignettering op dx en fx
vignettering op dx en fx
na heel blij te zijn met mijn aanschaf van gister ben ik nu niet zo blij meer
heb gister de nikon 70-200 vr aangeschaft
dat er vingetering op fx formaat is was ik mee bekend maar dat hij ook op dx formaat dit heeft totaal niet
ook op dx formaat heeft hij op 2.8 vingetering een groote schrik voor een lens van dit caliber
meschien ligt het aan mijn exemplaar
ik heb gehoord dat als je op fx de vingetering corectie op normaal zet dat het dan wel mee valt nou ik kan je zeggen dat ik dan steeds verbaasd ben over de hoeveelheid vingetering er in zit.
maar wie heeft dit probleem ook op dx formaat
heb gister de nikon 70-200 vr aangeschaft
dat er vingetering op fx formaat is was ik mee bekend maar dat hij ook op dx formaat dit heeft totaal niet
ook op dx formaat heeft hij op 2.8 vingetering een groote schrik voor een lens van dit caliber
meschien ligt het aan mijn exemplaar
ik heb gehoord dat als je op fx de vingetering corectie op normaal zet dat het dan wel mee valt nou ik kan je zeggen dat ik dan steeds verbaasd ben over de hoeveelheid vingetering er in zit.
maar wie heeft dit probleem ook op dx formaat
Laatst gewijzigd door j.a foto op zo mar 15 2009 7:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vingetering op dx en fx
Ik snap niet goed wat het probleem is, hoor of lees er bijna nooit over.
Zelf ook wel eens met dit objectief gefotografeerd op FX en DX het was me niet echt duidelijk dat er nu zo veel vignettering was Daarnaast heeft elke f2.8 zoom meer vignettering dan de minder lichtsterkere versies.
Het kan natuurlijk zijn dat jou exemplaar niet goed is of dat er iets anders aan de hand is wat de vignettering veroorzaakt denk aan filter of een niet goed opgezette zonnekap.
Maar laat eens een voorbeeld zien van wat jij storende vignettering vind en doe me een plezier niet alleen opnames van de lucht of van een wit A4 tje maar laat eens een real life foto zien waarop het storend aanwezig is misschien kunnen we dan helpen om tot een oplossing te komen.
Luc.
Zelf ook wel eens met dit objectief gefotografeerd op FX en DX het was me niet echt duidelijk dat er nu zo veel vignettering was Daarnaast heeft elke f2.8 zoom meer vignettering dan de minder lichtsterkere versies.
Het kan natuurlijk zijn dat jou exemplaar niet goed is of dat er iets anders aan de hand is wat de vignettering veroorzaakt denk aan filter of een niet goed opgezette zonnekap.
Maar laat eens een voorbeeld zien van wat jij storende vignettering vind en doe me een plezier niet alleen opnames van de lucht of van een wit A4 tje maar laat eens een real life foto zien waarop het storend aanwezig is misschien kunnen we dan helpen om tot een oplossing te komen.
Luc.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een paar voorbeelden met instellingen erbij zouden de zaken enorm versnellen: dan weten we waar je het over hebt, en of het uitzonderlijk is... 

- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
haha! Vingetering..bedoel je vinketering of vignettering?
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Weer lekker constructief...alfredo schreef:haha! Vingetering..bedoel je vinketering of vignettering?

sorry hoor alfredo dat we niet allemaal zulke taal wonders zijn als jij.
het probleem was mijn filter die erop zat er afgehaald en het was een stukminder
het is nog wel zichtbaar .
had nog een link gevonden waar het een en ander over deze lens gescheven is
http://www.dpreview.com/lensreviews/nik ... /page5.asp
het probleem was mijn filter die erop zat er afgehaald en het was een stukminder
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Misschien nog even de titel van je topic corrigeren?j.a foto schreef:sorry hoor alfredo dat we niet allemaal zulke taal wonders zijn als jij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vignettering
Weg er mee dan met dat filter en gewoon je zonnekap gebruiken ter bescherming.j.a foto schreef:sorry hoor alfredo dat we niet allemaal zulke taal wonders zijn als jij.
Een kras op het frontelement van een teleobjectief heeft trouwens ook bijna geen effect op de afbeelding kwaliteit.
Luc.
En voorbeeld foto's plaatsen ?
Zonder filter dan wel. Bewijst maar weer wat die dingen kunnen veroorzaken........ nee die discussie zullen we maar niet opnieuw opstarten...
Zonder filter dan wel. Bewijst maar weer wat die dingen kunnen veroorzaken........ nee die discussie zullen we maar niet opnieuw opstarten...

