AF-S DX NIKKOR 35 mm f/1.8G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
GdP

Re: AF-S DX NIKKOR 35 mm f/1.8G

Bericht door GdP » zo mar 15 2009 2:58 pm

Het maakt op mij de indruk dat het de bedoeling was een objectief te ontwerpen voor het FX-formaat. Wegens een ernstige vignettering en vertekening heeft Nikon maar besloten er het DX kenmerk aan mee te geven. Gewoon een prul van een objectief.
Het zal mij niet verbazen dat dit objectief snel een opvolger krijgt, die wel geschikt is voor het FX-formaat.

Voor een vast brandpunt objectief heeft het DX-formaat toch geen enkel voordeel! Als hij wel geschikt was voor het FX-formaat, is dat voor DX-camera’s toch geen enkel nadeel? Of zie ik het verkeerd?

ydiver

Bericht door ydiver » ma mar 16 2009 5:52 pm

Ik heb hem eergister gekocht en ik moet zeggen da ik er erg over te spreken ben.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mar 16 2009 7:20 pm

ydiver schreef:Ik heb hem eergister gekocht en ik moet zeggen da ik er erg over te spreken ben.
Details? Foto's? :mryellow:
Spul waarmee je foto's maakt...

ydiver

Bericht door ydiver » wo mar 18 2009 3:38 pm

ReneG schreef:
ydiver schreef:Ik heb hem eergister gekocht en ik moet zeggen da ik er erg over te spreken ben.
Details? Foto's? :mryellow:
Snelle autofocus en mooi scherp beeld. Fotos volgens.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr mar 20 2009 2:54 pm

dpreview heeft de lens getest en de resultaten zijn goed met één kanttekening
If the lens has one major flaw, it is a certain propensity to show chromatic aberration, of both the lateral kind (which can be corrected by the in-camera JPEG processing of the D90 and D300), and the longitudinal (which cannot). To be fair the latter is a pretty well unavoidable with a fast prime, but the 35mm F1.8G DX suffers from it to a rather high degree, and in particular can give some unpleasant purple fringing effects if you're not careful.
Iets wat ik niet begrijp is dat de gemeten vervorming duidelijk lager is dan in de test van photozone
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr apr 03 2009 10:29 pm

GdP schreef:Voor een vast brandpunt objectief heeft het DX-formaat toch geen enkel voordeel! Als hij wel geschikt was voor het FX-formaat, is dat voor DX-camera’s toch geen enkel nadeel? Of zie ik het verkeerd?
Op zich ben ik het met je eens. Één kanttekening: de effectieve brandpuntsafstand van een FX-objectief op een DX-camera verandert natuurlijk met $de factor 1,5. Maar: 35mm is juist een erg mooie focale lengte op een DX want dat wordt effectief 52,5mm. En een 50mm prime is op een DX-body een mooie portretlens met effectieve lengte van 75mm.

Ik koop alleen FX-objectieven voor mijn D90. Omdat ik de kwaliteit van het gemiddelde FX-objectief beter vind dan het gemiddelde DX-objectief én met het oog op een eventuele FX-body in de toekomst. De Nikkor 18-105 VR die ik heb, is de enige uitzondering: ik heb bewust de kit genomen zodat wanneer ik met slechts één objectief in de tas op pad kan (bijv. zakenreis of vakantie) toch veelzijdigheid qua bereik heb. De meerprijs van de kit t.o.v. de kale body was té gering om die 18-105 te laten lopen.
Groeten,
Edwin

flickr - website

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » za apr 04 2009 11:00 am

GdP schreef:Voor een vast brandpunt objectief heeft het DX-formaat toch geen enkel voordeel! Als hij wel geschikt was voor het FX-formaat, is dat voor DX-camera’s toch geen enkel nadeel? Of zie ik het verkeerd?
Een voordeel is waarschijnlijk dat het nu een relatief goedkoop en klein objectief is, terwijl een objectief met dezelfde eigenschappen voor FX waarschijnlijk wat groter en duurder was uitgevallen.

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » di apr 07 2009 10:22 pm

Iemand nog foto'?? Ben benieuwd naar wat resultaten!

Marco

Bericht door Marco » di apr 07 2009 10:31 pm

http://www.flickr.com/search/groups/?q= ... N22&m=pool

Andere body dan de D40? Dan even D60, D80 etc. etc. intikken in het zoekveld.

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » di apr 07 2009 10:36 pm

Bedankt voor de tip Marco!! Volgens mij geen slechte keus, die lens..Ga nog effe verder blieken!

Axelred

Bericht door Axelred » wo apr 08 2009 12:19 pm

Ik heb de 35mm nu meer dan een maand in bezit en ben er heel tevreden mee. Het zwakste punt is CA in contrastrijke situaties. Maar daar staan heel leuke dingen tegenover. Voor mij is het een goedkoop alternatief voor het fotograferen van wielrenners (f1.8 !). Het is leuk ook binnen fotograferen met een lichtsterke lens. Hier nog twee voorbeeldjes waar je sterkte en zwakte van de lens volgens mij goed ziet.
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » wo apr 08 2009 2:49 pm

Ik denk dat ik mijn toekomstige lens heb gevonden! Voor een prikkie een prima lens! Inderdaad voor binnen zal dit geweldig zijn!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 08 2009 4:55 pm

Axelred schreef:Voor mij is het een goedkoop alternatief voor het fotograferen van wielrenners (f1.8 !).
Die mag je me even uitleggen. Ik zie het verband tussen de twee niet zo...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mikemix

Bericht door mikemix » wo apr 08 2009 5:07 pm

joepert schreef:
Een voordeel is waarschijnlijk dat het nu een relatief goedkoop en klein objectief is, terwijl een objectief met dezelfde eigenschappen voor FX waarschijnlijk wat groter en duurder was uitgevallen.

Ik weet het wel zeker. Kijk maar wat deze nieuw doet.

paulderidder

Bericht door paulderidder » wo apr 08 2009 7:18 pm

Na een goed advies van de Goeroe alhier :P heb ik deze Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G vandaag besteld. Hopelijk voor het weekend binnen om de/mijn ervaringen op een D300 te delen. Krijgt vervolg..........

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”