Eerst ervaringen Sigma 150-500
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Eerst ervaringen Sigma 150-500
Gisteren voor het eerst met de nieuwe Sigma 150-500 van mijn pa op stap geweest, op zoek naar een paar leuke vogeltjes.
Jeemig de peemig, dat valt niet mee. Om te beginnen sjouw je je een breuk. Ik had hem op mijn D80 en op mijn nieuwe Manfrotto en dat weegt wat.
Tot overmaat van ramp, amper een vogeltje gezien, in ieder geval niet één die stil genoeg zat om vast te leggen. Te laat op de dag, zonnetje was weg, vogeltjes weg. Een paar ganzen op een meter of 100 na. Maar ja, met een 'gewone' lens en een paar meter het veld in en je hebt scherpere plaatjes uit de hand.
Nu maar hopen op een beetje mooi weer woensdagmiddag, dan ben ik vrij, zodat ik misschien toch eens wat moois kan schieten.
Eén ding is bevestigd, eventjes een plaatje schieten met zo'n kanon valt best nog wel tegen.
Ik wil binnenkort als het mooi weer is ook eens in Blijdorp met deze lens aan de gang. Wat is dan handig? Geen statief, éénbeenstatief of de driepoot van Manfrotto (0555XBD met 804RC2)? Als de Manfrotto niet handig is, dan scheelt dat een hoop gesjouw.
Iemand ervaring hiermee? Iemand tips?
Jeemig de peemig, dat valt niet mee. Om te beginnen sjouw je je een breuk. Ik had hem op mijn D80 en op mijn nieuwe Manfrotto en dat weegt wat.
Tot overmaat van ramp, amper een vogeltje gezien, in ieder geval niet één die stil genoeg zat om vast te leggen. Te laat op de dag, zonnetje was weg, vogeltjes weg. Een paar ganzen op een meter of 100 na. Maar ja, met een 'gewone' lens en een paar meter het veld in en je hebt scherpere plaatjes uit de hand.
Nu maar hopen op een beetje mooi weer woensdagmiddag, dan ben ik vrij, zodat ik misschien toch eens wat moois kan schieten.
Eén ding is bevestigd, eventjes een plaatje schieten met zo'n kanon valt best nog wel tegen.
Ik wil binnenkort als het mooi weer is ook eens in Blijdorp met deze lens aan de gang. Wat is dan handig? Geen statief, éénbeenstatief of de driepoot van Manfrotto (0555XBD met 804RC2)? Als de Manfrotto niet handig is, dan scheelt dat een hoop gesjouw.
Iemand ervaring hiermee? Iemand tips?
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Eerst ervaringen Sigma 150-500
Dierentuin zou ik monopod meenemen, scheelt 2,5 kilo....
En kies gewoon een mooie zonnige (lees:lichte) dag uit voor blijdorp, maakt het fotograferen een stuk makkelijker
Michael
En kies gewoon een mooie zonnige (lees:lichte) dag uit voor blijdorp, maakt het fotograferen een stuk makkelijker

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- Corné Goud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zwaar ?
Ik schiet zelf uit de hand met een 50-500 op zo`n show das een hele dag
, en je Manfrotto zet je toch op de grond neem ik aan
En als ik een statief had zou ik die wel mee nemen naar de Dierentuin
Gr Corné
Ik schiet zelf uit de hand met een 50-500 op zo`n show das een hele dag

En als ik een statief had zou ik die wel mee nemen naar de Dierentuin

Gr Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Blijkbaar mag ik hier geen foto posten die genomen zijn met de 150-500 os hsm.
Waarom bestaan er dan topics als je niet mag reageren??????????????????
Het gaat toch over de 150-500 os?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Is dit vanwege het feit dat ik wat foto's verhuisd heb. Die waren toch met een ander objectief genomen?ducaudi schreef:Blijkbaar mag ik hier geen foto posten die genomen zijn met de 150-500 os hsm.

In het algemeen: het ligt aan het draadje of het op prijs wordt gesteld als je foto's in het draadje van een ander post. In geval van twijfel: in eigen draadje plaatsen. Verzameldraadjes zijn natuurlijk geen probleem, zo lang ze maar bij het onderwerp passen.
euh,die waren genomen met zo'n lens.
Daarom dat ik ook die foto's erop plaats. Een eigen topic wil ik daaraan niet besteden anders weten de mensen niet waar eerst gekeken.
Ik wou aantonen dat je met zo'n lens toch uit de hand foto's kunt nemen, en niet op statief moet werken voor scherpe foto's te maken.
Daarom dat ik ook die foto's erop plaats. Een eigen topic wil ik daaraan niet besteden anders weten de mensen niet waar eerst gekeken.
Ik wou aantonen dat je met zo'n lens toch uit de hand foto's kunt nemen, en niet op statief moet werken voor scherpe foto's te maken.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
In zo'n geval was mijn aanname fout. Sorry daarvoor.
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik moest even zoeken, maar ik heb de foto's gevonden. Vooral 1 vond ik netjes. Ik ga vanmiddag als het zonnetje een beetje doorzet met 150-500 uit de hand op stap. Even geen zin om het statief mee te nemen. Kijken of de vogeltjes nu wel tijd hebben voor me
.