-
- Clublid
Ik heb hetzelfde objectief met een slim-line filter op DX maar geen enkel probleem met vignettering
Groetjes George

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Blijkbaar is het al opgelost. Vreemd dat een filter de oorzaak was. Stapel je je filters of zo? Dit zou je normaal alleen bij een (super)groothoekobjectief verwachten...
Als ik zo'n duur objectief ging kopen zou ik éérst de reviews lezen en dan pas tot actie overgaan...j.a foto schreef:sorry hoor alfredo dat we niet allemaal zulke taal wonders zijn als jij.
Re: vingnettering op dx en fx
ik had er een gewone op zitten en geen slim filter
tuurlijk heb ik mij ingelezen hier op het forum en wist dat er vignettering was op een full frame cam
heb de lens ook op de beurs vorige week uitgetest die zat op een d700 daar zag daar weinig vignettering
ook heb ik de lens in de winkel getest voor ik hem kocht ook daar wel wat maar niet veel
kwam thuis met de lens filter erop en veel meer vignettering dat op de d700
toen op de d300 getest en ook wel wat vignettering
toen filter eraf vignettering op de d300 praktisch weg
op de d700 wel meer
maar nu nog iets
als ik een foto heb gemaakt met de d700 met de 70-200 erop op 5,6 dan is er op mijn scherm vam mijn cam geen vignettering te zien ik heb de corectie
op normaal staan .
maar als ik dan mijn raw beeld inlaad in de nx software dan komt de vignettering weer tevoorschijn hoe kan dit ik dacht altijd dat de orginele software
al de beeldinstellingen meeneemt hoe zit dit
tuurlijk heb ik mij ingelezen hier op het forum en wist dat er vignettering was op een full frame cam
heb de lens ook op de beurs vorige week uitgetest die zat op een d700 daar zag daar weinig vignettering
ook heb ik de lens in de winkel getest voor ik hem kocht ook daar wel wat maar niet veel
kwam thuis met de lens filter erop en veel meer vignettering dat op de d700
toen op de d300 getest en ook wel wat vignettering
toen filter eraf vignettering op de d300 praktisch weg
op de d700 wel meer
maar nu nog iets
als ik een foto heb gemaakt met de d700 met de 70-200 erop op 5,6 dan is er op mijn scherm vam mijn cam geen vignettering te zien ik heb de corectie
op normaal staan .
maar als ik dan mijn raw beeld inlaad in de nx software dan komt de vignettering weer tevoorschijn hoe kan dit ik dacht altijd dat de orginele software
al de beeldinstellingen meeneemt hoe zit dit
-
- Clublid
Hallo J.A.Foto,
Als je in NEF fotografeert zullen alle camera instellingen niet worden meegenomen in tegenstelling tot Jpeg.
Maar in NEF is alles heel goed te bewerken en kan je de instellingen die je in de camera hebt ook nu weer kunnen toepassen.
Dus alles is O.K. geen zorgen.
Groetjes George
Als je in NEF fotografeert zullen alle camera instellingen niet worden meegenomen in tegenstelling tot Jpeg.
Maar in NEF is alles heel goed te bewerken en kan je de instellingen die je in de camera hebt ook nu weer kunnen toepassen.
Dus alles is O.K. geen zorgen.
Groetjes George
Blijf het objectief bekijken
oke bedankt .
ik dacht altyd dat als je de nx software gebruikte al je cam instellingen mee werden genomen.
ik dacht altyd dat als je de nx software gebruikte al je cam instellingen mee werden genomen.