Doorloop scherpstelpunt Nikon D90?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Fotogenie

Doorloop scherpstelpunt Nikon D90?

Bericht door Fotogenie » ma mar 16 2009 8:37 am

Hoi,

Ben momenteel aan het experimenteren met mijn Nikon D90 :wink: als ik in de instellingen voor "doorloop scherpstelpunt" kies en vervolgens de meest rechter scherpstel punt selecteer en op de 'play' toets druk (zoals beschreven in de handleiding) wordt de meest linker scherpstelpunt niet geactiveerd? :( weet iemand hier raad mee? Ik volg exact de procedure zoals beschreven in de handleiding!?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Doorloop scherpstelpunt Nikon D90?

Bericht door Léon Obers » ma mar 16 2009 9:09 am

Ik weet niet wat bij de D90 de "play" toets is, maar bij de D80 moet je gewoon op die ronde multi-selector "joystick"-knop op de achterkant waar je eerder die scherpstelpunten mee hebt verplaatst gewoon verder verplaatsen. Dat doorlopen lukt overigens alleen bij de buitenste scherpsetlpunten. Dus in het midden helemaal onder en boven, en in het midden helemaal links en rechts. Bij de D90 gaat dat net zo volgens de gebruiksaanwijzing op blz. 175 (zonder benoeming van een "play-toets" ---> het is slechts een grafische weergave in de richting als pijltje aan welke kant bijv. op die multi-selector toets wordt gedrukt zoals de pijltjestoetsen op een PC toetsenbord).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Fotogenie

Bericht door Fotogenie » ma mar 16 2009 9:45 am

Ahaaa :mryellow: bedankt voor de tip Leon. Ik ga het vanavond even uitproberen :wink:

Fotogenie

Bericht door Fotogenie » di mar 17 2009 12:47 pm

Hoi Leon,

Ik heb me vergist... :roll: het loopt inderdaad door van de rechter scherpstelpunt naar de linker.... maar wat ik wilde bereiken is om de uiterste rechter en de uiterste linker scherpstelpunt te gelijkertijd te kunnen gebruiken??

Weet jij hoe ik meerder scherpstelpunten tegelijkertijd handmatig kan selecteren??? :mrgreen:

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di mar 17 2009 12:51 pm

F,

Dat kan niet.
Sommige Nikon kamera's kunnen automatisch kiezen uit meerdere scherpstelpunten.
Handmatig meerdere selecteren kan volgens mij niet.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Fotogenie

Bericht door Fotogenie » di mar 17 2009 1:32 pm

Hmmm... dat is wel vreemd dat je handmatig niet meerdere scherpstelpunten tegelijkertijd kan gebruiken/selecteren... Als je nou twee mensen heb en je ze allebei op hen ogen wil scherpstellen, hoe moet je dat dan doen??

bijv, zoals op deze foto

http://www.photographypress.co.uk/galle ... d80558.JPG

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 17 2009 2:26 pm

Gewoon op een van de ogen van die personen. Ze staan naast elkaar, zit nauwelijks verschil in qua scherpstelling.
De rest is een kwestie van scherptediepte. Dat zou het ook zijn als je wel de mogelijkheid zou hebben op twee verschillende scherpstelpunten te kiezen. Dan zou de camera ook een keuze moeten maken, die wellicht er dan ergens tussenin zou zijn of op het voorste punt (wat een van de mogelijkheden is van sommige camera's).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di mar 17 2009 2:28 pm

Fotogenie schreef:Hmmm... dat is wel vreemd dat je handmatig niet meerdere scherpstelpunten tegelijkertijd kan gebruiken/selecteren...
Dat is helemaal niet zo vreemd als je erover nadenkt. ;-)
Wat je doet is een een punt in je zoeker kiezen dat je scherp wilt hebben.
Vervolgens wordt de lens voor die afstand scherp gesteld.
Dat betekent dat alle punten die even ver van je sensor verwijderd zijn als dat punt waarop je scherpgesteld hebt ook scherp zijn.
Zou je twee verschillende scherpstelpunten instellen en dan van de camera verwachten dat hij op beide scherpstelt, dan zou je waarschijnlijk krijgen dat alles dat op de gemiddelde afstand tussen je twee onderwerpen zit scherp is, maar net niet de twee dingen die je scherp wilt hebben.

Als je twee dingen allebei scherp wilt hebben, dan zorg je ervoor dat ze allebei even ver van je sensor verwijderd zijn en dan kun je op een van de twee scherpstellen en dan zijn ze allebei scherp.

Als het onmogelijk is om alle onderwerpen op dezelfde afstand te krijgen dan kun je nog spelen met de scherptediepte, naarmate je een kleiner diafragma (groter diafragmagetal) gebruikt , krijg je een grotere scherptediepte: er wordt dan meer als scherp ervaren.
Als je hier meer over wilt weten dan kun je beter elders op het forum gaan zoeken of in een toepasselijker deel van het forum een vraag stellen, want dat valt echt buiten het bestek van je originele vraag en het topic van dit forumonderdeeel.

Dat je camera soms wel meerdere scherpstelpunten gebruikt in z'n automatiek, betekent gewoon dat die punten allemaal op dezelfde afstand zitten, hij laat dan domweg zien wat er scherp wordt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di mar 17 2009 2:51 pm

Fotogenie schreef:Hmmm... dat is wel vreemd dat je handmatig niet meerdere scherpstelpunten tegelijkertijd kan gebruiken/selecteren... Als je nou twee mensen heb en je ze allebei op hen ogen wil scherpstellen, hoe moet je dat dan doen??[
]
L,

Gewoon NIET.
Bedenk dat in sommige gevallen de scherptediepte slechts 1 centimeter is, daarbij is het onmogelijk om op twee dieptes scherp te stellen, zonder speciale trucs uit te halen, zoals de PC-E lenzen mogelijk maken.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Fotogenie

Bericht door Fotogenie » di mar 17 2009 2:56 pm

Dat je camera soms wel meerdere scherpstelpunten gebruikt in z'n automatiek, betekent gewoon dat die punten allemaal op dezelfde afstand zitten, hij laat dan domweg zien wat er scherp wordt.
Ik was inderdaad in war, omdat op “automatisch” de camera meerdere scherpstelpunten gebruikt :huh: . Bedankt voor de uitleg!

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » zo mar 22 2009 3:41 pm

Fotogenie schreef:Hmmm... dat is wel vreemd dat je handmatig niet meerdere scherpstelpunten tegelijkertijd kan gebruiken/selecteren... Als je nou twee mensen heb en je ze allebei op hen ogen wil scherpstellen, hoe moet je dat dan doen??

bijv, zoals op deze foto

http://www.photographypress.co.uk/galle ... d80558.JPG
Gewoon scherpstellen op 1 van de 2. Gaat veel sneller dan wat dan ook. De modellen zien je al aankomen als je eerst 2 scherpstelpunten gaat instellen voordat je ze op de foto zet....

Bovendien houd je de controle over het eindresultaat. Als je op 2 punten zou willen scherpstellen moet je maar afwachten wat de camera er van maakt. Als de 2 objecten op een andere afstand t.o.v. de camera staan, moet de camera het diafragma dichtdraaien (en de sluitertijd langer maken) om beide scherp te krijgen. Dat wil je volgens mij zelf doen als serieuze fotograaf.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”