V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Het gaat om deze foto's. Zijn ze niet met een 500mm prime genomen? Dan even de tekst van het eerste berichtje aanpassen. Wil ik ook wel doen als je het me even meldt...
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 00#p251500
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 00#p251500
Nee, jammer genoeg zijn ze niet met een 500mm prime genomen
Vandaag weer even met de 150-500 bezig gehouden en foto's vallen toch mee. Geloof dat deze toch scherper is dan mijn eerste exemplaar.
Groeten

Vandaag weer even met de 150-500 bezig gehouden en foto's vallen toch mee. Geloof dat deze toch scherper is dan mijn eerste exemplaar.
Groeten
- Frank K
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Was je eerste exemplaar niet scherp?ducaudi schreef:Nee, jammer genoeg zijn ze niet met een 500mm prime genomen![]()
Groeten
Bij mij was de eerste en tweede exemplaar niet scherp! Gisteren maar ingeruild en een VR 70-200 met 1,7 teleconverter aan geschaft. Een wereld van verschil zeg! een aanrader

NCN 3881
De eerste was inderdaad niet scherp. De 2de was heel stuk beter en een ideale reislens en airshowlens.
MIjn nikon 300mm f4 af-s is natuurlijk ook een heel stuk scherper maar deze optie kost natuurlijk heel stuk meer.
En jou optie kost dan ook het dubbele van een 150-500 os hsm, dus niet echt te vergelijken.
MIjn nikon 300mm f4 af-s is natuurlijk ook een heel stuk scherper maar deze optie kost natuurlijk heel stuk meer.
En jou optie kost dan ook het dubbele van een 150-500 os hsm, dus niet echt te vergelijken.
- Frank K
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Klopt helemaal en realiseerde mij dat ook toen ik reageerde. In de winkel werd ook gemeld dat er groeiende groep ontevreden gebruikers is m.b.t. scherpte. Als je een scherpe Sigma kan bemachtigen ben je wel veel goedkoper uit.ducaudi schreef:De eerste was inderdaad niet scherp. De 2de was heel stuk beter en een ideale reislens en airshowlens.
NCN 3881
Zijn er zoveel onscherpe Sigma's 150-500 in de omloop? Is dit ook het geval bij de Sigma 50-500? Is het niet gewoon zo dat deze objectieven last hebben van front/back focus?
Anders wordt 2de hands kopen ineens wel heel erg 'gevaarlijk'?
Ik denk al een tijdje aan de 50-500 / 150-500 voor vogel etc. Met de 70-200 met 2.0x TC kom ik vaak niet net ver genoeg en de kwaliteit van de foto's is meestal niet geweldig. Is er veel verschil tussen 400mm en 500mm? En zijn de foto's van zo'n Sigma scherper dan van een 70-200 met 2.0x TC?
Twijfel...
Gr. Teun
Anders wordt 2de hands kopen ineens wel heel erg 'gevaarlijk'?
Ik denk al een tijdje aan de 50-500 / 150-500 voor vogel etc. Met de 70-200 met 2.0x TC kom ik vaak niet net ver genoeg en de kwaliteit van de foto's is meestal niet geweldig. Is er veel verschil tussen 400mm en 500mm? En zijn de foto's van zo'n Sigma scherper dan van een 70-200 met 2.0x TC?
Twijfel...

Gr. Teun

Ik heb drie weken geleden een Sigma 150-500mm gekocht bij Konijnenberg. Op F6.3 en vanaf 300mm heeft hij grote problemen met scherpstellen en de scherpte bij 500mm is om te huilen. Gek genoeg niet door het hele beeld, maar schuin weglopend naar rechts wordt het rap onscherper. Onbruikbaar voor mijn doeleinden, het lukte me niet om vogels scherp te krijgen bij F6.3/500mm. Ik wil 'm ruilen, maar Konijnenberg wil 'm opsturen naar Sigma voor reparatie. Dat gaat dus een eeuwigheid duren, waarna ze tot de ontdekking komen dat hij niet te repareren is en ik alsnog een nieuwe moet hebben...
Ik zal vanavond een plaatje posten waarop je het duidelijk kunt zien.
Groet,
Erwin
Ik zal vanavond een plaatje posten waarop je het duidelijk kunt zien.
Groet,
Erwin