Off topic: Er is een mijt (varroa-mijt) die parasiteert op bijen en ze zo verzwakt. Er zijn momenteel twee stromingen imkers. Degenen die proberen bijen te kweken die er geen last meer van hebben (survival of the fittest, veel dode bijen in eerste instantie, uiteindelijk de enige oplossing) en degenen die het aantal mijten met middelen onder controle willen houden. Door mijten verzwakte bijen gaan dood aan andere aandoeningen waar ze normaal niet van dood gaan. Daarbij zijn er in de natuur steeds minder bloemen en nog een aantal oorzaken maakt dat er steeds minder bijen zijn. Met name op het platteland, in stadstuintjes is nog wel aardig wat te vinden. Ik zelf heb met een natuurlijk middel behandelt (Thijmolie), en met vier volken de winter ingegaan, alle vier vlogen afgelopen zondag weer uit, hetzelfde geldt voor mijn buurman-imker, die alle drie zijn volkjes er doorheen heeft gekregen. Ik ben wat dat betreft een gelukkige imker

"Weet niet in hoeverre je macro onder de knie hebt dus ik denk dat we niet al te kritisch moeten reageren."
Reageer maar gewoon kritisch, heb het nog niet helemaal onder de knie, dat weet ik ook wel, maar zonder kritiek leer je het niet, nietwaar? Je hebt gelijk, ik had mijn flits aanstaan. Is de interne flitser. Ik oriënteer me nog op wat voor lampen ik wil gaan kopen.